Reporter: Cum apreciaţi vânzările companiei Panovia pe piaţa autohtonă, în ultimii ani?
Sabin Mărţoiu: Începând cu 2009, vânzările au avut o evoluţie ascendentă, având legătură cu restructurarea portofoliului de produse Panovia, reorientarea către noi canale de distribuţie şi dezvoltarea în mod special a conceptului "in shop bakery", aparţinând marilor lanţuri de hypermarket-uri.
Reporter: Cum consideraţi că vor evolua acestea în următorii ani?
Sabin Mărţoiu: Depinde foarte mult de reacţia noastră vizavi de competiţie şi, în mod special, faţă de importatori. În continuare, consider că vânzările vor continua să crească, dar într-un ritm mai moderat. Pentru 2015 preconizăm vânzări cu 15% mai mari, comparativ cu 2014.
Reporter: Ce reprezintă motto-ul dumneavoastră "Poezie în patiserie" şi cum v-aţi gândit la el?
Sabin Mărţoiu: Odată cu împlinirea celor 10 ani de activitate, am considerat oportun să schimbăm sloganul companiei în "Patiserie gustată de români", tocmai pentru a certifica încă o dată că suntem un producător care înţelege bine piaţa locală şi că produsele sunt autohtone.
Reporter: Materiile prime pe care le folosiţi sunt produse în Româ-nia?
Sabin Mărţoiu: Procurăm cele mai multe materii prime din România, de altfel ne-am impus să achiziţionăm cât mai multe materii prime produse în ţară. Având în vedere că dorim să impunem produsele fabricate de noi în faţa celor din import, ar fi o ipocrizie să procedăm altfel.
Reporter: Se pune tot mai mult accent pe produsele bio. V-aţi gândit şi dumneavoastră să le propuneţi pe piaţă?
Sabin Mărţoiu: Personal, când mă gândesc la produse bio, am în minte produse proaspete. Este greu să impui un produs congelat drept bio.
Reporter: Ce capacitate de producţie aveţi anual la produsele de patiserie?
Sabin Mărţoiu: Capacitatea actuală este circa 4.500t/an.
Reporter: Care este cota de piaţă a companiei, în ţara noastră, în acest moment?
Sabin Mărţoiu: Panovia activează pe două segmente principale de piaţă, astfel că pe segmentul produselor retail (patiserie congelată ambalată sub marca naţională), Panovia este producătorul numărul doi. Pe segmentul de piaţă al produselor vrac/"gata de copt" destinat raioanelor de patiserie proaspătă coaptă, Panovia este cel mai important producător local.
Reporter: Aveţi de gând să propuneţi alte produse în perioada următoare?
Sabin Mărţoiu: În luna iulie vom finaliza reorganizarea mărcilor Panovia, astfel încât produsele ce sunt vândute sub marca Ema vor fi preluate sub marca Morăriţa. Odată cu această schimbare, vom lansa noi produse.
Reporter: Nu pot să nu remarc că, din cei 120 de angajaţi Panovia, majoritatea au o vechime de 6 ani în companie. După ce criterii vă alegeţi personalul?
Sabin Mărţoiu: Majoritatea sunt angajaţi în producţie, criteriile de selecţie fiind legate de aptitudinile specifice fiecărei operaţiuni şi de capacitatea de a se integra în colectiv.
Reporter: Doriţi să mai accesaţi fonduri europene?
Sabin Mărţoiu: Experienţa accesării de fonduri europene a fost pozitivă şi, în măsura în care vor exista noi sesiuni, ne dorim noi proiecte.
Reporter:Cum caracterizaţi piaţa de produse de patiserie din ţara noastră? Ce factori vă aşteptaţi să afecteze domeniul, în acest an?
Sabin Mărţoiu: Piaţa se dezvoltă în mod cert, dezvoltarea fiind dată de dinamica marilor reţele de magazine. Rămâne de văzut în ce măsură vor reuşi producătorii din România să beneficieze de acest avantaj. Faptul că piaţa este în dezvoltare îi va tenta din ce în ce mai mult pe marii producători europeni, ceea ce va pune presiune şi mai mare pe producătorii locali.
Reporter: Ce planuri de viitor aveţi?
Sabin Mărţoiu: Ne dorim în continuare să ne consolidăm poziţia de producător de patiserie congelată şi, totodată, să dezvoltăm activităţi complementare.
Reporter: Care sunt problemele cu care vă confruntaţi în derularea afacerii?
Sabin Mărţoiu: Întâmpinăm greutăţi în ceea ce priveşte infrastructura rutieră şi posibilitatea de a ajunge la clienţi la costuri rezonabile.
Reporter: Cum caracterizaţi mediul de business din România?
Sabin Mărţoiu: Rezultatele înregistrate de economia românească şi publicate în Eurostat, care arată o creştere, demonstrează că suntem pe un trend pozitiv, de aceea considerăm că atât iniţiatorii legislaţiei în plan economic, cât şi reprezentanţii industriilor şi serviciilor pot conlucra pentru a contribui la dezvoltarea mediului de business.
Reporter: Cum vedeţi măsurile fiscale adoptate şi propuse de Guvern? Ce efecte vă aşteptaţi să aibă asupra afacerii dumneavoastră?
Sabin Mărţoiu: Orice măsură fis-cală de tipul reducerii TVA-ului care are ca rezultate stimularea consumului, respectiv a unei economii competitive, este şi va fi mereu salutată de antreprenori. Punctual, am identificat aspecte ce pot genera avantaje clare în următoarea perioadă, avantaje ce decurg din stimularea consumului.
Reporter: Ce măsuri aţi dori să ia autorităţile pentru stimularea mediului de afaceri?
Sabin Mărţoiu: Este interesant de văzut efectul scăderii TVA asupra economiei şi asupra flexibilităţii companiilor. Dacă măsurile vor fi pozitive, atunci vor trebui găsite şi altfel de mijloace care să crească competitivitatea firmelor româneşti.