În trecut, perioada de vară era sinonimă cu vacanţa, majoritatea concediilor fiind planificate în acest interval de timp. Totuşi, pandemia a dus la o schimbare, limitând considerabil opţiunile concediilor din anul trecut. Asemenea avioanelor sau navelor de croazieră, şi clienţii au fost "ţinuţi la sol". Companiile de turism şi transport aerian sunt aşteptate să se aprecieze în această vară, fiind considerat un domeniu care se va bucura de "redeschidere". Pare că în niciun sector investitorii nu au asemenea aşteptări ridicate cu privire la corelaţia dintre revenirea la normalitate şi randamentele oferite de sector, constată Radu Puiu.
Logica nu este greu de înţeles. Este clar că, odată permis, consumatorii vor reîncepe să călătorească. O economie care se redeschide reprezintă veşti bune pentru bilanţurile companiilor şi, ulterior, pentru preţurile acţiunilor acestora.
În acest context, dorinţa europenilor de a călători a marcat o creştere rapidă în ultima perioadă, existând o cerere puternică, în special pentru vacanţele cu avionul. Drept dovadă, studiul realizat de Flight Refund arată că 72% dintre cei chestionaţi intenţionează să facă cel puţin o călătorie până la sfârşitul lunii septembrie, ceea ce reprezintă cel mai ridicat nivel de la începutul realizării sondajului, în august 2020.
Analiza XTB atrage însă atenţia că, pe de altă parte, Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian (IATA) a declarat că nivelul cererii de călătorii aeriene a pasagerilor a rămas redus în comparaţie cu nivelurile prepandemice, cifrele arătând că în luna mai s-a aflat la o distanţă de 63% de performanţa înregistrată în aceeaşi lună a anului 2019. Conform organizaţiei, călătoriile internaţionale sunt mult mai afectate de restricţiile actuale decât călătoriile pe pieţele interne precum cele din China şi Rusia. Această tendinţă este accentuată de cerinţele diferite ale statelor precum testarea, care poate provoca un nivel ridicat de confuzie în rândul consumatorilor.
Pe lângă factorii de risc reprezentaţi de componenţa cererii, ritmul de redresare a industriei ar putea fi determinat şi de nivelul ofertei, se mai arată în analiza XTB. Turismul local se confruntă cu o criză a forţei de muncă având în vedere că, de la începutul pandemiei, o parte considerabilă a angajaţilor din turism au rămas fără activitate şi au fost constrânşi să se orienteze către sectoarele economice mai puţin afectate de criza pandemică, cum ar fi curieratul, retailul sau construcţiile.
Grecia, ca şi alte ţări europene în care turismul este vital pentru economie, se confruntă cu o provocare în procesul de relansare: lipsa forţei de muncă. Problema se datorează caracterului nesigur legat de durata şi condiţiile în care va avea loc sezonul turistic în contextul pandemiei. De obicei, locurile de muncă în turism sunt sezoniere şi presupun un program dificil. Şi în Germania sunt raportate dificultăţi în a recruta forţă de muncă pentru baruri şi restaurante pe măsură ce restricţiile au fost ridicate, subliniază Radu Puiu.
În România, angajaţii din turism au printre cele mai mici salarii din economie. Salariile angajaţilor din această industrie au avut şi mai mult de suferit în 2020, având în vedere că sectorul a fost printre cele mai afectate de pandemie. Astfel, în septembrie 2020, un angajat din turism avea un salariu lunar mediu net de puţin peste 1.750 de lei, ceea ce reprezenta doar 52% din media pe economie. Unul dintre elementele care au accentuat această lipsă de personal este reprezentat chiar de politicile guvernamentale de diminuare a impactului pandemic, populaţia preferând să recurgă la ajutoarele de stat, precizează analistul casei de brokeraj XTB.
Conform unui studiu recent realizat de YouGov, milenialii şi membrii generaţiei X vor fi principalul motor al cererii de călătorii aeriene în următoarele 12 luni, pe măsură ce companiile aeriene se redresează lent după impactul major. Milenialii au o pondere mai mare de 50% din populaţia totală care intenţionează să călătorească pentru o vacanţă şi ocupă un procent şi mai ridicat atunci când vine vorba despre călătoriile internaţionale. Şi datele recente de la Google arată că dorinţa de a călători este mai puternică ca niciodată după un an de restricţii. Compania spune că cererea de căutare pentru călătorii în luna mai a crescut cu 270% comparativ cu luna mai 2020 şi că 57% dintre oameni doresc să călătorească atunci când pandemia se va încheia.
În acelaşi timp, este tentant să supraestimăm amploarea schimbărilor în obiceiurile corporative, consideră Radu Puiu. Un studiu Deloitte estimează o recuperare iniţială lentă a călătoriilor de afaceri, urmată de o creştere bruscă. Trecerea timpului ne va ajuta să obţinem o imagine mai clară cu privire la viitorul muncii de la birou.
"Deşi multe companii din sectorul de turism au reuşit să recupereze o parte din pierderile suferite la nivelul cotaţiilor bursiere, există şi cazuri în care acestea evoluează cu mult sub maximele prepandemice. O mare parte din acest sector poate fi considerat "ieftin". Se presupune că, odată cu revenirea la normalitate, şi industria turismului se va redresa şi va funcţiona ca înainte. Această presupunere este departe de a fi adevărată, fiind o industrie care pare transformată - investitorii ar trebui să se întrebe cât de adânci pot fi problemele structurale, arată analistul XTB.
Totuşi, nu putem presupune că activitatea va reveni la parametrii din trecut. Obiceiurile consumatorilor s-au schimbat de-a lungul pandemiei. Doar în timp vom afla cum au fost influenţate aşteptările faţă de călătorie şi cât de uşor se poate adapta industria. Factorii negativi au fost numeroşi, dar există şi câteva aspecte pozitive, pe măsură ce companiile s-au adaptat mediului în schimbare. Investitorii speră ca cererea imediată să poată alimenta dezvoltarea unei tendinţe ascendente pe termen lung a călătoriilor aeriene. IATA estimează o creştere cu o rată medie anuală de 3,7% în următorii 20 de ani a călătoriilor cu avionul. Există oportunităţi clare în acest sector, dar acestea tind să aibă o perspectivă pe termen lung, motiv pentru care investitorii ar trebui să se aştepte şi la o mulţime de turbulenţe în timpul acestei "călătorii", concluzionează analiza XTB.