344 DE OFICII ALE BĂNCILOR - VERIFICATE DE ANPC: Două treimi din sucursalele bancare nu respectă OUG 50

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 16 martie 2011

Două treimi din sucursalele bancare nu respectă OUG 50

Un număr de 101 de sucursale bancare au fost amendate şi alte 103 centre au primit avertisment de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), pentru neres-pectarea OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, a anunţat, ieri, ANPC. Astfel, din cele 344 de puncte de lucru ale instituţiilor bancare verificate, în luna februarie, de Autoritate, aproa-pe două treimi nu res-pectă legea. În cadrul acţiunii derulate de ANPC la nivel naţional, a fost urmărită respectarea prevederilor legale la încheierea contractelor de credit pentru consumatori, cu sau fără ipotecă, de către societăţile bancare.

"OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată prin Legea 288/2010, restabileşte raporturile contractuale echitabile între consumatori şi creditori. Actul normativ aduce totodată o mai mare libertate de mişcare beneficiarilor de credite prin ridicarea barierelor artificiale privind rambursarea anticipată", a declarat Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC.

Valoarea amenzilor contravenţionale a totalizat peste 1,66 milioane de lei. Autoritatea a dispus remedierea deficienţelor constatate şi aducerea la conformitate a contractului de credit, în termen de 15 zile.

Potrivit ANPC, printre abaterile constatate s-au evidenţiat nereguli săvârşite în cadrul informaţiilor precontractuale, cum ar fi faptul că nu erau menţionate valoarea DAE şi tipul ratei dobânzii la care se percepe compensaţia în cazul rambursării anticipate sau că mărimea textului era mai mică de 12 puncte. De asemenea, la acelaşi tip de informaţii, "nu se eliberau răspunsuri cu privire la cererile depuse de consumatori privind acordarea sau neacordarea creditelor, consumatorii nu sunt informaţi cu privire la dreptul de a alege modalitatea de rambursare a creditului prin rate fixe sau prin rate descres-c-ătoare, nu a fost pusă la dispoziţia consumatorilor şi varianta graficului de rambursare cu rate descres-cătoare", se arată în comunicatul ANPC.

În cadrul informaţiilor contractuale, abaterile constatate vizau, printre altele, comisionul de analiză dosar (care era perceput sub formă de procent din valoarea creditului şi nu sub formă de sumă fixa pentru toate contractele de acelaşi tip), sumele totale din informaţiile precontractuale (care nu coincideau cu cele din contractul de credit încheiat), comisionul de administrare credit (care era perceput în sumă fixă pe toată perioa-da creditului şi nu calculat ca procent la soldul creditului). Totodată, în graficele de rambursare aferente contractelor de credit nu era precizat că acestea "rămân valabile doar până la schimbarea următoare a ratei dobânzii creditului sau a costurilor suplimentare potrivit contractului de credit" şi nu se specificau condiţiile de rambursare anticipată, conform prevederilor legale (eventualele cos-turi).

Reprezentanţii ANPC au depistat şi unele clauze care pot fi considerate abuzive. Aceştia s-au sesizat, de asemenea, asupra faptului că, în materialele publicitare existente în sucursala unei bănci, precum şi în cele prezentate pe site-ul instituţiei bancare, nu erau prezentate toate datele care să permită consumatorilor să facă o alegere corectă a produsului de creditare.

ANPC îi sfătuieşte pe consumatori:

La încheierea unui contract de credit

- verificaţi cu atenţie informaţiile din formularul "Informaţii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori", în special costurile creditului;

- solicitaţi un exemplar al contractului şi o simulare de costuri; banca are obligaţia de a emite un grafic de rambursare cu rate egale şi un grafic de rambursare cu rate descrescătoare iar dumneavoastră aveţi dreptul de a alege modalitatea de rambursare care vă este favorabilă;

- citiţi cu mare atenţie contractul, verificând costurile totale ale creditului (inclusiv dobânda anuală efectivă), clauzele contractuale, drepturile şi obligaţiile părţilor, termenele de plată, comisioanele (comision de administrare/gestiune/mentenanţă, comision de rambursare anticipată etc), dobânda penalizatoare (valoare şi condiţii de aplicare), comisioanele aferente contului curent prin intermediul căruia se derulează creditul etc.

- în cazul creditelor imobiliare, nu plătiţi avansul pentru cumpărarea unei locuinţe până nu vi se acordă creditul solicitat.

La finalizarea contractului de credit:

- creditorul are obligaţia de a vă oferi gratuit, din oficiu, un document care fie atestă faptul că au fost stinse toate obligaţiile dintre părţi, fie indică obligaţiile contractuale neîndeplinite. Totodată, se închid şi conturile aferente creditului, fără a fi necesară depunerea unei alte cereri din partea dumneavoastră şi fără plata unor costuri suplimentare.

- asiguraţi-vă că orice alte obligaţii financiare sunt lămurite, pentru a nu descoperi ulterior că sunteţi înregistraţi la Biroul de Credit pentru datorii neplătite.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb