Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este instituţia responsabilă cu autorizarea, reglementarea, supravegherea şi controlul entităţilor din pieţele financiare non-bancare româneşti: asigurări-reasigurări, instrumente şi investiţii financiare şi pensii private. Una dintre atribuţiile autorităţii este aplicarea şi urmărirea respectării actelor normative europene relevante.
Regulamentul ASF privind evaluarea şi aprobarea membrilor structurii de conducere şi a persoanelor care deţin funcţii-cheie în cadrul entităţilor reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară a fost actualizat la începutul anului în curs pentru a se conforma ghidului emis de ESMA şi EBA. Astfel, prin respectivul regulament se stabilesc criteriile şi procedurile aplicabile de către ASF şi de către entităţile reglementate pentru a se asigura că persoanele ce conduc companiile din domeniul financiar sunt cele potrivite.
Conform Regulamentului, au obligaţia de a realiza această evaluare instituţiile de tipul: Societăţi de servicii de investiţii financiare, societăţi de administrare a investiţiilor (SAI) şi administratorii fondurilor de investiţii alternative (AFIA) care deţin o cotă de piaţă de cel puţin 5%, asigurători şi administratori de fonduri de pensii private.
Sunt supuse aprobării ASF persoanele care îndeplinesc sau urmează să îndeplinească funcţii în structurile de conducere (consiliu de administraţie, consiliu de supraveghere, Directorii generali şi adjuncţi - directori in sensul Legii 31/1990) şi funcţii-cheie (evaluarea şi administrarea riscurilor, conformitate şi/sau control intern conform legislaţiei specifice, director de investiţii, audit intern, actuar).
Verificarea îndeplinirii cerinţelor de adecvare a persoanelor evaluate se realizează atât într-un stadiu iniţial, precum anterior depunerii documentaţiei pentru autorizarea iniţială a entităţii reglementate, sau înaintea desemnării unor noi membri în structura de conducere, cât şi pe parcurs, în situaţii precum cea în care cerinţele funcţiei s-au modificat cu mai mult de 50% sau în cazul unui impact real negativ asupra reputaţiei persoanei evaluate sau a entităţii reglementate.
Entităţile reglementate au obligaţia de a verifica dacă persoanele evaluate îndeplinesc şi menţin, pe toată durata de desfăşurare a activităţii, cerinţele cuprinse în prezentul regulament, astfel încât să se asigure că persoanele evaluate nu reprezintă un risc potenţial, care poate determina vulnerabilitatea entităţii.
Astfel, persoanele evaluate trebuie:
a) Să aibă cunoştinţele, competenţele şi experienţa profesională necesare îndeplinirii atribuţiilor funcţiei;
b) Să aibă o bună reputaţie şi să acţioneze cu onestitate şi integritate;
c) Să îndeplinească cerinţa de guvernanţă.
Reputaţia, onestitatea şi integritatea persoanei evaluate sunt luate în discuţie atât înainte de desemnare, cat şi pe parcursul desfăşurării activităţii, în cazul în care există evidenţe relevante care să indice un posibil risc legat de aspectele menţionate în Art. 13 al Regulamentului.
Pentru evaluare se iau în considerare, inclusiv aspecte și situații minore care cumulat, pot avea impact semnificativ asupra reputației persoanei evaluate.
Potrivit Art. 25, evaluarea adecvării este realizată de către ASF sau de entitatea reglementată prin diferite modalităţi, canale şi instrumente, printre care: diplome şi certificate, scrisori de recomandare, curriculum vitae, interviuri şi chestionare.
Cerinţele enunţate de ghidului emis de ESMA şi EBA se aplică nu doar entităţilor supravegheate de ASF, ci şi membrilor din conducerea instituţiilor de credit. Regulamentul BNR nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit conţine o secţiune dedicată membrilor structurii de conducere, însă acesta nu a fost încă actualizat pentru a implementa ghidul european.
O modalitate de testare a persoanelor vizate este Integrity Meter , o soluţie de screening ce dezvoltă teste online de integritate pre-angajare şi periodice. Întrebările adresate sunt legate de aspecte precum integritatea personala, implicarea în infracţiuni prevăzute de legislaţia financiar bancară, sau soliditatea financiară.
Platforma de testare are implementaţi algoritmi avansaţi de detecţie a încercărilor de ascundere a informaţiilor. În urma testului este generat un raport detaliat şi argumentat.
Software-ul de testare a integrităţii se foloseşte în alte tari de peste 10 ani, fiind tradus şi adaptat în mai multe limbi. Printre clienţii Integrity Meter sunt Tel-Aviv Stock Exchange, Bank Hapoalim şi Clal Insurance.