Modificarea legii RCA aduce prejudicii consumatorilor şi service-urilor auto, care nu vor mai avea niciun rol în procesul de selecţie a pieselor de schimb şi legalizează continuarea practicilor neconcurenţiale pe piaţa de profil, atenţionează, într-un comunicat de presă, Asociaţia Distribuitorilor de Piese Auto din România (ADPAR).
"Considerăm această modificare drept o recunoaştere de către CSA (Comisia de Supraveghere a Asigurărilor) a faptului că societăţile de asigurări s-au aflat în ilegalitate în ceea ce priveşte efectuarea plăţilor direct către distribuitori. Noul cadru legislativ este o umbrelă protectoare pentru companiile de asigurări, singurele care decid furnizorul şi calitatea pieselor de schimb montate pe autoturismele cetăţenilor", atenţionează Haralambie Stanciu, pre-şedintele ADPAR, citat de Agerpres.
Potrivit asociaţiei, noua lege permite intervenţii majore, în piaţă, ale companiilor de asigurări în detrimentul consumatorilor şi service-urilor auto, care nu mai au niciun rol în procesul de selecţie a pieselor de schimb.
"Modificările aduse prevederilor (...) s-au realizat fără ca ADPAR să fie invitată la masa discuţiilor, deşi Asociaţia reprezintă interesele dis-tribuitorilor de piese auto pe piaţa de profil din România (...) Modificarea a avut ca ţintă vizibilă legalizarea procedurii de plată a companiilor de asigurări în relaţia cu distribuitorii auto, procedură aflată în contradicţie cu prevederile anterioare ale legii", se arată în comunicatul ADPAR.
Totodată, ADPAR menţionează că, în ultimele luni, a înaintat numeroase sesizări către CSA şi Consiliul Concuren'ei privind deficienţele identificate în funcţionalitatea pieţei, dar cu toate acestea "CSA susţine, fără a întreprinde nicio acţiune în cercetarea problemelor ridicate de ADPAR, că acţiunile asiguratorilor sunt de fapt, legale".
În data de 29 noiembrie a.c., CSA a anunţat, potrivit unor modificări aduse legislaţiei secundare privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, că asiguratorii care nu îşi îndeplinesc obligaţiile ce decurg din poliţele RCA sau şi le îndeplinesc defectuos vor plăti, pentru fiecare zi de întârziere, penalizări de 0,2% din valoarea despăgubirii cuvenite. O altă modificare prevede că, pentru poliţele emise începând cu data de 1 ianuarie 2012, sistemul bonus-malus se va aplica şi asiguraţilor persoane juridice.
Noile reglementări prevăd autorizarea permanentă pentru vânzarea poliţei RCA, companiile de asigurări nemaifiind obligate să depună la sfârşitul fiecărui an documentaţia necesară avizării. Asiguratorii RCA au însă obligaţia să respecte permanent condiţiile prevăzute pentru autorizare. Pe de altă parte, asiguratorul RCA este obligat la plata despăgubirii persoanei păgubite dacă, în termen de cel mult trei luni de la avizarea producerii daunei, nu a notificat păgubitului respingerea pretenţiilor de despăgubire, precum şi motivele respingerii. În plus, termenul în care asiguratorul are obligaţia de a comunica asiguratului/păgubitului intenţia de a desfăşura investigaţii a fost redus de la 10 zile la cinci zile lucrătoare.
În cazul daunelor pentru care valoarea reparaţiilor este posibil să depăşească valoarea vehiculului avariat, asiguratorul are obligaţia de a comunica păgubitului, în termen de 10 zile de la data avizării daunei, valoarea maximă a despăgubirii ce poate fi acordată.
CSA a precizat că propunerile de modificare a reglementărilor privind RCA au fost discutate şi analizate împreună cu asociaţiile profesionale ale pieţei de asigurări - UNSAR şi UNSICAR.
ADPAR este o instituţie compusă din experţi în industria distribuitorilor de piese şi a service-urilor auto înfiinţată în februarie 2010. În-ce-pând cu data de 24 februarie 2011, ADPAR a devenit membru al Federaţiei Internaţionale a Distribuitorilor de Piese Auto Aftermarket - FIGIEFA (Fédération Internationale des Grossistes Importateurs et Exportateurs en Fournitures Automobiles).