ADR Sud Muntenia: "Noile tipuri de investiţii finanţate prin POR conţin segmente smart"

A consemnat EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 14 mai 2018

Liviu Muşat, directorul ADR Sud Muntenia

Liviu Muşat, directorul ADR Sud Muntenia

Noile tipuri de investiţii finanţate prin POR conţin segmente smart, ne-au spus, într-un interviu, reprezentanţii ADR Sud Muntenia, precizând: "Programul Operaţional Regional 2014 - 2020 îşi propune ca prin toate liniile de finanţare ale sale să promoveze investiţii de tip smart. Aşadar, atunci când vorbim de acest gen de proiecte ne referim la toate acele proiecte care propun măsuri capabile să genereze creştere, însoţită de noi locuri de muncă, la proiecte prin care tehnologiile digitale se pot combina cu infrastructuri inovatoare şi cu servicii noi, precum şi la investiţii care utilizează şi promovează tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă, de muncă şi sustenabilitatea".

Reporter: Ce proiecte va derula ADR Sud Muntenia în exerciţiul financiar 2014-2020?

ADR Sud Muntenia: Pentru exerciţiul financiar 2014-2020, POR finanţează investiţii ce vizează soluţionarea problemelor identificate din nevoile de dezvoltare semnalate la nivelul regiunilor de dezvoltare ale Româ­niei. Astfel, proiectele propuse prin POR vin să sprijine următoarele domenii prioritare:

- Cercetare-dezvoltare şi inovare: transfer limitat al rezultatelor cercetării în piaţă şi nivel scăzut de asimilare a inovării în firme;

- IMM: sector al IMM-urilor insuficient dezvoltat, cu impact negativ asupra competitivităţii economiilor regionale. Principalele puncte slabe ale sectorului IMM-urilor, în documentele de programare strategică naţională, sunt gradul redus de cultură antreprenorială, reflectat prin densitatea relativ scăzută a afacerilor în toate regiunile şi rezilienţa scăzută a noilor afaceri - 2/3 dintre întreprinderile noi dispar de pe piaţă în primul an de viaţă.

- Eficienţă energetică: consumuri energetice nesustenabile şi potenţial de economisire ridicat în infrastructurile publice, inclusiv clădiri publice şi clădiri rezidenţiale;

- Mediu: nivel de poluare ridicat în zonele urbane;

- Dezvoltare urbană: zone urbane degradate, vacante sau neutilizate corespunzător în oraşele din România;

- Resurse de patrimoniu: resurse valoroase de patrimoniu cultural slab valorificate;

- Turism: potenţial turistic valoros, echilibrat distribuit teritorial - alternativă pentru revigorarea zonelor mai puţin dezvoltate/izolate;

- Infrastructură rutieră: gradul scăzut de accesibilitate al anumitor zone ale ţării, care are drept consecinţă o atractivitate scăzută şi investiţii extrem de reduse;

- Infrastructura socială şi pentru educaţie: infrastructurile educaţionale, de sănătate şi de servicii sociale subdimensionate împiedică incluziunea socială şi dezvoltarea capitalului uman;

- Cadastru: nivel scăzut al înregis­trărilor cadastrale, care afectează implementarea politicilor privind dezvoltarea socio-economică a comunităţilor locale;

- Capacitate administrativă: nevoia întăririi capacităţii administrative a Autorităţii de Management a POR, a Organismelor de Implementare a POR şi a beneficiarilor, pentru o bună implementare a POR.

Reporter: Cât de mult se axează acestea pe segmentul smart?

ADR Sud Muntenia: Noile tipuri de investiţii finanţate prin POR conţin segmente smart, deoarece se concentrează pe obiective precum durabilitate şi eficienţa mediului, case şi clădiri durabile, utilizarea eficientă a resurselor, transport eficient şi durabil, o mai bună planificare urbană. De asemenea, oraşele trebuie să găsească soluţii inteligente pentru a "supravieţui" şi a se dezvolta în faţa provocărilor actuale. De regulă, centrele urbane sunt mari consumatoare de energie, iar prin aplicarea noilor tehnologii pot fi trans­formate în oraşe inteligente - oraşe cu consum scăzut de energie, emisii reduse de carbon etc.

Domeniile care definesc un oraş inteligent ţin de economie inteligentă (competitivitate), locuire inteligentă (calitatea vieţii), oameni inteligenţi (capital uman şi social), mediu inteligent (resurse naturale), guvernare inteligentă (participare) şi mobilitate inteligentă (transport şi TIC).

Faţă de perioada de programare 2007-2013, POR finanţează proiecte ce vizează următoarele domenii de activitate:

- cercetare, dezvoltare şi inovare pentru IMM, prin centre de transfer tehnologic (CTT), segment ce constituie una dintre noutăţile absolute ale noului program, ca tip de investiţii care stimulează inovarea, pentru a introduce în circuitul economic rezultatele cercetării, transformate în produse, procese şi servicii noi sau îmbunătăţite;

- incubatoare de afaceri: pe lângă sprijinul oferit direct companiilor, se acordă facilităţi pentru companii nou-înfiinţate prin intermediul incubatoarelor de afaceri;

- eficienţa energetică, inclusiv a clădirilor publice: prin Regio 2007-2013 s-a început anveloparea blocurilor de locuinţe şi refacerea izolaţiilor acestora, prin POR 2014-2020 se finanţează proiecte complexe ce presupun folosirea unor tehnologii noi, care să crească eficienţa energetică: noi tipuri de circuite electrice, instalaţii de încălzire, ventilaţie etc. Pe lângă clădirile rezidenţiale, noul program include acum în proiectele de eficienţă energetică şi clădirile publice, precum şi iluminatul public;

- creşterea mobilităţii urbane: pentru un transport eficient, care să-i determine pe cetăţeni să renunţe la maşina personală şi să apeleze la transportul public, cât mai prietenos cu mediul. Astfel, investiţiile se adresează inclusiv transportului public electric şi nemotorizat, precum şi construirii unei infrastructuri necesare funcţionării acestuia (ex. staţii de alimentare electrice);

- infrastructura educaţională pentru preşcolari: spre deosebire de Regio 2007-2013, când se reabilitau doar structuri din învăţământul primar, gimnazial, liceal şi universitar, noul program include şi reabilitarea şi modernizarea clădirilor utilizate în educaţia ante şi preşcolară (creşe şi grădiniţe);

- infrastructura de sănătate - construirea şi dotarea spitalelor regionale: sănătatea va beneficia de construcţia şi echiparea a trei spitale regionale, precum şi de reabilitarea şi modernizarea unităţilor de primiri urgenţă din spitalele judeţene;

- infrastructura socială - centre comunitare integrate socio-medicale care vor oferi atât servicii sociale, cât şi medicale;

- infrastructura rutieră - modernizarea şi reabilitarea drumurilor judeţene care fac legătura cu reţelele de transport european (TEN-T);

- Dezvoltarea Locală plasată sub Responsabilitatea Comunităţii (DLRC): comunităţile marginalizate vor putea implementa proiecte de incluziune socială şi combatere a sărăciei pe baza unor strategii de dezvoltare locală;

- înregistrarea proprietăţilor din mediul rural în Sistemul Integrat de cadastru şi Carte Funciară;

- Investiţiile Teritoriale Integrate (ITI): intervenţii concentrate şi corelate pe mai multe domenii dintr-o singură zonă, pentru dezvoltarea integrată a acesteia.

Reporter: Ce proiecte de tip smart se afla in aprobare/derulare?

ADR Sud Muntenia: Programul Operaţional Regional 2014 - 2020 îşi propune ca prin toale liniile de finanţare ale sale să promoveze investiţii de tip smart. Aşadar, atunci când vorbim de acest gen de proiecte ne referim la toate acele proiecte care propun măsuri capabile să genereze creştere, însoţită de noi locuri de muncă, la proiecte prin care tehnologiile digitale se pot combina cu infrastructuri inovatoare şi cu servicii noi, precum şi la investiţii care utilizează şi promovează tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă, de muncă şi sustenabilitatea.

Reporter: Ce proiecte sunt în des­făşurare şi care sunt proiectele prioritare?

ADR Sud Muntenia: În cadrul Programului Operaţional Regional nu putem vorbi de o cerere uniformă pe toate domeniile pe care le finanţăm la nivel regional. Din situaţia proiectelor depuse observăm că cea mai mare cerere şi, implicit, cel mai mare interes pentru investiţii se manifestă în zona privată.

De exemplu, microîntreprinderile din Sud Muntenia au depus în total 460 de aplicaţii, ceea ce reprezintă o solicitare de aproximativ 173% din fondurile alocate exclusiv liniei de finanţare destinate lor, şi sperăm să finanţăm cât mai multe dintre ele. Până la jumătatea acestei luni avem semnate contracte de finanţare pentru un număr de 180 de microîntreprinderi, care au demarat investiţiile pentru dezvoltarea afacerii lor, unele dintre ele chiar finalizând deja proiectele pentru care au primit fonduri nerambursabile prin POR.

Sperăm să obţinem fonduri pentru proiectele aflate în rezervă, care nu au putut fi acoperite de valoarea alocată iniţial, fie de la alte axe, acolo unde se pot înregistra economii, fie, de ce nu, chiar de la alte regiuni de dezvoltare.

O altă dovadă a interesului semnificativ exprimat de mediul privat pentru accesarea de fonduri POR este dată de numărul mare de proiecte depuse în cadrul Priorităţii de investiţii 2.2, unde întreprinderile mici şi mijlocii şi-au dovedit interesul de a dezvolta proiecte prin depunerea a 190 de aplicaţii, prin care sunt solicitate în total fonduri de peste 600 de milioane de lei, cererea fiind astfel de aproape 5 ori mai mare faţă de valoarea alocării regionale pentru această linie de finanţare.

În ceea ce priveşte investiţiile în mediul public, o importanţă majoră o reprezintă cererile depuse de cele şapte judeţe ale regiunii noastre în cadrul celor două apeluri de proiecte des­chise în cadrul Priorităţii de inves­tiţii 6.1, destinată modernizării şi reabilitării reţelelor de drumuri judeţene, ce asigură conectivitatea, directă sau indirectă, cu reţeaua TEN-T. Prin această prioritate, regiunii noastre îi sunt alocate fonduri nerambursabile în valoare de peste 125 de milioane de euro, cu ajutorul cărora se doreşte modernizarea a trei trasee de drumuri judeţene propuse pentru finanţare, prin POR 2014-2020, ce totalizează peste 330 de kilometri lungime. Până în prezent au fost semnate patru contracte de finanţare - pentru judeţele Călăraşi, Dâmboviţa, Ialomiţa şi Argeş.

Totodată, POR oferă importante oportunităţi de dezvoltare urbană, prin Axa prioritară 4, linie de finanţare dedicată exclusiv municipiilor reşedinţă de judeţ, care au la dispoziţie 201,09 milioane de euro, valoare ce reprezintă aproximativ 25% din întregul program, distribuită astfel: pentru mobilitatea urbană - 163,33 milioane de euro, pentru revitalizarea urbană - 18,15 milioane de euro, pentru regenerarea comunităţilor defavorizate - 8,53 milioane de euro, pentru educaţie - 11,09 milioane de euro.

În ceea ce priveşte Prioritatea de investiţii 3.1, pentru creşterea eficienţei energetice, aici avem un număr important de proiecte depuse. Vreau să menţionez faptul că utilizarea eficientă a energiei reprezintă o provocare nu numai din cauza resurselor limitate şi creşterii continue a costurilor cu energia, dar şi din punctul de vedere al schimbărilor climatice, de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Finanţarea investiţiilor în creşterea eficienţei energetice la nivelul infrastructurilor publice şi sectorului rezidenţial se concentrează cu prioritate în acele unităţi administrativ-teritoriale care au elaborate strategii locale de reducere a emisiilor de CO2, planuri de acţiune privind energia durabilă etc. Aici avem depuse 85 de proiecte pentru investiţii, în clădiri publice şi rezidenţiale, precum şi în sectorul iluminatului public. Valoarea totală a acestora depăşeşte 517 milioane de lei, din care aproape 407 de milioane de lei reprezintă suma totală solicitată.

De asemenea, nu trebuie omise proiectele depuse pentru conservarea, protejarea şi valorificarea durabilă a patrimoniului cultural, care sunt în număr de 50 la nivelul regiunii noastre şi care au o valoare de aproape 549 de milioane de lei, din care valoarea fondurilor nerambursabile depăşeşte 530 de milioane de lei. Până la această dată a demarat implementarea a 20 de proiecte, care au o valoare de peste 256 de milioane de lei.

Aşadar, fonduri sunt, iar intenţia este vădită atât din partea mediului privat, cât şi din partea mediului public din regiunea Sud Muntenia.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb