Un grup de foşti acţionari ai "Automobile" Craiova, preluată de Ford în 2007, au sesizat Comisia Europeană cu privire la un ajutor de stat presupus ilegal de care ar beneficia producătorul de automobile, ca urmare a nerespectării contractului de privatizare, susţine Asociaţia Investitorilor pe Piaţa de Capital (AIPC), într-un comunicat transmis redacţiei.
Investitorii sunt nemulţumiţi că Ford nu a transferat către statul român şi acţionarii privaţi mai multe active, constând în terenuri, apartamente şi spaţii comerciale situate în mai multe localităţi din ţara noastră, după cum s-a angajat prin contractul de privatizare.
Aceste active, evaluate la cel puţin zece milioane de euro, potrivit reprezentanţilor AIPC, ar fi trebuit aduse aport într-o societate nou înfiinţată, care urma să fie deţinută numai de statul român şi de acţionarii minoritari, susţine AIPC.
"Ford avea obligaţia să determine restructurarea grupului de societăţi Automobile Craiova, prin separarea producţiei de automobile de celelalte activităţi conexe (....)", au menţionat reprezentanţii Asociaţiei.
Potrivit AIPC, nerespectarea, de către Ford, a obligaţiilor contractuale ar fi creat pentru companie beneficii financiare importante, prin renunţarea de către statul român la veniturile care fi rezultat din vânzarea activelor respective.
"Păstrând în proprietatea lor activele conexe, fără niciun fel de plată, Ford România şi Autombile Craiova au beneficiat astfel de un avantaj care distorsionează concurenţa, mai ales că Ford are drept concurent principal producătorul Dacia din Mioveni. Prin urmare, acest avantaj poate fi considerat un ajutor de stat, care se adaugă la alte avantaje acordate deja pentru Ford de statul român", au precizat reprezentanţii AIPC.
Contactaţi de ziarul BURSA, reprezentanţii "Ford" au răspuns că societatea a luat toate măsurile pentru finalizarea procesului de restructurare.
Nadia Crişan, membru în Consiliul de Administraţie al Ford România, a precizat: "Compania Ford a luat toate măsurile posibile care sunt prevăzute în contractul de privatizare pentru finalizarea procesului de restructurare, iar obiectivul nostru este acela de a restitui toate activele conexe către Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului (AVAS), aşa cum este stipulat în contractul de privatizare".
Problema este, însă, că Legea nr. 36/2008 privind unele măsuri pentru privatizarea "Automobile" Craiova nu menţionează termene concrete în care Ford trebuie să transfere activele conexe, menţionând în schimb etapele care trebuie parcurse în acest sens.
Capitolul II al legii menţionate, privind, între altele, şi obligaţiile postprivatizare ale cumpărătorului, stipulează că "Daewoo Romania" va fuziona prin absorbţie cu societăţile "Automobile Craiova" şi "Mecatim". După fuziune, "Daewoo Romania" ar urma să fie divizată, fiind constituite două entităţi cu structuri ale acţionariatului identice: o societate de producţie de autoturisme - societatea principală - şi o societate care nu are ca obiect şi nu deţine active necesare producţiei de autoturisme - societatea secundară.
Ulterior acestei etape, Legea nr. 36 menţionează că ar trebui să aibă loc schimbul acţiunilor pe care AVAS le deţine în societatea principală cu acţiuni pe care cumpărătorul le deţine în societatea secundară.