Actualizare 16:43 PLAN STRATEGIC ENEL: Creştere solidă a EBITDA şi a fluxurilor de numerar în 2015 - 2019
Grupul Enel a prezentat astăzi la Londra planul strategic pentru 2015 - 2019, ce are la bază trei elemente-cheie cu scopul generării de fluxuri de numerar pentru a susţine o creştere a dividendelor către acţionari.
Aceasta este prima prezentare a unui plan strategic al Grupului sub conducerea CEO-ului Francesco Starace, de la numirea acestuia în funcţie anul trecut.
Planul de cinci ani are un puternic accent pe recuperarea investiţiei acţionarilor (TSR), bazându-se pe trei puncte forte ale Grupului: diversificarea geografică şi tehnologică a Grupului Enel, cu o poziţie puternică pe pieţele emergente şi lider în domeniul evoluţiei tehnologice iminente în pieţele mature; o structură reorganizată a Grupului, caracterizată prin simplitate şi concentrare, proiectată special pentru a răspunde provocărilor reprezentate de evoluţia dinamică a industriei energetice; eficienţă operaţională şi optimizarea alocării de capital, generând creştere industrială şi crearea de valoare.
Francesco Starace, Chief Executive Officer Enel, a declarat: "Planul pe care îl prezentăm astăzi oferă o oportunitate de investiţie convingătoare. Strategia noastră este construită pe punctele forte ale Enel - poziţia noastră în pieţele emergente şi poziţia noastră de lider în tehnologie şi reţele de distribuţie digitale pe pieţele mai mature. Aceste puncte forte ne vor permite să profităm de creşterea cererii în America Latină şi Africa, determinată de tendinţele demografice şi ciclurile economice, precum şi de dinamica în evoluţie rapidă a pieţei de energie, cum ar fi digitalizarea, în economiile mature. Aceşti factori, împreună cu noua noastră structură organizatorică simplificată, vor sprijini reducerea costurilor, creşterea industrială şi venituri mai mari cu risc scăzut, generând astfel o EBITDA stabilă şi creşterea fluxurilor de numerar. Pe această bază ne-am angajat la creşterea dividendelor noastre până la o rată de distribuire de 65% în 2018, pe baza unor venituri sporite. Aceasta este o perioadă de schimbări semnificative în industria noastră, care oferă oportunităţi noi şi interesante pentru un grup de dimensiunea Enel".
Planul strategic a fost elaborat pe baza creşterii cererii de energie în America Latină şi Africa în mare parte din cauze demografice: accelerarea urbanizării precum şi crearea de bogăţie oferă oportunităţi pentru a stimula creşterea organică a lanţului valoric din aceste pieţe.Totodată, acesta s-a bazat şi pe transformarea sistemelor energetice din pieţele de energie mature către digitizarea completă deschide noi oportunităţi de venituri în zonele în care Grupul Enel are puncte forte. Contoarele digitale, o zonă în care Enel a fost pionier şi liderul de necontestat în industrie, sunt piatra de temelie a provocării reţelei digitale. Pieţele mature vor rămâne o zonă vibrantă de creare de valoare pentru acei jucători capabili să inoveze şi să profite de oportunităţile oferite de evoluţia tehnologică.
Noul plan strategic prevede îmbunătăţirea eficienţei operaţionale prin reducerea cu 8% în termeni nominali a cash cost - sumă între OPEX şi CAPEX de mentenanţă. Bazându-se pe noua structură organizatorică şi integrarea îmbunătăţită la nivel global, Grupul Enel va conduce cele mai bune practici tehnologice pentru a optimiza alocarea capitalului în afara capex-ului de metenanţă, cu o reducere atentă de 1,5 miliarde de euro faţă de planul precedent. După cum s-a văzut la unitatea de business de Energie Regenerabilă a Grupului în ultimii ani, această reducere planificată în capex de mentenanţă va duce la o reducere corelată în opex, care, împreună cu achiziţiile şi bazele tehnologice, vor permite Grupului să reducă opex-ul cu 7% între 2014 -2019.
Planul prevede o creştere a EBITDA de 2,4 miliarde de euro până în 2019, sau o suplimentare de 6,7 miliarde de euro a EBITDA cumulativ pe perioada planului. Această creştere va fi determinată de un plan de capex care prevede investiţii pentru această perioadă de 34,0 miliarde de euro, de la 29,7 miliarde de euro în planul precedent, o creştere de 14%; şi orientarea cheltuielilor de capital către iniţiative de creştere va aduce o creştere de investiţii suplimentară de aproximativ 6 miliarde de euro, o creştere de 49% comparativ cu planul de investiţii precedent. Aproape 90% din noile investiţii pentru creştere vor fi dedicate creşterii veniturilor din afacerile cu risc mic, cum ar fi reţelele, sursele de energie regenerabilă, generarea convenţională non-merchant şi retail, care vizează rentabilităţi medii ale proiectului mai mari decât un minim de 200 de puncte de bază peste costul mediu ponderat al capitalului (Weighted Average Cost of Capital). Aproximativ 60% din capex total va fi investit în pieţele emergente.
În plus, prin urmărirea unui număr mai mare de proiecte mai mici din diferite regiuni şi tehnologii, Grupul va reduce riscul de execuţie, se va bucura de o mai mare flexibilitate şi mai multe opţiuni, precum şi de capacitatea de a se adapta la schimbarea scenariilor şi profiluri modificate de ţară, monetare sau de risc de reglementare. Acest lucru se aşteaptă să aducă o creştere liniară a EBITDA, care va continua.
Grupul analizează toate activele pentru a le identifica pe cele care ar putea fi cesionate, în lumina integrării strategice cu obiectivele generale ale planului. Deja sunt în execuţie cesiuni în valoare de aproximativ 2 miliarde de euro, în timp ce se aşteaptă o suplimentare de 3 miliarde de euro în cesiuni în perioada planului. În acest fel, Grupul se aşteaptă să recicleze capital în valoare de până la 5 miliarde de euro, pe care să îl redirecţioneze spre reorganizarea operaţiunilor sale din America Latină şi spre alte oportunităţi de creştere economică. Planul general este de aşteptat să nu impacteze nivelul de îndatorare, generând acumulări în profitul net de aproximativ 200 de milioane de euro până în 2019, fără a lua în calcul cesiunile.
O nouă politică de dividend asigurând siguranţa pe termen scurt, precum şi potenţial de creştere semnificativ pe termen mediu a fost introdusă pentru perioada 2015 - 2019. Pentru 2015, rata de distribuire va fi majorată la 50% şi va creşte cu 5 puncte procentuale în fiecare an, pentru a ajunge la o rată de distribuire de 65% în 2018. În cazul în care profitul curent net, fie pentru 2015, fie pentru 2016 va fi sub previziunile grupului, atunci un DPS (dividend per acţiune) minim de 0,16 şi 0,18 euro pe acţiune va fi plătit, pentru 2015 şi respectiv pentru 2016.
(Elena Deacu)
---
Actualizare 12:24 Starace: "Vindem active de 5 miliarde de euro în următorii cinci ani"
Planul ENEL este de a vinde active în valoare totală de 5 miliarde de euro în următorii cinci ani. Active de 2 miliarde de euro sunt deja identificate şi în curs de vânzare, a mai spus Francesco Starace, directorul general al grupului italian.
România a fost scoasă din lista activelor scoase la vânzare, dar Slovacia va rămâne, a mai spus domnia sa.
Grupul ENEL speră să primească oferta finală pentru Slovenske Elektrarne la începutul lunii mai.
Cele 5 miliarde de euro pe care ENEL doreşte să le obţină din vânzarea activelor vor fi reinvestite.
(A.T.)
-----------
Actualizare 12:08
Grupul ENEL a decis să nu mai vândă activele din România, a anunţat, la Londra, în urmă cu putin timp, Francesco Starace, directorul general al grupului.
Domnia sa a spus că noua strategie a grupului se concentrează pe optimizarea şi valorificarea activelor care au venituri reglementate şi care asigură un profit stabil şi sigur.
(A.T.)
------------
• Profitul net al Enel a scăzut de peste 6 ori, anul trecut
Profitul net al al grupului italian de utilităţi Enel a scăzut, anul trecut, de 6,25 ori, până la 517 milioane euro, de la 3,235 miliarde euro în 2013, din cauza deprecierii activelor, precum şi a creşterii cheltuielilor financiare nete, transmite un raport publicat pe site-ul companiei, conţinând rezultatele consolidate, aprobate de consiliul director.
În pofida acestui fapt, Enel a decis să majoreze dividendele, de la 0,13 la 0,14 euro pe acţiune pentru exerciţiul 2014.
Veniturile s-au diminuat cu 3,7%, de la 78,663 miliarde euro în 2013 la 75,791 miliarde euro în 2014, în timp ce EBITDA a coborât cu 5,6%, de la 16,691 la 15,757 miliarde euro. În acelaşi timp, EBIT a suferit o contracţie şi mai mare, de 68,3%, de la 9,74 la 3,087 miliarde euro, luând în considerare pierderile din depreciere de 6,427 miliarde euro.
Grupul precizează, într-un comunicat trimis astăzi redacţiei, că reducerea cifrei de afaceri este, în mare parte, rezultatul declinului veniturilor din vânzările de energie electrică, asociat cu o contracţie în volumele vândute, cu impactul negativ al evoluţiei cursurilor de schimb în raport cu euro în unele ţări în care grupul activează, precum şi cu reducerea contribuţiei venitului net al altor companii, ca urmare a vânzării investiţiilor de capital. Aceşti factori au fost doar parţial compensaţi de veniturile mai mari din vânzarea de combustibili.
Directorul general al Enel, Francesco Starace, a declarat: "Ne-am atins ţintele financiare pentru 2014, în ciuda mediului macro-economic dificil, în timp ce o revizuire a valorii activelor noastre a provocat o serie de deprecieri substanţiale, în special în Italia şi Slovacia. Aceste deprecieri sunt legate de mediul de operare dificil cu care ne confruntăm în prezent. Acestea fiind spuse, acţiunile întreprinse între luna mai şi sfârşitul anului trecut (în principal ca restructurare organizaţională) au ajutat la compensarea parţială a acestor factori externi şi, astfel, suntem capabili să anunţăm o performanţă operaţională constantă pentru întregul an 2014".
Datoria financiară netă la 31 decembrie 2014 s-a ridicat la 37,383 miliarde euro (excluzând 620 milioane euro legate activităţile "deţinute în vederea vânzării", care includ în principal Slovenské Elektrárne), o scădere de 2,323 miliarde euro, comparativ cu 31 decembrie 2013.
"Mai precis, fluxurile de numerar generate de activităţi curente de afaceri, vânzarea anumitor active non-strategice şi încasările din vânzarea a 21,92% din Endesa în noiembrie 2014, printr-o ofertă globală, au acoperit cu mult cheltuielile de capital pe parcursul anului şi plata dividendelor. La data de 31 decembrie 2014, raportul datorie/capitaluri proprii a ajuns la 0,73, comparativ cu 0,75 la sfârşitul anului 2013, în timp ce raportul datorie/EBITDA a fost de 2,4 (neschimbat faţă de 31 decembrie 2013)", punctează sursa citată.
Cheltuielile de capital s-au ridicat la 6,701 miliarde euro în 2014 (dintre care 6,019 miliarde euro se referă la proprietate, instalaţii şi echipamente), o creştere de 781 milioane euro, comparativ cu 2013.
La 31 decembrie 2014, grupul Enel avea 68.961 angajaţi, faţă de 70.342 la sfârşitul anului 2013. Reducerea forţei de muncă a grupului a fost cauzată, în mare parte, de soldul net al noilor angajări şi terminărilor de contracte (o scădere de 1.404). La 31 decembrie 2014, personalul companiilor grupului cu sediul în străinătate constituia 51,6% din total.