Reporter: Aţi lansat platforma Conzo acum 9 luni. Care a fost ideea care a stat la baza creării unei platforme dedicată domeniul construcţiilor?
Alexandru Boca: Ideea de bază a platformei Conzo a fost şi este în continuare facilitarea interacţiunii actorilor prezenţi în sectorul construcţiilor, indiferent de specificul sau magnitudinea proiectelor - rezidenţial, office sau pur şi simplu, amenajrea unui apartament.
În urmă cu 9 luni a avut loc lansarea oficială a platformei, având ca scop unic obţinerea unei confirmări din partea pieţei cu privire la conceptul pe care îl propune Conzo. După 9 luni pline de evenimente, începem să turăm motoarele.
Reporter: Ce v-aţi propus la lansare şi cum s-au schimbat aceste planuri în contextul pandemiei?
Alexandru Boca: Având conceptul validat, ne-am concetrat eforturile în două direcţii: continuarea dezvoltarii platformei şi crearea de tool-uri digitale de project management, în această ordine.
Având în vedere consecinţele pandemiei şi cerinţele de adaptare la noile condiţii de lucru, au fost schimbate priorităţile şi a fost accelerată prima fază a tool-urilor de project management, ce are ca subiect transferul de informaţie şi managementul aprobărilor în cadrul echipei unui proiect.
Reporter: Cum intenţionaţi să dezvoltaţi în continuare platforma?
Alexandru Boca: Prima fază de dezvoltare a Project Management Tools, parte integrantă din Conzo, a fost finalizată, urmând ca în viitorul apropiat să aibă loc şi lansarea oficială.
Vor urma 2 luni în care vom încadra Conzo & Project Management Tools pe un trend ascendent, după care intră în dezvoltare cea de-a doua fază, şi anume dezvoltarea Time Schedule & Budget Management tools. În paralel, ne vom apropia şi de concluzionarea soluţiilor de catalizare pentru Conzo şi lansarea acestuia în cadru internaţional.
Reporter: Ce trebuie să facă o companie care doreşte să se înscrie pe Conzo?
Alexandru Boca: Întreg procesul de înscriere a unei companii durează circa un minut şi presupune completarea unor câmpuri clasice cu denumirea companiei şi datele de contact.
Imediat ce a fost creat contul, companiile pot trece la următorul pas, şi anume acela de a completa câmpurile cu descrierea firmei, serviciile pe care le prestează şi de a adăuga portofoliul.
Din acest proces, rezultă practic o pagină de prezentare, un profil al companiei, care este vizibil tuturor vizitatorilor platformei. Aceştia pot solicita oferte prin intermediul template-ului "Adauga proiect" sau pur şi simplu pot contacta direct compania.
Reporter: Care a fost situaţia pe piaţa construcţiilor în această perioadă?
Alexandru Boca: Sentimentul general iniţial de incertitudine a fost resimţit şi în piaţa construcţiilor, cu precădere la începutul pandemiei, atunci când nu era clară magnitudinea consecinţelor şi nici implicaţiile acesteia. Acum, la 5 luni de la debutul pandemiei, putem începe să spunem că piaţa începe uşor să se stabilizeze şi proiectele care au fost puse pe pauză, reîncep.
Reporter: Toate industriile încearcă să apeleze cât mai mult la digitalizare în contextul actual. Cum poate beneficia piaţa construcţiilor de digitalizare?
Alexandru Boca: Cu toate că la prima vedere construcţiile pot părea un fenomen simplist, aceastea implică un volum impresionant de informaţie, o iteraţie permanentă de procese şi, nu în cele din urmă, decizii şi aprobări ce trebuie asumate cu frecvenţă zilnică. Toate aceste acţiuni implică în mod activ membrii echipei de proiect, în mod uzual minimum 20-25 de persoane.
Astfel, piaţa construcţiilor poate beneficia de digitalizare prin implementarea soft-urilor ce măresc randamentul prin optimizarea acţiunilor mari consumatoare de timp şi desigur, prin facilitarea transferului de informaţie şi a soluţiilor de management a aprobărilor în cadrul echipei de proiect, a furnizorilor de materiale şi a prestatorilor de servicii.
Reporter: Care sunt cele mai frecvente probleme din sectorul de construcţii în această perioadă?
Alexandru Boca: Având majoritatea producţiei de materiale şi echipamente în afara ţării, am întâmpinat probleme cu întârzierea livrărilor, ce au condus la rândul lor la decalarea termenelor de execuţie. Coroborat cu implementarea normelor impuse, cele mai frecvente probleme au fost adaptările la noile condiţii de lucru şi găsirea unor soluţii alternative acolo unde livrările de materiale/echipamente depăşeau termenele efective de finalizare.
Trecând peste problemele pe termen scurt, aceste întârzieri pot fi văzute ca oportunităţi pentru stimularea producţiei interne.
Reporter: În condiţiile în care mulţi muncitori români plecaţi în străinătate au revenit în ţară din cauza pandemiei, putem spune că este un moment potrivit pentru investiţii în domeniu?
Alexandru Boca Muncitorii români ce au revenit din străinătate pot acoperi deficitul masiv de forţă de muncă întâlnit în toate ramurile construcţiilor, astfel că, într-adevăr, este momentul oportun pentru investiţii în domeniul ce poate oferi cele mai mari oportunităţi, şi anume infrastructura. Putem spune cu uşurinţă că astfel de oportunităţi sunt rar oferite şi ar trebui tratate ca atare.
Reporter: Există cerere pentru segmentul de birouri în condiţiile în care numeroase companii au implementat lucrul de acasă la scară largă?
Alexandru Boca: Segmentul de tip birouri a fost, într-adevăr, afectat de pandemie, însă lucrul de acasă a fost soluţia de avarie care să permită continuarea activităţii companiilor în aceste vremuri. Astfel, construcţia de imobile de birouri continuă şi, cel mai probabil, va continua neîntrerupt.
Lucrul de acasa poate fi implementat pe scară largă, cu succes, atunci când condiţiile avute la dispoziţie pot permite acest lucru. Aici ne referim la compartimentarea şi suprafaţa locuinţei, la dotările de tip office şi desigur la posibilitatea organizării unui mic spaţiu care să permită lucrul de acasă.
În condiţiile în care majoritatea unităţilor locative vândute sunt garsoniere şi apartamente de 2/3 camere, cu o probabilitate mare ca acestea să fie împărţite cu alţi membri ai familiei, există un risc ridicat ca randamentul obţinut acasă să fie mult sub cel obţinut lucrând la birou.
Pe termen scurt şi mediu, ne putem aştepta la o reorganizare a spaţiilor de birouri, la renunţarea la spaţiile de tip open-space şi la o migrare către compartimentări extensive a acestora.
Totodată, una dintre nevoile de bază ale omului este aceea de apartenenţă la un grup, iar implementarea pe scară largă a lucrului de acasă, izolat, poate avea consecinţe greu identificabile în acest moment.
Reporter: Cum vedeţi evoluţia pe piaţa construcţiilor până la finalul acestui an?
Alexandru Boca: La circa 5 luni de la debutul pandemiei şi probabil nu foarte aproape de finalul acesteia, piaţa construcţiilor începe să se stabilizeze şi să îşi continue parcursul cu care am fost obişnuiţi în ultimii 2-3 ani.
Până la finalul acestui an, ne putem aştepta la apariţia unor proiecte care să propună spaţii largi de locuit, care să permită cu uşurinţă implementarea lucrului de acasă în caz de nevoie, la creşterea cererii pentru unităţi locative de tip casă la curte şi, nu în ultimul rând, la o creştere rapidă a proiectelor de tip mixed-use, acolo unde poţi face 2 minute până la birou, fără a fi nevoit să apelezi la transportul în comun.
Reporter: Vă mulţumesc!