ALGOCALMIN ESTE CEL MAI VÂNDUT MEDICAMENT DIN ŢARA NOASTRĂ Până în anul 2018, Zentiva vrea să exporte 50% din medicamente, în peste 25 de ţări

ANCUŢA STANCIU
Ziarul BURSA #Companii #Sănătate / 3 noiembrie 2015

Simona Cocoş (stânga) şi Margareta Tănase (dreapta)

Simona Cocoş (stânga) şi Margareta Tănase (dreapta)

Interviu cu doamnele Simona Cocoş, director general Zentiva România, şi Margareta Tănase, directorul Fabricii Zentiva România

Reporter: Cum apreciaţi activitatea Zentiva în acest an? Ce procent din producţie exportă Zentiva? Intenţionaţi să creşteţi acest procent? În ce ţări?

Răspuns: Din anul 2009 Zentiva este parte a grupului Sanofi. Această integrare a dus la creşterea resurselor şi a potenţialului de a răspunde mai bine evoluţiilor din industrie. Împreună am dezvoltat activitatea comercială şi de producţie, devenind unul dintre cele mai complexe grupuri farmaceutice prezente în România. Astfel, am răspuns cu succes provocărilor venite dintr-o piaţă caracterizată printr-un grad mare de impredictibilitate.

Zentiva se află pe primul loc în topul pieţei de medicamente generice, distribuind peste 38 de milioane de cutii de medicamente către pacienţii din România (potrivit IMS, MAT - august 2015). În acelaşi timp, continuăm să dezvoltăm portofoliul local pentru a răspunde cât mai bine nevoilor pacienţilor. Anul acesta, am lansat 7 produse generice şi mai avem planificate încă două până la final de an, vizând principalele arii terapeutice. În paralel, am continuat consolidarea brandurilor tradiţionale şi internaţionale pe care le producem. Algocalmin este unul dintre exemplele de succes. Produsul este pentru al 10-lea an consecutiv cel mai de încredere analgezic de pe piaţa locală, conform studiului Trusted Brand.

După complexul proces de modernizare demarat în anul 2000 şi susţinuţi de investiţiile permanente în tehnologie, aproximativ 75% din portofoliul nostru disponibil pe piaţa românească este produs local. Tradiţia de peste 50 de ani şi echipa performantă sunt factori determinanţi pentru succesele pe care le obţinem astăzi.

2015 este marcat şi de creşterea capabilităţii de export a fabricii Zentiva România. Activitatea de export a fost reluată în 2011, după mai mulţi ani de pauză, şi am investit constant în această direcţie, astfel încât în ultimii trei ani am reuşit să creştem numărul de medicamente livrate către pieţele europene de la 6% la 40% din producţie. Peste 22 de milioane de cutii de medicamente fabricate în România au ieşit de pe porţile fabricii noastre, luând drumul către pacienţii din 17 ţări europene importante, precum Germania, Franţa, Spania, Italia, Portugalia. Fabrica noastră a beneficiat de un număr important, de produse care au fost transferate pentru a fi fabricate în Romania. În plus,au fost demarate studii de fezabilitate pentru a putea livra produse şi în afara UE.

Până în anul 2018 ne dorim să ajungem să exportăm 50% din medicamentele produse de Zentiva la Bucureşti, în peste 25 de ţări.

Concluzionând, putem spune că în ciuda provocărilor mediului în care operăm, şi mă refer aici la subfinanţarea sistemului de sănătate, alocarea ineficientă a resurselor financiare, taxa clawback, alinierea preţurilor la medicamente la minimum european şi nu în ultimul rând, impredictibilitatea acestui sistem, am reuşit să ne continuăm misiunea de producător român la datorie. Ne-am concentrat pe creşterea exporturilor, dar fără a neglija piaţa locală, care va rămâne întotdeauna una dintre principalele noastre pieţe de desfacere. Am continuat să ne dezvoltăm portofoliul, mai ales în zonele în care nevoile terapeutice sunt mari. Nu în ultimul rând, am continuat să investim în programe de prevenţie şi de educaţie medicală continuă. Una dintre cele mai importante iniţiative prin care ne-am dorit să oferim medicilor acces la cele mai noi informaţii, în beneficiul pacienţilor, este Conferinţa Naţională de Aterotromboză - un eveniment pe care îl susţinem de 13 ani şi care anul acesta a ajuns la cea de-a 15-a ediţie. Noile instrumente de comunicare digitale au contribuit la creşterea accesului la simpozioane pentru peste 2.000 de medici: 900 participanţi şi 1.200 cu participare prin live webcast.

Reporter: Care a fost valoarea investiţiilor realizate de Zentiva în ultimii doi ani? Care a fost sursa de finanţare a investiţiilor?

Răspuns: În perioada 2010 - 2014 au fost investite în fabrică peste 14,5 milioane de euro în linia de producţie de ultimă generaţie pentru peleţi (tehnologie unică în România, precum şi în cadrul Grupului Sanofi), în noul laborator de testare pentru pieţele europene, în noi echipamente de producţie, laboratoare şi modernizări. Specific, pentru cei 2 ani, vorbim de 2,9 milioane de euro în 2013 şi 3,1 milioane de euro în 2014.

Investiţiile au fost făcute din fonduri proprii şi în următorii 4 ani vom investi încă 7,5 milioane de euro în modernizări şi echipamente noi care vor susţine creşterea capacităţii de export la 50% din producţie.

Reporter: Ce produse noi aţi lansat în ultimul an? Care produs "Zentiva" se vinde cel mai bine?

Răspuns: Algocalmin este cel mai vândut medicament din România (conform datelor IMS, MAT, august 2015 în volum). Printre alte produse din portofoliu eliberate pe bază de prescripţie medicală am obţinut rezultate foarte bune cu Trombex, Rosucard, Ibutin, Azitrox, Fokusin.

Din segmentul medicamentelor fără prescripţie medicală aş menţiona Antinevralgic şi Dicarbocalm.

Legat de produse noi, aşa cum menţionam anterior până în acest moment, 7 generice s-au adăugat portofoliului local Zentiva. Ariile terapeutice cărora li se adresează sunt cardiologie, oftalmologie, terapia durerii.

Reporter: Cum apreciaţi piaţa pe care activaţi şi concurenţa din domeniu?

Răspuns: Dacă în primul trimestru al anului 2015 am observat o tendinţă de revenire a pieţei în comparaţie cu ultimele 5 trimestre, cu creşteri în volume, valoare şi zile de tratament (Pharma & Hospital Report, Cegedim), decizia autorităţilor de implementare a preţului minim european la medicamente a schimbat evoluţia pieţei. Totodată, lipsa de predictibilitate şi transparenţă a reglementărilor din domeniu ne determină să avem o perspectivă precaută asupra evoluţiilor viitoare. În acest context, piaţa românească este caracterizată şi de o competiţie foarte ridicată, în care sunt disponibile aproximativ 1.500 de medicamente generice, de la 150 de producători.

Totuşi, piaţa a arătat că investiţiile constante în calitate se concretizează într-un capital de încredere pe care ni-l oferă atât profesioniştii din domeniul sănătăţii cât şi pacienţii români, iar acesta este unul dintre factorii majori de diferenţiere care duc la succes. Investiţiile în tehnologie de ultimă generaţie de la Zentiva, dublate de experienţa şi pregătirea echipei, ne-au permis să scădem constant costurile de producţie şi să punem pe piaţă medicamente de foarte bună calitate la preţuri competitive. La acestea se adaugă strategia de promovare, iar în ultimii ani am inovat în zona comercială, implementând o abordare de tip multichannel, asigurându-ne că informaţiile ajung la toţi cei interesaţi - parteneri şi clienţi.

Toţi aceşti factori au adus Sanofi pe prima poziţie pe piaţa de generice din România, din punct de vedere al volumelor, cu o cotă de piaţă de 16,3% conform IMS MAT august 2015. Cu o cotă de piaţă de 9,6% compania se află pe locul 4 din punct de vedere al valoric, atingând nivelul de aproximativ 280 milioane RON (IMS MAT - august 2015, la preţ de producător).

Reporter: Câţi angajaţi are "Zentiva"?

Răspuns: Echipa Zentiva are în prezent aproximativ 500 de angajaţi, un pic peste 350 dintre aceştia fiind implicaţi în zona de producţie. Experienţa este unul dintre punctele forte în companie şi totodată un avantaj competitiv. Avem colegi care lucrează în fabrică de peste 30 de ani. Mai mult, încercăm în permanenţă să aducem un suflu tânăr. Acesta este şi motivul pentru care derulăm două programe de training legate de activitatea industrială şi adresate elevilor şi studenţilor: Zentiva Express si Zentiva University

Reporter: De unde vă aprovizionaţi cu materia primă?

Răspuns: Materia primă pe care o folosim provine atât din Europa, cât şi din Asia (China, India).

Reporter: Care sunt problemele pe care le întâmpinaţi în activitate? Care au fost repercusiunile aplicării taxei clawback?

Răspuns: Conform institutului Naţional de Statistică, economia a crescut cu 4,2% în primul trimestru din 2015, în comparaţie cu perioada similară a anului trecut. Predicţiile de creştere a PIB-ului sunt de două ori mai mari decât media ţărilor europene şi se estimează scăderi ale deficitului şi şomajului.

În paralel, autorităţile române au pornit reforme în sistemul de sănătate cu un potenţial favorabil în piaţă: începerea negocierilor cost - volum, actualizarea CANAMED, introducerea cardului de sănătate.

Însă sistemul de sănătate are în continuare paşi importanţi de făcut pentru a susţine nevoile pacienţilor români, iar o viziune coerentă pe termen lung poate aduce beneficii pentru toţi actorii implicaţi. Subfinanţarea sistemului, corelată cu speranţa de viaţă cu 8 ani mai mică a românilor în comparaţie cu media europeană generează perspective îngrijorătoare.

Companiile farmaceutice pot fi un partener important pentru autorităţi în eficientizarea sistemului de sănătate, însă lipsa de transparenţă decizională şi de predictibilitate în domeniu sunt factori esenţiali, ce influenţează un dialog constructiv, care să conducă la o strategie integrată şi pe termen lung.

Taxa claw-back rămâne un subiect deschis în dialogul cu autorităţile. Actualizarea formulei de calcul şi creşterea transparenţei privind modalitatea de taxare ar aduce contribuţii importante pentru relansarea dezvoltării sectorului farmaceutic în România.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb