Reporter: În condiţiile în care transportul feroviar din România, atât cel de persoane cât şi cel de marfă, se află în declin, ce impact are această situaţie asupra operaţiunilor Reva Simeria, care se ocupă cu repararea materialului rulant?
Alina Magdău: Probabil că vă aşteptaţi să spunem că impactul este negativ, dar nu este aşa din două motive. În primul rând, trebuie să avem în vedere că declinul transportului de mărfuri este mai puţin pronunţat faţă de cel al transportului de călători, în ultimul timp, având chaiar un trend pronunţat ascendent. Pe de altă parte, Reva lucrează şi pentru deţinători de vagoane de marfă din afara graniţelor României. Prin urmare, reducerea numărului de vagoane reparate pentru clienţii interni a fost compensat prin colaborările cu cei externi.
Reporter: Care sunt perspectivele industriei?
Alina Magdău: În mod firesc, după atâţia ani de cădere liberă, până în pragul dispariţiei, industria a început o dezvoltare timidă care, sigur, în viitorul foarte apropiat, va fi din ce în ce mai pronunţată. Evident că dezvoltarea industriei înseamnă şi dezvoltarea transportului de mărfuri şi cum viitorul transporturilor este cel pe calea ferată, pentru că acesta asigură un volum mare de transport cu cel mai mic impact negativ asupra mediului, suntem optimişti atât în ceea ce priveşte perspectivele noastre cât şi ale industriei.
Reporter: Care sunt principalii competitori pe care-i aveţi atât pe plan intern cât şi extern şi cum se raportează Reva la aceştia?
Alina Magdău: În momentul de faţă, dacă se presupune că jocul competiţional este cinstit, nu ar trebui să fim foarte îngrijoraţi, pentru că fiecare dintre competitorii noştri şi-a stabilit, ca şi noi, colaborări stabile, de lungă durată, cu deţinătorii de vagoane, astfel încât, fiecare are segmentul lui de piaţă. Pe de altă parte, programul investiţional dedicat strict îmbunătăţirii serviciilor pe care le oferim şi certificările/autorizările/atestările pe care le-am obţinut, ne-au adus, apreciem noi, pe primul loc în topul reparatorilor de vagoane de marfă din România.
Reporter: Cum a influenţat activitatea preluarea companiei de către Grupul Grampet în anul 2001?
Alina Magdău: Pozitiv. Începând cu anul 2001, Reva a fost susţinută constant într-o dezvoltare continuă, an de an derulându-se programe investiţionale pentru achiziţionarea de dotări tehnice specifice performante, implementarea de noi tehnologii, în vederea satisfacerii pentru serviciile şi produsele oferite, a tuturor cerinţelor, atât a celor rezultate din normele tehice româneşti cât şi a celor rezultate din normele tehnice europene. Reva a beneficiat, de asemenea, de suport din partea grupului Grampet pentru pătrunderea pe pieţele europene.
Reporter: Pe lângă clienţii din România, o parte aparţinând grupului Grampet, compania are şi o serie de clienţi externi, din Franţa, Germania sau Austria. Care a fost strategia prin care Reva Simeria a reuşit să acceze şi pieţe din Europa de Vest pentru serviciile pe care le prestează şi produsele pe care le realizează?
Alina Magdău: Pe lângă investiţii puternice în dotări tehnice specifice şi în echipamente de măsură şi control, Reva a investit foarte mult şi în personal, în cel muncitor, care a beneficiat de cursuri de instruire interne şi externe, inclusiv cu lectori din străinătate, şi în cel tehnico-ingineresc. Acesta a gândit şi a elaborat documentaţia şi strategiile care au stat la baza obţinerii tuturor certificărilor/autorizărilor/atestărilor pe care Reva le deţine în prezent şi datorită cărora a reuşit, apoi, să acceseze pieţe din toată Europa.
Reporter: Care este ponderea pe care o au clienţii din străinătate în totalul celor pe care-i are compania la ora actuală?
Alina Magdău: Din numărul total de vagoane reparate la Reva, peste 33% sunt ale unor clienţi din străinătate.
Reporter: În momentul actual, societatea are peste 500 de angajaţi. În condiţile în care România duce lipsă de forţă de muncă şi ţinând cont de faptul că Simeria este o localitate mică, cu puţin peste 10.000 de locuitori, cum face faţă Reva problemei capitalului uman?
Alina Magdău: Problema capitalului uman devine, pe măsură ce trece timpul, tot mai acută şi, de aceea, am luat o serie de măsuri pentru diminuarea sau chiar eliminarea ei. Am dezvoltat o colaborare contractuală cu Colegiul Tehnic de Transport Feroviar ,,Anghel Saligny" din localitate, care are inclusiv clase de şcoală profesională. În baza acestei colaborări, asigurăm instruirea practică a elevilor şi încercăm să realizăm diverse stimulente pentru ca aceşti tineri, la absolvire, să vină să se angajeze la Reva. Pentru a crea o bază mai mare de recrutare, am organizat ziua porţilor deschise, la care, prin intermediul mai multor mijloace media, am invitat elevi, studenţi şi persoane fizice din tot judeţul, pentru a le prezenta activitatea din Reva, conştientizându-i că au posibilitatea să vină să se angajeze într-o unitate de frunte, cu tradiţie în industria de profil şi care, în prezent, se bucură de recunoaştere în toată Europa. Nu în ultimul rând, am angajat, pe perioada vacanţelor, studenţi din învăţământul universitar tehnic. Cei care, între timp, au absolvit studiile, au fost angajaţi ca ingineri şi, în prezent, parcurg un program de inserţie. Fiind multumiţi de mediul dinamic, creativ şi în plină dezvoltare, pe care l-au întâlnit la Reva, atrag aici noi colegi valoroşi.
Reporter: Până în prezent, compania a făcut investiţii atât în echipamente cât şi în certificări şi autorizări, doar în 2017, valoarea acestora fiind de 1,5 milioane de euro. Ce urmează din acest punct de vedere?
Alina Magdău: În prezent, în ceea ce priveşte investiţiile, Reva are două direcţii principale. Prima se referă la modernizarea dotărilor cu grad mare de uzură, pentru menţinerea nivelului tehnic şi calitativ ridicat al serviciilor şi produselor pe care le oferim şi avem în vedere utilaje pentru prelucrări mecanice, maşini de spălat, piese şi subansamble, instalaţii de vopsire, maşini de ridicat şi transportat, etc.
Cealalată vizează achiziţia de dotări care să permită dezvoltarea şi diversificarea activităţii societăţii pentru a oferi noi servicii şi produse. Avem în derulare amenajarea şi dotarea unei linii tehnologice pentru fabricaţia cisternei de cale ferată destinată transportului de produse petroliere şi a unei linii de formare-turnare pe bază de răşini furanice a pieselor din fontă şi oţel.
În viitorul apropiat, pe măsură ce va creşte volumul fabricaţiei, vom investi în dotări necesare fabricaţiei şasiului şi a componentelor cutiei vagoanelor de marfă, cu scopul asimilării în fabricaţie a mai multor tipuri de vagoane de marfă. De asemenea, o investiţie semnificativă va fi şi laboratorul, cabina şi aparatura necesară examinării cordoanelor de sudură cu raze X.
Reporter: Care sunt obiectivele companiei pe termen mediu şi lung?
Alina Magdău: Pe termen mediu, trebuie să dezvoltăm colaborările cu clienţii tradiţionali şi cu clienţii din străinătate prin oferirea de servicii cu un nivel calitativ tot mai bun şi la preţuri atractive şi să trecem la fabricaţia de serie a cisternei de cale ferată.
Pe termen lung, trebuie să avem în vedere că parcurile feroviare din România sunt învechite şi, inevitabil, vine vremea înnoirii lor, aşa că preocuparea noastră se va axa pe asimilarea în fabricaţie şi a altor tipuri de vagoane de marfă, începând cu cele de tip platformă.
Reporter: Cum afectează modificările fiscale (de exemplu split TVA) din ultima perioadă activitatea societăţii ?
Alina Magdău: Ne vom adapta la toate cerinţele legislative inclusiv în ceea ce priveşte modificările fiscale. Apreciem, de altfel, că "problema" apărută din motive de modificări fiscale este mai mult de natură politică, pentru că noi am luat toate măsurile pentru rezolvarea ei.
Reporter: Societatea este listată pe Sistemul Alternativ al Bursei de Valori Bucureşti. Există planuri ca Reva Simeria să apeleze la finanţare prin intermediul bursei?
Alina Magdău: Până în prezent, nu ne-am pus această problema, dar nici nu o excludem. Depinde de oportunităţile şi necesităţile pe care le vom avea.