Operatorul aerian italian "Alitalia", care a solicitat marţi intrarea sub administrare specială, avea la sfârşitul lui februarie datorii de aproximativ 3 miliarde de euro, a anunţat sâmbătă guvernul de la Roma, potrivit agenţiei Reuters.
Într-un document care marchează deschiderea procedurii de administrare specială şi numirea a trei comisari care să conducă "Alitalia", guvernul arată că operatorul avea obligaţii financiare curente de 2,3 miliarde de euro şi active de 921 de milioane de euro.
"Alitalia", deţinută în proporţie de 49% de operatorul "Etihad Airways" din Abu Dhabi, a făcut cerere de protecţie faţă de faliment pentru a doua oară în mai puţin de un deceniu, după ce angajaţii au respins un plan de salvare.
Guvernul de la Roma a exclus renaţionalizarea "Alitalia", companie aeriană care a fost un simbol al boomului economic al Italiei postbelice, dar care nu a reuşit să performeze în faţa operatorilor low-cost şi a trenurilor de mare viteză şi nu a investit suficient în rute pe distanţe lungi, care aduc marje mai mari de profit, pentru a reveni la profitabilitate.
Bilanţul contabil al companiei va fi analizat de trei comisari care au la dispoziţie şase luni pentru a decide dacă "Alitalia" poate fi restructurată, fie ca un operator independent, fie prin vânzarea parţială sau totală, sau să fie lichidată.
Unul dintre comisari, Luigi Gubitosi, a declarat deja că cheltuielile "Alitalia", în special pentru leasing, carburanţi şi întreţinere, sunt peste cele din piaţă şi trebuie reduse pentru a face compania atractivă pentru posibilii cumpărători.
Guvernul italian a acordat companiei un credit punte de 600 de milioane de euro pentru perioada procesului de evaluare.
Potrivit unor surse citate de Reuters, compania pierde cel puţin 1 milion de euro pe zi şi risca să rămână fără bani la jumătatea acestui luni, în lipsa fondurilor de la guvern.
Companii concurente precum "Lufthansa" şi "Norwegian Air" nu sunt interesate să cumpere "Alitalia", iar creditorii au refuzat să îi mai împrumute bani, presând guvernul să găsească o soluţie pentru salvarea operatorului.
"Qatar Airways" a fost menţionată de presă ca unul dintre puţinii operatori rivali interesaţi de preluarea "Alitalia", dar compania din Golful Persic a refuzat să comenteze zvonurile.
Niciun posibil cumpărător nu va fi dispus să preia datoriile "Alitalia", ci ar fi interesat de o versiune redusă a companiei, care are în prezent 12.500 de angajaţi, sau doar de unele active, consideră analiştii.