Aproximativ zece milioane de români au călătorit în străinătate în anul 2012, numărul acestora fiind cu 2% mai mare comparativ cu cel înregistrat în 2011, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică transmise ieri de către Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT). Mijloacele de transport rutier au fost cele mai utilizate de vizitatorii români pentru plecările în străinătate, reprezentând aproximativ 80% din numărul total de plecări.
Preşedintele ANAT, Corina Martin, a declarat, citată de Agerpres: "În ciuda unui debut rezervat, anul 2012 ne-a oferit argumente să considerăm că turismul nu se află în recesiune, dimpotrivă, îşi confirmă potenţialul de creştere, ca real motor de dezvoltare economică şi social. Pentru ca turismul românesc să crească şi implicit să genereze venituri şi contribuţie semnificativă la PIB, este necesar un mediu legislativ capabil să stimuleze industria privată, o implicare mai mare a statului sub forma legislativă, de reglementare, de susţinere a iniţiativei private şi publice, de promovare a potenţialului turistic al României, cu accent pe specificitatea acestuia. De asemenea, acest lucru ar trebui coroborat cu investiţii masive şi urgente în infrastructura rutieră şi cu o promovare adecvată şi diferenţiată pe principalele pieţe-ţintă".
Cele mai căutate destinaţii externe de către turişti au fost Grecia, Turcia, Bulgaria, Spania, Italia, întrucât sunt destinaţii mai apropiate de România. În contextul evenimentelor politice şi sociale declanşate în nordul Africii şi în Orientul Apropiat, a continuat declinul destinaţiilor Egipt şi Siria, dar îşi menţine creşterea în preferinţe Dubai, ca destinaţie caldă, cosmopolită şi de shopping. Destinaţiile exotice îndepărtate nu mai sunt un lux, potrivit ANAT, deoarece agenţiile de turism au reuşit să ofere publicului consumator de vacanţe pachete turistice avantajoase în destinaţii exotice precum Republica Dominicană, Maldive, Jamaica sau Mexic, la jumătate de preţ, sub condiţia ca acestea să fie achiziţionate şi efectuate în lunile de iarnă.
Una dintre tendinţele anului 2012 este apetenţa publicului pentru croaziere. În 2012, pe fondul unui buget mai auster, agenţiile de turism au propus croaziere la un tarif mai scăzut, ceea ce a generat un volum sporit de vânzări. Destinaţia cea mai populară rămâne Mediterana de Vest, ce include ţări precum Spania, Franţa, Italia şi Tunisia. A doua destinaţie favorită pentru croaziere în 2012 a fost Europa de Nord. Capitalele Baltice, dar şi Fiordurile Norvegiene au câştigat foarte multă popularitate în 2012. Pentru 2013 există rezervări consistente, în regim de early-booking, trendul fiind unul ascendent. Turiştii tind să rezerve croaziere ce sunt operate de către vasele mari de croazieră, cu o capacitate de peste 3.000 de pasageri şi cu o varietate impresionantă de facilităţi la bord.
În ceea ce priveşte sosirile vizitatorilor străini în România, numărul acestora s-a aflat în creştere cu mai mult de 5% faţă de perioada similară a anului trecut, conform cifrelor furnizate de către Institutulss National de Statistică, 94% provenind din ţările europene. Dintre statele Uniunii Europene cele mai multe sosiri s-au înregistrat din Ungaria (32,6%), Bulgaria (19,7%), Germania (9,5%), Italia (7,3%), Polonia (6,8%). Pe litoral, această creştere a fost semnificativă, mai ales datorită consolidării unei bune imagini a staţiunii Mamaia.