Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) propune industriei telecom un proiect de Cod de conduită care va reglementa modalitatea de folosire a numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS utilizate pentru servicii cu valoare adăugată, precum informaţii, divertisment, aplicaţii, concursuri sau plata unor servicii/produse, potrivit unui comunicat al ANCOM remis redacţiei.
Proiectul de Cod de conduită a fost lansat astăzi în consultare publică, documentul aducând măsuri suplimentare de protejare a utilizatorilor finali care accesează aceste servicii.
În elaborarea Codului de conduită, ANCOM a avut în vedere modele de bună practică urmate la nivel european pentru a evita abuzurile sau fraudele asociate furnizării serviciilor cu valoare adăugată oferite prin numerele sau codurile scurte, acestea fiind furnizate, de regulă, la tarife mai mari decât cele normale din interiorul reţelei, potrivit comunicării.
Codul stabileşte, printre altele, modalităţile de informare a abonaţilor cu privire la caracteristicile şi tarifele aplicabile acestor servicii. Astfel, de fiecare dată când li se comunică numărul sau codul scurt aferent serviciului cu valoare adăugată, precum şi la momentul iniţierii serviciului, utilizatorii trebuie să primească informaţii clare despre tariful aplicabil şi modalitatea de tarifare a apelului sau a mesajelor SMS/MMS.
"În cazul serviciilor furnizate prin SMS/MMS recurente, utilizatorii vor fi informaţi asupra faptului că taxarea ulterioară se va realiza fără a mai fi necesare alte acţiuni din partea acestora, dar şi asupra mecanismului de dezabonare. Detaliile privind consumul de servicii cu valoare adăugată oferite prin intermediul numerelor şi codurilor scurte se vor regăsi şi în factura detaliată emisă abonaţilor de către furnizor", mai arată ANCOM.
Codul prevede o serie de criterii de clasificare a categoriilor de servicii cu valoare adăugată furnizate prin intermediul numerelor scurte sau al codurilor scurte în funcţie de conţinutul respectivelor servicii, tariful aplicat, modul de tarifare şi categoria de vârstă a publicului-ţintă, rezultând subdomenii precum servicii asociate unor activităţi de marketing, servicii de tip premium, servicii de microplăţi, servicii caritabile.
Astfel, este urmărită protejarea suplimentară a utilizatorilor finali pentru anumite categorii de servicii care pot pune probleme deosebite, precum serviciile cu tarifare recurentă, potrivit comunicatului.
Codul urmăreşte şi gestionarea armonizată a numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS, pentru a asigura pe cât posibil utilizarea aceluiaşi număr naţional scurt intern sau a aceluiaşi cod scurt pentru acelaşi serviciu cu valoare adăugată, în reţele diferite, mai arată Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.
Numerele naţionale scurte interne stabilite prin decizia preşedintelui ANCOM nr. 377/2013 privind utilizarea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS au forma 12vx(y), 14vx(y), 15vx(y), 83vx(y), 84vx(y), 88v(x), 96vx(y), 97vx(y), 98vx(y) şi 99vx(y) şi sunt utilizate pentru furnizarea unor servicii cu valoare adăugată sau a unor servicii specifice de reţea.
ANCOM subliniază că acest Cod de conduită a fost elaborat ca urmare a adoptării de către instituţie, în cursul anului 2013, a unui set de decizii care au modificat şi actualizat cadrul de reglementare în domeniul resurselor de numerotaţie şi al resurselor tehnice asociate, cu introducerea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS ca noi categorii de resurse de numerotaţie.
Codul de conduită a fost elaborat de un grup de lucru format din reprezentanţi ANCOM şi ai furnizorilor de reţele publice de comunicaţii electronice care utilizează sau asignează numere naţionale scurte interne sau coduri scurte SMS/MMS.
Documentele pot fi consultate pe pagina de internet a ANCOM, iar persoanele interesate pot formula observaţii şi propuneri până la data de 17 iulie 2014.