Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a lansat spre consultare publică un proiect de decizie prin care propune modificarea şi completarea regimului de autorizare generală a furnizării serviciilor poştale, potrivit unui comunicat remis, ieri, de Autoritate.
Proiectul de decizie propune unele măsuri de eficientizare a procedurii de autorizare, clarifică unele aspecte legate de regimul de autorizare generală, urmărind totodată consolidarea concurenţei pe piaţa serviciilor poştale şi eliminarea unor prevederi care duceau la o "dublă contabilizare" a furnizorilor şi indicatorilor de piaţă. De asemenea, proiectul de decizie are în vedere şi evoluţia legislaţiei comerciale, precum şi reglementarea regimului aplicabil persoanelor juridice străine care intenţionează să furnizeze servicii poştale pe teritoriul României.
Astfel, decizia propusă va reglementa regimul de autorizare aplicabil persoanelor străine care doresc să furnizeze servicii poştale în România, având în vedere şi situaţia acelor solicitanţi care au sediul principal al comerţului în statele membre ale Uniunii Europene, sau ale Spaţiului Economic European în contextul libertăţii de a presta servicii şi al dreptului de stabilire prevăzute de Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.
Alte modificări privesc regimul persoanelor fizice autorizate, al întreprinderilor individuale şi al întreprinderilor familiale pentru care s-a modificat procedura de autorizare şi înregistrare şi în consecinţă trebuie actualizate documentele ce atestă înregistrarea şi autorizarea acestora, înscrisuri care trebuie depuse la Autoritate înainte de a începe furnizarea serviciilor poştale.
Prin proiectul de decizie supus consultării publice sunt reglementate şi două noi cazuri de încetare a dreptului de a furniza servicii poştale, respectiv intrarea în faliment a furnizorului şi dizolvarea ori încetarea, în orice alt mod, a existenţei acestuia şi este detaliată procedura suspendării dreptului de a furniza toate sau anumite categorii de servicii poştale ca sancţiune, stabilindu-se faptul că aceasta va putea fi dispusă, prin decizie a preşedintelui ANCOM, pentru un termen de cel mult şase luni.
Măsura propusă este necesară deoarece ANCOM a constatat că prevederile care obligă furnizorii de servicii poştale să încheie contractele având ca obiect colectarea sau livrarea trimiterilor poştale doar cu alţi furnizori de servicii poştale generează o creştere artificială a numărului furnizorilor, prin autorizarea unor persoane care prestează, în numele şi pe seama altui furnizor, anumite servicii de colectare, respectiv livrare a trimiterilor poştale. Acest fenomen produce o imagine distorsionată asupra pieţei serviciilor poştale, conducând la o "dublă contabilizare" a unor date şi indicatori statistici.