Angajaţii din Portul Constanţa pregătesc un protest pentru perioada 9-10 martie

Elena Deacu
Companii / 5 martie 2015

Actualizare 18:10 CN-APMC: "Consultantul va ţine cont în elaborarea Master Planului de evoluţia traficului şi de tendinţele în porturi"

Master Planul Portului Constanţa este "viziunea" consultantului (Asocierea E&Y - Inros Lackner), care va ţine cont în elaborarea acestuia de evoluţia traficului şi de tendinţele observate în ultimii ani în porturile maritime româneşti, arată un comunicat remis redacţiei de Compania care administrează Portul Constanţa.

"Având în vedere informaţiile vădit eronate apărute în mass-media despre transformarea Portului Vechi, propunere inclusă în Master Planul Portului Constanţa, Compania Naţională «Administraţia Porturilor Maritime» SA Constanţa (CN-APMC - n.r.), în calitate de autoritate contractantă a proiectului", face mai multe precizări, potrivit sursei citate.

Asocierea Ernst&Young - Inros Lackner a avut 33 de consultări cu agenţii economici care activează pe platforma portuară, cu autorităţile locale, cu asociaţiile profesionale reprezentative, cu instituţii implicate în activitatea portuară, mai arată comunicatul.

Potrivit CN-APMC, scopul Master Planului este de a realiza o planificare strategică a portului pe termen mediu şi lung (până în 2040), "în condiţiile asigurării unei continuităţi a dezvoltării portuare, cu exploatarea eficientă a resurselor şi infrastructurii existente, orientate spre necesităţile reale ale pieţei, în condiţii de eficienţă şi în contextul competiţiei cu alte porturi".

"Conform caietului de sarcini, Master Planul nu este un document restrictiv şi obligatoriu. Porturile operează într-un mediu comercial dinamic şi este esenţial ca ele să aibă flexibilitatea de a se adapta la cerere în contextul competiţiei. Rolul unui Master Plan este de a sprijini autoritatea în procesul decizional. Nu toate propunerile de proiecte din Master Plan este obligatoriu să fie aplicate, oportunitatea acestora fiind dependentă de evoluţia pieţei, a trendurilor din domeniul transporturilor. De asemenea, există posibilitatea introducerii unor noi proiecte de dezvoltare dacă acestea se dovedesc oportune şi orientate spre necesităţile pieţei", conform comunicatului.

În viziunea consultantului, reconversia Portului Vechi se preconizează să se realizeze pe termen lung, până în anul 2030.

"Menţionăm că această idee nu este nouă, aceasta fiind cuprinsă şi în anteriorul Master Plan elaborat de JICA în anul 2002, avându-se în vedere datele statistice cu privire la operarea în zonă.

Conform Raportului Planuri Alternative de Dezvoltare din cadrul proiectului, motivele pentru care este necesară transformarea acestei zone, se referă la «adâncimile reduse pentru operare (8,25 m), spaţiul limitat de manevră la ţărm, distanţele mari până la spaţiile de depozitare, dotările vechi şi ineficiente de manipulare şi depozitare, proximitatea faţă de centrul istoric al oraşului (poluare fonică, emisii de praf şi de carburanţi), căile de transport deficitare, atât rutiere cât şi pe căi ferate.

Pe de altă parte, din cauza activităţilor portuare desfăşurate în zonă, atractivitatea Constanţei pentru turismul de croazieră este extrem de redusă (munţi de fier vechi, traficul de mărfuri, liniile de cale ferată, etc)».

Consultantul subliniază în acest raport că «Portul Vechi nu îndeplineşte condiţiile de funcţionare ale unui port modern, iar zona trebuie reprofilată într-o zonă urbană, comercială şi de recreere, legată de centrul istoric al oraşului. Avantajele care rezultă pentru turism şi dezvoltarea oraşului, precum şi valoarea adăugată provenită din extinderea şi dezvoltarea activităţilor neproductive şi a celor de agrement/recreere, sunt mult mai ridicate decât veniturile destul de scăzute ale CN APM SA şi mediul economic rezultate din manipularea mărfurilor».

În acest sens, din datele CN-APM SA Constanţa pentru anul 2014, rezultă faptul că în Portul Vechi gradul de ocupare a danelor este foarte redus.

De exemplu, în dana 1 gradul de ocupare a fost de 15%, în dana 2 - 23%, dana 3 - 11%, dana 4 - 37%, dana 5 - 3%, dana 6 - 1%. În danele 7, 11, 12, 13, 14, 15 şi 16 gradul de ocupare în 2014 a fost zero. În dana 20 s-a înregistrat grad de ocupare 8%, iar în dana 21 - 54%. Traficul de mărfuri, anul trecut, din danele de la 1 la 21 a fost de 839.171 tone şi reprezintă 1,5% din traficul total. Marfa operată în aceste dane este fier vechi, cherestea, tractoare vechi, cereale şi sare.

Aşa cum reiese din aceste informaţii, potenţialul economic al Portului Vechi este redus, consultantul considerând şi estimând că transformarea zonei va genera mai multe venituri, investiţii şi locuri de muncă.

Asocierea «Ernst&Young - Inros Lackner» precizează în documentele de lucru că «aceste măsuri de dezvoltare nu fac obiectul prezentului Master Plan. Pentru acestea este nevoie de un plan de urbanism, de concursuri de arhitectură, de proiecte de turism, etc, care să aibă în vedere conservarea clădirilor istorice din Portul Vechi, modernizarea lor în obiective comerciale, turistice, recreaţionale şi de agrement şi integrarea lor în noua zonă urbană. Prin urmare, măsurile de dezvoltare pe termen mediu sunt considerate ca fiind etapele pregătitoare».

CN APM SA Constanţa respectă prevederile legale referitoare la consultările pe acest proiect. Consultările publice sunt prevăzute, conform legislaţiei în vigoare, în cadrul procedurii de evaluare de mediu. În acest sens, Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa a transmis către CN-APM SA decizia de demarare a procedurii de evaluare adecvată de mediu, în cadrul căreia va avea loc consultarea publică a tuturor entităţilor indicate de către agenţie", arată Administratorul Portului.

Prezentarea livrabilului "Strategia de dezvoltare a Portului Constanţa" se va desfăşura în contextul precizării din Caietul de Sarcini: "Strategia de Dezvoltare a Portului Constanţa va fi elaborată împreună cu Master Planul şi prezentată şi discutată cu factorii de decizie din CN-APM SA Constanţa şi alte entităţi reprezentative (MTI, etc.)".

CN-APMC apreciază că întâlnirea cu operatorii portuari nu are statut de consultare publică, însă reprezentanţii comunităţii portuare îi consideră entităţi reprezentative.

(Alexandru Costea)

------------

Angajaţii din Portul Constanţa, reprezentaţi de Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare (FNSP) alături de Organizaţia Patronală "Operatorul Portuar", vor organiza în zilele de 9 şi 10 martie o acţiune de protest la adresa "incompetenţei şi abuzurilor conducerii companiei care administrează portul Constanţa- CN APMC", se arată într-un comunicat de presă.

Potrivit documentului, protestul se va desfăşura, în zilele de 9 şi10 martie, între orele 07.30-18.00. La protest sunt aşteptate minim 200 de persoane, urmând ca acţiunea să aibă loc în faţa sediului Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime, situat în incinta Portului Constanţa.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9769
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7110
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3354
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9529
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.1947

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb