ANPC: Amenzi de 527.000 lei pentru serviciile de plată ale băncilor

C.P.
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 1 septembrie 2010

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a acordat amenzi în valoare de 527.500 lei, în urma unor controale realizate, în luna iulie, referitoare la serviciile de plată ale băncilor, potrivit unui comunicat al ANPC.

Abaterile constatate

Abaterile constatate de ANPC privesc următoarele:

1. Informarea consumatorilor - nerespectarea art. 25 şi 26 din OG 21/1992, privind protecţia consumatorilor

- informare incompletă privind unele comisioanele specificate în lista cu dobânzi, tarife şi comisioane, afişată în unitate. Comisioanele erau specificate sub forma "lei/operaţiune + comision BNR", fără a se preciza valoarea comisionului. Abatere constatată la operatori economici din judeţul Teleorman;

- neînscrierea în "Ghidul de tarife" a comisionului de denunţare a contractului deşi în "Condiţiile generale bancare pentru persoane fizice" era specificat: "în cazul în care utilizatorul de servicii bancare doreşte să denunţe unilateral contractul în primele 12 luni ale contractului acesta va plăti un comision de denunţare conform Ghidului de tarife" (Suceava);

- neafişarea valorii comisionului pentru plata facturii la Romtelecom (Teleorman);

- neafişarea la loc vizibil a listei cuprinzând tarifele, dobânzile şi comisioanele practicate, (Teleorman);

- neafişarea autorizaţiilor emise de BNR şi/sau codul unic de înregistrare pentru punctul de lucru din care să rezulte obiectul de activitate (Timiş, Bacău);

- neafişarea orarului de funcţionare (Ilfov).

2. Informarea prealabilă a consumatorilor, în scris, cu privire la condiţiile contractuale - art. 97 din OUG 113/2009, privind serviciile de plată

- neinformarea în scris cu privire la condiţiile contractuale, cu minim 15 zile înainte ca utilizatorul să devină parte la un contract cadru sau la ofertă (Teleorman, Mureş);

- neînscrierea în contractele încheiate cu utilizatorii a perioadei de timp pe care aceştia o au la dispoziţie pentru a-şi însuşi informaţiile privind condiţiile contractuale (Suceava);

- crearea de confuzie prin nebifarea în contracte sau bifarea ambelor opţiuni referitoare la informarea în prealabil cu privire la condiţiile contractuale (informarea consumatorilor cu 15 zile înainte de a deveni parte în contract şi acordul consumatorului de a reduce cele 15 zile) (Vrancea);

- existenţa în contracte a unei menţiuni prin care consumatorul declară că a primit informaţiile prealabile şi, prin semnarea "Cererii de deschidere de cont", acesta "este de acord cu reducerea termenului de 15 zile pentru transmiterea prealabilă a informaţiilor privind condiţiile contractuale". Din această menţiune reiese că în toate cazurile informarea se face, cu acordul consumatorilor, într-un termen mai scurt de 15 zile. S-a constatat lipsa clauzei din care să reiasă posibilitatea informării consumatorului cu minim 15 zile înainte de semnarea contractului, dacă acesta nu este de acord cu termenul scurtat (Vrancea);

- netransmiterea în scris sau pe un suport durabil a informaţiilor referitoare la condiţiile contractuale. Banca menţiona în contract, la capitolul "Informaţii despre plată", că informarea prealabilă se face prin: "aducerea la cunoştinţă prin publicare la loc vizibil în cadrul unităţii teritoriale" (Bistriţa Năsăud);

- impunerea prin contract a reducerii termenului de 15 zile de informare prealabilă prin înscrierea menţiunii: "clientul solicită expres reducerea termenului de 15 zile de informare prealabilă" (Mureş).

3. Încheierea unui contract cadru care trebuie să cuprindă cel puţin informaţiile şi condiţiile de la art. 99 din OUG 113/2009, privind serviciile de plată

- menţionarea în contract a altei instanţe judecătoreşti decât cea abilitată să soluţioneze litigiile - sucursala băncii stipula în mod eronat în contract că litigiile se soluţionează la instanţa din oraşul în care e sediul central, ceea ce e de natură să descurajeze consumatorii privind iniţierea acţiunilor în instanţă (Argeş);

- contracte din care lipseau datele de identificare ale autorităţilor de supraveghere corespunzătoare (Vrancea, Argeş);

- lipsa informării consumatorilor privind posibilitatea soluţionării litigiilor prin proceduri extrajudiciare (sesizări depuse la ANPC sau BNR) (Vrancea);

- neprecizarea termenului de 2 luni de zile privind obligaţia băncii de a notifica eventualele modificări la contract şi implicit termenul în care consumatorul poate denunţa contractul (Argeş);

- lipsa menţiunilor privind costul total aferent denunţării unilaterale sau modul de calcul al acestuia (Giurgiu).

4. Condiţii de modificare a clauzelor contractuale - art. 101 - 104 din OUG 113/2009, privind serviciile de plată

- modificarea clauzelor contractuale într-un termen mai scurt de 2 luni de la notificare (Giurgiu);

- modificarea clauzelor contractuale fără notificarea clientului (Galaţi);

- substituirea obligaţiei de notificare a modificărilor în contract cu alte proceduri neconforme cu legea, cum ar fi afişarea la sediul băncii (Giurgiu, Galaţi);

- anularea dreptului consumatorului de a fi notificat prin includerea unor clauze în contract cum ar fi "banca are dreptul să modifice [...] fără înştiinţarea prealabilă a clientului" (Giurgiu);

- omiterea din contracte a clauzelor privind obligaţia de a notifica modificările (Argeş);

- omiterea din contracte a clauzelor privind termenul minim de notificare privind modificările, de 2 luni (Argeş);

- omiterea din contracte a clauzelor privind dreptul consumatorului de a denunţa unilateral contractul dacă nu e de acord cu modificările propuse (Argeş);

- includerea în contracte a unor clauze ce prezumă acceptarea tacită a modificărilor (Galaţi).

5. Condiţii de denunţare unilaterală a contractului - art. 105-109 din OUG 113/2009, privind serviciile de plată

Băncile au obligaţia comunicării unui preaviz cu două luni înainte de reziliere, în cazul în care au iniţiativa rezilierii unilaterale.

- menţiuni contrare legii în contractul-cadru prin care banca îşi arogă dreptul de a rezilia unilateral contractul, fără a notifica consumatorul şi cu termen de aplicare imediat (Giurgiu);

- menţionarea unui termen de preaviz mult mai scurt decât cel prevăzut de lege (Vrancea, Giurgiu, Sălaj);

- lipsa menţiunii privind termenul de preaviz (Vrancea, Sălaj).

6. Obligaţiile prestatorilor de servicii de plată - art. 125 din OUG 113/2009, privind serviciile de plată

- nu se păstrează înregistrări ale notificărilor pe durata prevăzută de lege (Bihor, Satu Mare);

- lipsa informaţiilor privind termenele şi modalităţile de notificare a refuzului de execuţie a plăţii (Bihor).

7. Redactarea contractelor - art. 91, lit. a) din OG 21/1992, privind protecţia consumatorilor

"Contractele vor fi redactate în scris, vizibil şi uşor de citit, cu o mărime a fontului utilizat de minimum 10, pe hârtie sau pe alt suport durabil, în cel puţin două exemplare, fiind remis câte un exemplar original fiecărei părţi. Culoarea de fond a hârtiei pe care este redactat contractul trebuie să fie în contrast cu cea a fontului utilizat."

- contracte scrise cu litere mai mici decât prevede legea (Iaşi, Argeş, Bacău);

- utilizarea de abrevieri sau acronime care nu sunt explicate consumatorului şi care pot crea confuzie în înţelegerea contractului (Prahova).

8. Clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori - Legea 193/2000, privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori

- contracte cu clauze abuzive privind dreptul băncii de a declara scadent descoperitul de cont, cum ar fi împlinirea unei anumite vârste sau plecarea din ţară (Dâmboviţa).

9. Practici incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii - Legea 363/2007, privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii

- netransparenţă, ambiguitate în formula de calcul a ratei dobânzii, clauze de genul "banca îşi rezervă dreptul de a revizui oricând rata dobânzii în funcţie de evoluţia indicelui de referinţă ...". Pe perioada în care indicele de referinţă menţionat în contract a evoluat crescător, banca a crescut rata dobânzii; când indicele de referinţă a scăzut, banca nu a redus rata dobânzii (Braşov, Mureş);

10. Alte abateri de la legislaţia privind protecţia consumatorilor, constatate la faţa locului

- la contractele în derulare, consumatorii sunt informaţi greşit cu privire la valoarea ratei dobânzii pe modul de calcul aplicat conform prevederilor OUG 50/2010 (Timiş);

- înregistrare eronată a operaţiunilor de plată (banca nu a operat plata comisionului anual de administrare cont, a notificat consumatorul cu privire la existenţa unor restanţe pe care nu le-a precizat, a ignorat cererile clientului de verificare a situaţiei contului) (Sibiu);

- consumatorii nu sunt informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor serviciilor oferite astfel încât să poată lua o decizie de cumpărare în conformitate cu propriile interese (Timiş);

- nefuncţionarea din motive tehnice a serviciului de transfer Western Union (Timiş);

- operatorul economic nu a prezentat registrul de control (Timiş).

11. Legalitatea funcţionării operatorului economic - art. 26 din OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor

- lipsa autorizaţiei de funcţionare emisă de primărie (Bacău, Sălaj, Teleorman);

- lipsa autorizaţiei de funcţionare emisă de BNR (Bacău, Sălaj, Teleorman).

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb