Investiţiile în simplificarea procesului de schimbare a furnizorului de electricitate reprezintă o necesitate pentru piaţa de energie şi consumatorii finali din România, mai ales după liberalizarea pieţei de la 1 ianuarie şi scandalurile ulterioare din jurul acestui subiect. Modul în care autorităţile decid să se implice însă în acest proces de simplificare a condus la unele controverse în sector. Aşa se întâmplă în cazul unui demers al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), care şi-a stabilit recent întocmirea unei proceduri conform căreia consumatorii să aibă posibilitatea schimbării furnizorului de electricitate sau gaze în doar 24 de ore. În acest sens, ANRE a comandat un studiu a cărei soluţie optimă este realizarea unei platforme integrate online. Una similară cu cea pe care Bursa Română de Mărfuri (BRM) o are în dezvoltare de mai bine de trei luni - din decembrie 2020 - şi pe care se pregăteşte să o operaţionalizeze săptămânile următoare. Platforma BRM se adresează atât clienţilor finali casnici, cât şi celor non-casnici şi este menită să simplifice accesul în piaţă şi selectarea furnizorilor de energie electrică. Consumatorii vor putea cumpăra energie electrică direct de pe bursă, participarea pe platformă fiind gratuită.
Vicepreşedintele ANRE Zoltan Nagy Bege spune că proiectul este finanţat din fonduri europene şi, din această cauză, reglementatorul pieţei nu a putut să se alieze cu BRM.
Domnia sa ne-a declarat: "Directiva 944 (din 2019) prevede că,până în 2026, ţările membre ar trebui să ia măsuri să permită schimbarea furnizorului, partea tehnică, în 24 de ore. Ăsta a fost motivul pentru care noi ne-am gândit să facem această platformă care nu este o platformă de tranzacţionare. Este o platformă pentru, să spunem, a digitaliza şi simplifica procesul de schimbare. Iar platforma noastră va fi gata anul viitor, avem termen iunie 2022 să finalizăm şi să punem în funcţiune. Este finanţată prin programul POCA (Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020 - n.r.), din fonduri europene şi din cauza aceasta nu ne putem alia cu alţii să amestecăm lucrurile. Nu pot decât să felicit BRM pentru iniţiativă, cu siguranţă că e un instrument nou care are potenţial. Nu ştiu dacă foarte mulţi consumatori se vor folosi de această oportunitate, pentru că am văzut mai multe sondaje din care reiese că aproximativ 80% din consumatori nici nu se gândesc să-şi schimbe furnizorul.
Dar evident, BRM a făcut această mişcare, urmăresc piaţa, au văzut o oportunitate şi nu pot decât să le urez succes şi cât mai multe tranzacţii pe această platformă".
Acesta ne-a mai precizat că, "în niciun caz", ANRE nu va concura cu BRM: "În niciun caz nu o să fim concurenţi, pentru că noi nu o să avem o platformă de tranzacţionare. Va fi o platformă prin care vor avea posibilitatea şi consumatorii să utilizeze şi comparatoarele de preţuri şi vor putea să studieze astfel toate ofertele, contractele, condiţiile ofertelor, să le compare între ele, să opteze pentru o anumită variantă. Dar noi pregătim şi legislaţia secundară şi în cazul în care consumatorul alege o altă variantă de contractare, de exemplu pe platforma BRM, în spate, partea tehnică, ce au de făcut furnizorii şi distribuitorii, tot prin platforma noastră vor fi obligaţi să o facă. Deci va fi, din punct de vedere tehnic, schimbare contracte de furnizare, respectiv de distribuţie, obligatoriu vor trebui făcute prin această platformă a noastră. Că o să rămână la noi operarea (platformei)... sau vom da la altă companie operarea, pentru că există şi această posibilitate, să externalizăm la altcineva operarea, asta nu pot să spun (încă), dar rămâne să vedem. Mai întâi, grija noastră e să finalizăm şi să punem în funcţiune".
Valoarea proiectului ANRE este de aproape 20 de milioane de lei, din care 19,5 milioane de lei fondurile nerambursabile, ceea ce a atras suspiciunile unor participanţi la piaţă.
Surse apropiate situaţiei consideră că ANRE nu procedează corect şi că în piaţă nu mai este nevoie de o altă platformă similară cu cea a BRM: "E o golănie. Dacă BRM are deja o astfel de platformă, de ce mai e nevoie de platforma ANRE?".
Studiul comandat de ANRE a fost realizat de Ringhel şi avocaţii Jdelea Mihăilescu, iar finanţarea europeană este asigurată din Fondul Social European, un instrument al Uniunii Europene pentru sprijinirea ocupării forţei de muncă în statele membre.
BRM a lansat, zilele trecute, platforma sa pentru selectarea furnizorilor de energie electrică de către utilizatorii finali casnici şi non-casnici. Menită să asigure concentrarea cererii şi simplificarea accesului în piaţă, noua platforma oferă avantajele consacrate ale mecanismelor bursiere: transparenţă, reguli stricte de tranzacţionare aplicate egal tuturor participanţilor, acces rapid, simplu şi prietenos, eficientă, cea mai bună execuţie, se arată într-un comunicat remis redacţiei, conform unui comunicat al BRM. Conform acestuia, prin participarea activă cu cele mai bune oferte a celor mai importanţi furnizori, precum şi prin agregarea semnificativă a ordinelor de cumpărare se realizează cadrul optim de echilibrare a cererii cu oferta, condiţia necesară pentru determinarea preţurilor corecte şi avantajoase pentru consumatori.
Prima zi de tranzacţionare a ofertelor pentru clienţii de retail pe BRM va fi în data de 5 aprilie, într-o zi de luni. Şedinţa va fi deschisă la 12:30 şi închisă la 15:30, urmând a se desfăşura, ulterior, în fiecare zi de luni a fiecărei săptămâni.
1. Idea e pe dos
(mesaj trimis de anonim în data de 18.03.2021, 10:07)
Deci platforma asta permite furnizorilor sa liciteze pentru nevoile unui client la contracte de 6 luni - 12 luni. E ceva, insa putem duce mai departe ideea:
* de ce contracte pe 6-12 luni cand schimbarea furnizorului se poate face in 24 de ore? Teoretic ai putea licita in fiecare luna sau in fiecare zi. Dar in legislatie nu cred ca exista conceptul de a avea mai multi furnizori pe luna
* din moment ce BRM vinde electricitate, de ce nu pot clienti casnici cumpara curent direct de pe bursa si sa se regleze conturile cu Transel ectrica sau cine livreaza oficial la domiciliu curentul. Altfel spus... ce rost mai au acesti furnizori?
1.1. Din rau in mai rau (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.03.2021, 11:33)
Ce fac cei care locuiesc in sate,catune, comune. Aveti ideie despre realitati. Mai ganditi-va.
1.2. Enel? (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.03.2021, 12:55)
Realistic, aceia raman la Enel la oferta ce le-o face Enel.
Dar la fel de realistic multi de la sate, comune nu sunt prosti. Au si ei masini, au si ei telefoane cu internet si pot realiza o schimbare de furnizor data fiind motivatia unui cost mai mic.
2. SULFUROS CONCEPT !!!
(mesaj trimis de anonim în data de 18.03.2021, 19:01)
LA BĂIEȚII ,, DEȘTEPȚI " LE PLACE SECVENȚA - cu ajutor ANRE - ADICĂ : CÂTE PREȚURI APROX. ,, FURNIZORI ...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.03.2021, 10:12)
Cine a scris acest articol evident ca habar nu are nici ce isi propune sa faca platforma ANRE si nici ce face platforma BRM. Expresii de genul "golanie" denota din partea jurnalistului ce a scris acest articol o partinire.
Ca sa clarificam, in special pt dl jurnalist:
- platforma ANRE este o platforma tehnica care intermediaza tehnic schimbarea furnizorului. Ce inseamna tehnic? Adica nu mai faci documente si le trimiti pe email la distribuitor si astepti pe mail confirmarea ca schimbarea a avut loc. Totul este automatizat si toti participantii la piata sunt interconectati.
- platforma BRM este o platforma unde iti poti gasi o oferta competitiva si poti initia schimbarea furnizorului, schimbare ce va avea tehnic loc in platforma ANRE.
Unde este golania? Cele 2 sunt complementare nu concurente!
Domnule jurnalist, inainte sa scrieti partinitor (desi rolul dvs ar trebui sa fie unul echidistant), ar trebui sa va informati mai bine...cred eu.