ARMATA A RĂMAS FĂRĂ TRANSPORTOR BLINDAT 8X8 700.000 de euro aruncaţi pe apa Sâmbetei

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Apărare / 11 octombrie 2019

Gabriel Leş, ministrul apărării naţionale, a anunţat, în urmă cu o săptămână, că firma americană General Dynamics va fi sancţionată cu 8,5 milioane lei pentru nelivrarea la timp a primelor 36 de transportoare Piranha 5. Anunţul lui Leş a fost făcut cu câteva zile înainte ca vicepreşedintele companiei americane să vină în România, unde urmează să negocieze, printre altele, şi un parteneriat cu Uzina Automecanica Moreni pentru fabricarea transportorului flotabil Piranha 4.

Discuţiile cu fabrica din Moreni au loc deoarece fostul partener, compania germană RheinMetall Landsysteme, nu a respectat obligaţiile contractuale stabilite în 2016 privind realizarea transportorului blindat terestru (TBT) 8x8.

Angajaţii Uzinei Automecanica Moreni ne-au atras atenţia că factorii politici, care au luat decizia privind asocierea cu compania germană, au decis să renunţe la aplicarea HG 395/2011 prin care se stabilea proiectarea şi construirea unui transportor 8x8 de către companiile din industria de apărare din ţara noastră. Conform acelui act normativ, transportorul urma să fie proiectat, realizat şi testat de Uzina Automecanica Moreni în cooperare cu Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare (ACTTM).

Constantin Bucuroiu, preşedintele Sindicatului Dreptatea, de la Uzina Automecanica Moreni, a declarat pentru Ziarul BURSA: "Acest program a fost omorât, ţinut în loc, de factorii de decizie din Ministerul Apărării Naţionale şi din guvernele care s-au succedat. 700.000 de euro au fost cheltuiţi degeba, pentru că anumite persoane nu au vrut să continuie acest program. Nu ştiu dacă din prostie sau din anumite interese. De atunci încoace, MApN bâjbâie, guvernele au cheltuit o mulţime de bani, iar Armata nu are încă un transportor blindat 8x8. Dacă programul TBT mergea conform etapelor programate, în momentul de faţă Armata Română avea un transportor de top 5 mondial, iar acest lucru ar fi dus şi la înfiinţarea a peste 2500 de locuri de muncă".

Liderul de sindicat a menţionat că studiile de cercetare, simularea şi testarea conceptului TBT au arătat că, din punct de vedere al protecţiei, carcasa concepută de cei de la uzina din Moreni în parteneriat cu ACTTM rezistă foarte bine.

Constantin Bucuroiu a precizat: "Testele făcute pe carcasă, cu simulator înăuntru, cu manechin, cu senzori s-au încheiat cu rezultate excepţionale. Dacă programul TBT continua, noi puteam participa cu 85% din tehnica şi echipamentele necesare, iar restul de 15%, adică motoarele şi cutia de viteze, trebuia asigurat de o companie străină. În momentul de faţă am fi avut două transportoare de acest tip, cu un efort financiar de maxim 9 milioane euro pentru acest program, faţă de cele 36 milioane euro solicitate de compania germană Rheimetall Landsysteme".

El susţine că singura soluţie viabilă de realizare a unui transportor este colaborarea dintre Uzina Automecanica Moreni, compania americană General Dynamics şi societatea Pro Optica(pentru partea de turele) pentru construirea transportoarelor Piranha 4+.

Referitor la afirmaţiile liderului sindical, Gabriel Leş, ministrul apărării naţionale, a declarat pentru Ziarul BURSA, ieri, înainte de votul moţiunii de cenzură: "Ar fi o variantă să se revină la propunerea iniţială, a TBT 8x8. Cei de la Moreni împreună cu ACTTM au finalizat o carcasă care nu a trecut toate testele de omologare. Discuţiile pe care le-am avut cu Rheimetall au fost ca ei să preia carcasa construită de cei de la Moreni şi să îl integreze într-un produs care, ulterior, ar fi trebuit să fie românesc. În acest moment, contractul cu Rheinmetall este oprit, iar nevoia MApN de transportoare 8x8 s-a împărţit în două şi anume să se continuie cu un produs omologat care există pe piaţă şi în paralel să se meargă pe dezvoltarea unui produs românesc. Deocamdată nu se continuă pe soluţia respectivă. Nu au ajuns la o înţelegere cei de la Rheimetall cu cei de la Moreni. Vom vedea care va fi soluţia viitoare".

Leş a precizat că în momentul de faţă MApN are un diferend cu compania americană General Dynamics legat de cele 36 de transportoare Piranha 5 care nu au fost încă livrate. El a susţinut că reprezentanţii ministerului ar urma să se întâlnească în perioada următoare cu vicepreşedintele companiei americane.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Programul romanesc a fost stopat din cauza ca nu oferea conditii de spaga partidelor? La cumpararea din import, oportunitatea de spaga este maxima ...

    Sa nu uitam ca achizitia TBT 8x8 PV s-a facut in baza unei hotarari de guvern.

    Sa nu uitam ca General Dynamics este o companie americana care, in cazul in care este depistata ca da spaga, dispare de pe piata. 

    Gogorita cu factura de penalitati este doar o bomba de presa: penalitatile de intarziere se calculeaza din momentul in care trebuia facuta livrarea si momentul livrarii. Ori pana acum nu s-a livrat nimic. 

    Cauza principala a intrarii acestui proiect in zona gri este lipsa unor adevarati specialisti care sa scrie o documentatie de achizitie. Inadvertentele documentatiei de achizitie se traduc ulterior in intelegeri gresite ale cerintelor, (in cazul de fata sunt si deficiente de traducere a documentatiei). 

    Cum ar putea niste birocrati ai armatei sa isi bage pielea la saramura asudand la receptia transportoarelor in loc sa stea linistiti la birou pe salarii grase? Evalueaza cineva performanta acestor ”experti”? Nu!

    Autorul ar trebui sa documenteze putin si implicarea industriei locale in acest proiect. General Dynamics deja utilizeaza companii locale: UMB, ProOptica, CSR.  

    1. Ce face General Dynamics cu Pro Optica? Turelele sunt făcute de israelienii de la Elbit care şi-au deschis o unitate de producţie în Bucureşti. Pro Optica are un contract pentru nişte turele ce vor ajunge în Egipt, dar cu Uzina Automecanica Moreni. Iar referitor la relaţia General Dynamics cu UMB, vă invit să citiţi articolele scrise anterior de mine despre acest subiect, în care arăt ce a făcut compania americană în Bucureşti. Cum a renovat o hală şi a pus practic pe picioare fabrica din Capitală.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb