Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a soluţionat în favoarea consumatorilor, în primul semestru al anului 2020, un număr de 9.780 petiţii şi informări de neconformitate (54%), analizate în mod unic pe petent, primite pe sectorul asigurărilor-reasigurărilor. Dintre acestea, 77,47% au fost finalizate prin plată, solicitările având legitimitate şi cadru legal de soluţionare, conform unui comunicat de presă.
A.S.F. a constatat ca neîntemeiat formulate/soluţionate nefavorabil 8.331 petiţii şi informări de neconformitate analizate în mod unic (46%), reprezentând speţe asupra cărora Autoritatea nu are capacitatea de intervenţie în aplicarea legislaţiei actuale şi/sau pentru care nu poate solicita asigurătorilor plata pretenţiilor de despăgubire formulate.
Număr total de petiţii
Autoritatea de Supraveghere Financiară a înregistrat, în semestrul I al anului 2020, un număr de 21.861 petiţii şi informări de neconformitate, în creştere cu 114,85% faţă de numărul total înregistrat în semestrul I al anului 2019.
Pentru o evidenţiere corectă şi pentru comparabilitatea datelor cu cele aferente perioadei de referinţă (semestrul I al anului 2019), în analiza întocmită pentru semestrul I al anului 2020, numărul petiţiilor şi al informărilor de neconformitate înregistrate la A.S.F. în această perioadă se va prezenta cumulat.
Dintre cele de 21.861 petiţii şi informări de neconformitate, 97,18% reprezintă petiţii şi informări de neconformitate aferente pieţei asigurărilor - reasigurărilor, 2,16% sunt petiţii aferente pieţei pensiilor private, 0,36% sunt petiţii aferente pieţei instrumentelor şi investiţiilor financiare, iar 0,30% reprezintă solicitări diverse care excedează competenţa Autorităţii de Supraveghere Financiară.
Petiţii înregistrate pe piaţa asigurărilor - reasigurărilor
În semestrul I al anului 2020, pentru piaţa asigurărilor - reasigurărilor au fost primite 21.244 petiţii şi informări de neconformitate, în creştere cu 125,14% faţă de numărul petiţiilor înregistrate în semestrul I al anului 2019.
Au fost înregistrate în mod unic pe petent, analizate şi soluţionate 18.111 petiţii şi informări de neconformitate, în creştere cu 133,75% faţă de numărul petiţiilor înregistrate în semestrul I al anului 2019. Celelalte petiţii şi informări de neconformitate (3.133) au fost conexate sau clasate.
Din analiza datelor raportate de către societăţile de asigurare la A.S.F. a fost constatat faptul că cele 18.111 petiţii şi informări de neconformitate analizate şi soluţionate în mod unic pe petent în semestrul I al anului 2020 reprezintă 2,80% din numărul total al dosarelor de daună avizate de către asigurători în semestrul I al anului 2020 şi 0,11% din numărul contractelor de asigurare în vigoare la data de 30.06.2020.
Ce au reclamat petenţii: Aspectul cel mai des reclamat în semestrul I al anului 2020 a fost nerespectarea prevederilor legislaţiei în domeniu şi a normelor A.S.F. / condiţiilor contractuale, aspect regăsit în 17.554 cazuri (96,92%).
Structura petiţiilor în funcţie de clasa de asigurare: cea mai mare pondere o deţin petiţiile şi informările de neconformitate înregistrate pe clasa A10 - asigurări obligatorii de răspundere civilă auto (RCA şi Carte Verde), cu 17.346 petiţii şi informări de neconformitate (95,78% din total), în creştere cu 141,79% faţă de numărul petiţiilor înregistrate pe această clasă în semestrul I al anului 2019.
În urma analizei petiţiilor înregistrate la A.S.F., în semestrul I al anului 2020, din punct de vedere al societăţilor cu cel mai mare număr de petiţii, au fost constatate următoarele:
societatea de asigurare cu cel mai mare număr de petiţii şi informări de neconformitate analizate în mod unic în semestrul I al anului 2020 este Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., cu 11.225 petiţii şi informări de neconformitate (61,98% din numărul total), în creştere cu 199,57% faţă de semestrul I al anului 2019;
societatea City Insurance S.A. a înregistrat 5.129 petiţii şi informări de neconformitate analizate în mod unic în semestrul I al anului 2020 (28,32% din numărul total), în creştere cu 139% faţă de semestrul I al anului 2019;
cu excepţia societăţilor de asigurare Asirom VIG S.A. şi Uniqa Asigurări S.A., care au înregistrat o scădere a numărului petiţiilor şi informărilor de neconformitate, celelalte societăţi de asigurare analizate au înregistrat creşteri.
În semestrul I al anului 2020 pentru piaţa pensiilor private s-au înregistrat 473 petiţii, în scădere cu 18,17% faţă de numărul petiţiilor înregistrate în semestrul I al anului 2019. Au fost analizate în mod unic pe petent 438 petiţii, celelalte petiţii (35) fiind conexate sau clasate, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 şi procedurilor interne.
Din totalul petiţiilor unice soluţionate, 83,33% au vizat fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II), în timp ce petiţiile transmise de către participanţii care au aderat la un fond de pensii facultative (Pilonul III) reprezintă 0,68% din total. Diferenţa, de 15,98%, reprezintă petiţii pentru care nu a fost selectat niciun tip de fond de pensii.
Au fost soluţionate în favoarea petenţilor 93,61% dintre petiţii - la acestea s-au putut determina soluţii favorabile, întemeiate legal - iar 6,39% dintre petiţii au fost soluţionate nefavorabil sau constatate ca fiind neîntemeiate.
În semestrul I al anului 2020, pentru piaţa instrumentelor şi investiţiilor financiare s-au înregistrat în total 78 petiţii, în scădere cu 33,90% faţă de numărul petiţiilor înregistrate în semestrul I al anului 2019. Au fost analizate şi soluţionate în mod unic pe petent 53 petiţii, celelalte 25 petiţii au fost conexate sau clasate, în conformitate cu prevederile O.G. nr. 27/2002 şi procedurile interne.
Repartiţia petiţiilor unice pe tipuri de entităţi reclamate arată că 18,87% au fost înregistrate pentru emitenţi, 9,44% au fost înregistrate pentru societăţi de administrare a investiţiilor, 9,44% au fost înregistrate pentru entităţi neautorizate, iar 62,25% sunt înregistrate pentru alte entităţi.
Au fost finalizate în favoarea petenţilor 71,70% dintre petiţii - la acestea s-au putut determina soluţii favorabile, întemeiate legal - iar 28,30% au fost soluţionate nefavorabil sau constatate ca fiind neîntemeiate.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Ți kalos în data de 07.10.2020, 07:35)
Schimbați titlu : 2 (doi) asiguratori și RCA-ul sunt responsabili pentru 90% din cele 10.000 de reclamații din piata asigurarilor. Prea multe petiții, prea putini reclamații și prea mulți petiționari. Prea ca la țara...