Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA) a propus reguli pentru operarea dronelor de mici dimensiuni, care includ obligativitatea unei tehnologii de geo-protecţie care să le împiedice să intre în zone interzise şi o listă cu ceea ce utilizatorul are sau nu voie să facă cu ele, inclusă în ambalaj, transmite Reuters.
Odată cu creşterea cererii pentru drone, pentru uz recreativ sau comercial, autorităţile europene de reglementare au căutat mijloace pentru a se asigura că acestea pot fi folosite în siguranţă, permiţând în acelaşi timp dezvoltarea industriei.
Există temeri în special în legătură cu folosirea dronelor în apropierea aeroporturilor, un număr de piloţi raportând coliziuni cu drone, iar EASA a înfiinţat o comisie care să analizeze riscurile.
Propunerile EASA includ, potrivit News.ro, obligativitatea ca dronele să poată fi identificate de la distanţă, dotarea cu tehnologie de geo-protecţie, pentru a nu pătrunde în zone protejate cum sunt aeroporturile şi centralele nucleare, şi cerinţa ca oamenii care operează drone cu o greutate de peste 250 de grame să se înregistreze.
EASA speră ca măsurile să rezolve problemele legate de confidenţialitate cât şi riscurile de securitate.
Cerinţele de design pentru dronele mici vor fi implementare folosind legislaţia UE aplicată la nivelul Europei.
Pe lângă inscripţionarea cu semnul CE, dronele vor fi identificate potrivit clasei din care fac parte, iar în cutiile produselor vor fi incluse liste cu ceea ce au voie sau nu utilizatorii.
"În funcţie de clasa dronei, un operator va şti unde o poate folosi şi de ce competenţe are nevoie", se arată într-un comunicat al EASA.
Propunerile vor fi în dezbatere publică în perioada 12 mai-12 august, iar apoi EASA o vor supune opiniei finale a Comisiei Europene, la sfârşitul lui 2017.
Reglementarea dronelor care cântăresc sub 150 de kilograme revine în prezent statelor membre, rezultând un cadru legal fragmentat.
Între producătorii de drone se află compania chineză DJI şi Parrot, din Franţa.