Directorul Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei (EASA) a declarat pentru BBC că este "convins" că avionul Boeing 737 Max este acum sigur pentru transportul de persoane, relatează Digi24.
Patrick Ky a spus că organizaţia pe care o conduce a efectuat verificări amănunţite în timpul procesului de recertificare şi a analizat modificărilor de design realizate de Boeing.
Aeronavele Boeing 737 Max au fost menţinut la sol din martie 2019, după ce au fost implicate în două accidente aviatice soldate cu aproape 350 de morţi.
În prezent, Boeing 737 Max a primit drept de zbor în SUA şi Brazilia. În Europa, EASA ar urma să acorde permisiunea de zbor la mijlocul lunii ianuarie.
Primul accident în care a fost implicat un avion Boeing 737 Max a avut loc în octombrie 2018, când o cursă Lion Air s-a prăbuşit în Marea Indoneziei.
Peste patru luni, un al doilea Boeing 737, aparţinând Ethiopian Airlines, s-a prăbuşit la scurt timp după ce a decolat din Addis Ababa.
Ambele prăbuşiri au fost atribuite unui program software de zbor, care se activa în momente nepotrivite şi lansa avioanele în picaj.
După accidentul din Etiopia, EASA a pornit o verificare asupra designului avionului Boeing 737 Max, în paralel cu un proces similiar realizat de autorităţile americane, prin Administraţia Federală a Aviaţiei (FAA).
Investigaţia EASA, spune Patrick Ky, a mers mai departe de cauzele accidentelor şi remedierile produse de Boeing, întreaga aeronavă fiind verificată amănunţit. Scopul acestei verificări era să găsească orice componentă care putea produce o avarie gravă.
Pentru a putea reveni în activitate, toate avioanele Boeing 737 Max vor fi echipate cu un nou program software, dar şi modificări la instalaţia electrică şi instrumentarul de bord.
Totodată, piloţii vor trebuie să parcurgă noi stagii de pregătire, iar fiecare avion va fi supus unui test pentru a se verifica dacă modificările au fost efectuate corespunzător.
Autorităţile SUA au instituit condiţii similare pentru aeronava Boeing 737.
Drept urmare, Patrik Ky a insistat că "EASA este convinsă că Boeing 737 Max este acum o aeronavă foarte sigură".
Majoritatea certificărilor iniţiale în ceea ce priveşte siguranţa a fost acordate de autorităţile americane şi preluat de EASA în cadrul unui acord internaţional.
Acum, Administraţia Federală a Aviaţiei (FAA) din SUA este puternic criticată pentru că a introdus în uz un avion cu probleme. Şeful EASA spune că, pe viitor, lucrurile se vor face diferit. Astfel, în situaţiile în care EASA nu este principala autoritate care certifică măsurile de siguranţă, va examina mai atent munca şi deciziile altor oameni. "Vom efectua propria noastră evaluare, mult mai sigură decât era până acum", a declarat şeful EASA.