Emitenţii au găsit o serie de lacune în legea de desfiinţare a pieţei Rasdaq, astfel că o bună parte dintre ei se regăsesc în situaţii care nu sunt prevăzute de actul legislativ, potrivit opiniilor exprimate în cadrul a două dezbateri cu această temă, derulate ieri.
Legea 151/2014 prevede că activitatea pieţei Rasdaq şi a pieţei valorilor mobiliare necotate încetează de drept la 12 luni de la intrarea în vigoare a legii, astfel că emitenţii trebuie să decidă, în adunări generale, în următoarele luni dacă se vor muta pe piaţa reglementată, pe sistemul alternativ de tranzacţionare sau dacă se delistează.
Însă societăţile care sunt în reorganizare sau cele care au pachete de acţiuni poprite nu se pot încadra în niciuna dintre situaţiile prevăzute de lege. De asemenea, termenele prevăzute în legea Rasdaq sunt foarte strânse, astfel că dacă cineva decide să conteste deciziile AGA sau raportul de evaluare, în cazul în care societăţile decid să se delisteze, are toate şansele ca solicitarea sa să fie soluţionată după desfiinţarea pieţei.
"Din păcate, adoptarea legii 151/2014, la prima vedere, pare a fi unul dintre cele mai criticabile acte normative care au fost adoptate în domeniul pieţei de capital în ultimii ani", a spus, ieri, avocatul Cristian Duţescu.
Şi Alexandru Bîrsan, partener PeliFilip, a avut o remarcă acidă la adresa parlamentarilor care au adoptat legea Rasdaq: "Nu se ştie cine este autorul legii. Este posibil să fie chiar doamna Loghin (n.r. Irina Loghin), care acum câţiva ani cerea arestarea Rasdaq".
Mircea Ursache, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, a spus că, prin regulamentul de aplicare a legii, ASF va încerca să repare cât se poate de mult din problemele actului.
Domnia sa a spus: "Nu ne-am fi aflat în situaţia aceasta dacă nu s-ar fi tărăgănat opt ani de zile soluţionarea pieţei Rasdaq.
România intra rapid în infringement şi trebuia să plătească penalităţi uriaşe către Comisia Europeană. Au existat trei variante de acte normative, reprezentând puncte de vedere de la cei cu care iniţiatorii au avut relaţii.
A existat şi un punct de vedere al Autorităţii, chiar votat de fosta Comisie Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM). Niciuna, în forma iniţială, nu a reuşit să treacă de legislativ.
Sub presiunea Comisiei Europene, Parlamentul a adoptat de urgenţă această lege".
În dezbatere, s-a ridicat, din nou, problema companiilor care pot alege listarea pe ATS, de unde se pot delista fără nicio "penalitate", deşi legea adoptată în Parlament stipulează că societatea trebuie să acorde acţionarilor dreptul de retragere.
Potrivit vicepreşedintelui ASF, această "gaură" va necesita intervenţie pe legea primară, iar Autoritatea va face o propunere în acest sens: "Cât va dura? Nu ştim, spunem doar că încercăm să o rezolvăm fie prin amendamente la legea care aprobă OUG 32, fie prin proiectul de lege izvorât din proiectul celor opt bariere".
Întrebată despre situaţia în care emitenţii pot migra pe sistemul alternativ, de unde se pot delista fără să acorde dreptul de retragere, Anca Dumitru, directorul general adjunct al Bursei de Valori Bucureşti a spus: "BVB nu poate impune prevederile din lege privind delistarea pe sistemul alternativ. Acolo, nu se naşte niciun drept de retragere".
Deputatul PDL Andreea Paul consideră că legea 151/2014 este o experienţă nefericită, arătând o lipsă de fair-play faţă de acţionarii minoritari, majoritari şi companii. Domnia sa a spus: "Comisia de Buget-Finanţe nu are expertiză pe piaţa de capital. Sunt grave abuzuri de piaţă".
Mircea Ursache a precizat că regulamentul ASF va avea o formă care va mulţumi 90% dintre obiecţiile ridicate.
"Rămân probleme care nu au fost prevăzute", a mai spus domnia sa, adăugând: "Este foarte greu de spus ce se întâmplă în cazul companiilor care au acţiuni poprite. Trebuie să avem în vedere că a fost un efort mare să reparăm ce a stricat istoria".
Potrivit articolului 4 din legea Rasdaq, acţionarii au dreptul de a se retrage din societate, în cazurile în care adunarea generală convocată nu se desfăşoară din cauza neîndeplinirii condiţiilor legale de cvorum, nu adoptă nicio hotărâre prin neîndeplinirea condiţiilor legale de majoritate, nu se desfăşoară în termenul de 120 zile.
Reprezentanţii emitenţilor au întrebat, ieri, ce se întâmplă dacă societatea nu are bani pentru plata cererilor de retragere.
Avocatul Alexandru Bîrsan a spus: "Legea nu prevede sursele de finanaţare pentru delistare. Dacă societatea se află într-o situaţie proastă, atunci trebuie să informeze acţionarii că dacă se primesc prea multe cereri de retragere, s-ar putea să nu fie onorate şi asta ar putea conduce la insolvenţa societăţii".
Emitenţii au atras atenţia că ar fi fost bine ca discuţiile despre lege să fi avut loc înainte de adoptarea acesteia.
Pe piaţa Rasdaq sunt listate peste 900 de companii, cu o capitalizare cumulată de 7,5 miliarde lei (1,7 miliarde euro) la jumătatea lunii noiembrie.
Statutul Rasdaq a fost una dintre cele mai problematice situaţii care au afectat opinia investitorilor despre piaţa de capital, deoarece această piaţă nu este încadrată, conform directivei MIFID, nici în categoria pieţelor reglementate, nici în cea a sistemelor alternative de tranzacţionare.
• Vlădescu: "Conducerea BVB dă dovadă de lipsă de bun-simţ"
Conducerea Bursa de Valori Bucureşti a dat dovadă de lipsă de bun-simţ, în ocazia organizării evenimentului "Dinspre Rasdaq spre viitor", având în vedere că gazdele nu erau prezente la ora stabilită de începere a conferinţei, iar dezbaterea a început cu o întârziere foarte mare, consideră Sebastian Vlădescu, preşedinte al Consiliului de Administraţie al Romcab (simbol MCAB pe Rasdaq) şi fost ministru de finanţe.
"Este ca şi cum eşti invitat la o petrecere la cineva acasă, iar petrecerea nu începe, pentru că gazda este la o altă petrecere", ne-a spus domnul Vlădescu, făcând referire la faptul că Ludwik Sobolewski, directorul general al BVB, nu sosise, ieri, la evenimentul pe care BVB îl organiza în parteneriat cu o casă de avocatură, la ora stabilită chiar de el, întrucât, a onorat invitaţia de speaker la un alt eveniment, tot pe tema desfiinţării Rasdaq.
•
• Cătălin Predoiu: SIF-urile trebuie să fie descătuşate de "praguri"
O problemă nerezolvată, de ani de zile, pe piaţa de capital este aceea a SIF-urilor, consideră primvicepreşedintele PNL, Cătălin Predoiu.
Domnia sa a spus: "Condiţia de cvorum şi pragul de deţinere de 5% la SIF-uri reprezintă problemele pe care nu a avut nimeni curajul să le rezolve transparent. SIF-urile trebuie să fie descătuşate de aceste două bariere care le împiedică să funcţionaze ca nişte companii cu adevărat publice, în sensul pieţei de capital".
În opinia sa, piaţa bursieră esenţială pentru economia naţională: "Nu văd cum am putea gândi o creştere a economiei şi o dinamizare a vieţii economice, fără o dezvoltare susţinută a pieţei de capital".
Ministerul Finanţelor Publice a propus, pe 7 octombrie, eliminarea pragului de deţinere la SIF-uri, printr-un proiect de modificare a legii pieţei de capital, însă a retras această prevedere din varianta revizuită a proiectului, publicată pe 7 noiembrie.
1. A vorbit Vladescu
(mesaj trimis de vai, vai, vai în data de 25.11.2014, 00:19)
Dintr-odata este interest de bun simt, el care ii considera pe investitori niste carnatari. Rezon moncher si sa nu dam cu mucii in ciorba. Cum naiba a ajuns Vladescu in consiliu la MCAB? Lipsa de bun simt... auzi la el... Cand ne-ai pus pe drumuri de 4 ori la Fisc pe an, nu mai era lipsa de bun simt, nu?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2014, 07:39)
bravo!!!
2. mare dreptate aveti stimate domnule Ursache
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 25.11.2014, 10:04)
si cum ar spune domnul Viitor Presedinte: Wir sollten die Ursache feststellen, adica ar trebui sa stabilim cauza. Desi gramatical ar fi corect die Ursachen :-) Cum a fost posibil ca sa emiti un prospect de vanzare pe piata secundara ca cel din 11-22 iulie 2011 avand un cod ISIN si Reuters care practic folosindu-le puteai sa cumperi KEINE AKTIE a concernului OMV PETROM. De asemenea transferul pe piata reglementata a firmei CONPET fara a tine cont de regulamentul 1606/2012 a Uniunii Europene sau si mai bine de Ordinul 1286/2012 al domnului membru al Camerei Auditorilor Financiari si fost ministru Georgescu. Memorabila interventia dvs. din ziarul Bursa in anul 2011, luna septembrie , ziua 5 "Mircea Ursache, the head of the department for managing the state"s interests in the economy of the Social Democrat Party (PSD), and former president of the AVAS, has a completely different opinion than Sebastian Vlădescu. He says that the violation of the requirement to take BCR public could set up a very dangerous precedent and that the state has the option to go to court to impose the honoring of the contract. Moreover, Mircea Ursache says that at this time, the Authority for the Recovery of State Assets (AVAS) has a major problem: it is the one to blame for the fact that the privatization of BCR was not honored" Aveti expertiza sa analizati ce se potriveste mai bine poporului mioritic: "UMILINTA DEMNITATII" dau "DEMNITATEA UMILINTEI".
3. Societăţile sunt protejate de Legea 31
(mesaj trimis de Gabriel ŢECHERĂ în data de 26.11.2014, 00:55)
Este vorba de art. 104.
O societate poate aplica art. 134 numai în limita rezervelor disponibile.
Deci, niici o grijă, nici o societate nu va intra în insolvenţă din cauza Legii 151.
O falsă problemă, deci.
Mai multe detalii voi posta pe:
exalex.co