Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională privind modificările aduse sistemului sanitar prin OUG nr. 25/2020, despre care spune că "sunt în contradicţie cu Constituţia şi afectează grav dreptul la sănătate al cetăţenilor români". Avocatul Poporului susţine că faptul că iniţiatorul ordonanţei a omis să solicite şi să obţină avizul conform al Comisiei interministeriale pentru suport tehnic, deşi era obligat legal să îl ceară, atrage neconstituţionalitatea întregului act normativ.
Avocatul Poporului anunţă că a sesizat Curtea Constituţională a României cu excepţia de neconstituţionalitate referitoare la prevederile art. I pct. 1, pct. 2, pct. 5 şi pct. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate.
avizul conform al Comisiei interministeriale pentru suport tehnic, organismul de la care era obligat de lege să îl ceară, întrucât O.U.G. 25/2020 are ca obiect de reglementare inclusiv asistenţa medicală de urgenţă. Acest fapt atrage neconstituţionalitatea întregului act normativ", arată sursa citată.
Conform Avocatului Poporului, în condiţiile în care actul normativ afectează drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, iar Legea fundamentală interzice adoptarea ordonanţelor de urgenţă care, prin obiectul de reglementare, afectează respectivele drepturi şi libertăţi, OUG nr. 25/2020 nu respectă această interdicţie, nu există nicio analiză care să justifice urgenţa şi nu este dovedită situaţia extraordinară care
a determinat emiterea ordonanţei de urgenţă.
În opinia Avocatului Poporului, OUG nr. 25/2020 încalcă dreptul la ocrotirea sănătăţii şi dreptul la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, prevăzute de art. 34 alin (2) si art. 47 alin. (2) din Legea fundamentală.
Avocatul Poporului mai observă faptul că nu există un sistem concurenţial corect între furnizorii publici de servicii de sănătate şi cei privaţi, primii fiind supuşi unor condiţionări legale şi administrative. Spre exemplu, sectorul comercial achiziţionează materialele şi medicamentele după reguli proprii, fără a fi obligat să respecte legislaţia în domeniul achiziţiilor publice, pe când sectorul public este supus unor proceduri obligatorii, în conformitate cu legislaţia achiziţiilor publice, iar depunerea contestaţiilor, de către oricine, inclusiv de către concurenţi, este unul din motivele blocării multora din aceste achiziţii şi întârzierii lor. Ca atare, în situaţii de finanţare similară sau chiar de subfinanţare a spitalelor
publice, există riscul unui fenomen de migraţie a medicilor şi a pacienţilor dinspre spitale publice înspre spitalele private.
Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul Sănătăţii, precum şi a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate a fost publicată în urmă cu o săptămână în Monitorul Oficial.