Un procent de 83% dintre români se uită zilnic la televizor, în timp ce doar 12% răsfoiesc zilnic un ziar central, relevă Barometrul de Opinie Publică al Fundaţiei pentru o Societate Des-chisă dat ieri publicităţii. Ziarele locale apar ca fiind ceva mai apetisante pentru respodenţi, 17% dintre aceştia declarând că citesc un ziar local de câteva ori pe săptămână. Cele mai urmărite emisiuni sunt cele de ştiri, acestea captând zilnic atenţia a 70% dintre privitorii de televiziune.
Potrivit BOP, majoritatea populaţiei consideră că jurnaliştii sunt bine pregătiţi profesional (67% dintre respondenţi au această opinie) şi că transmit corect informaţiile pe care le află (63%). În mod paradoxal însă, 48% dintre cei intervievaţi afirmă că jurnaliştii se lasă influenţaţi de şefii lor, iar 43% spun că o mare parte sau aproape toţi jurnaliştii prezintă părtinitor unele ştiri.
Datele mai arată şi că percepţiiile despre partizanatul mass- media sunt cât se poate de diversificate. Pe de o parte, majoritatea celor intervievaţi consideră că mass-media serveşte interesele oamenilor politici (73%), pe cele ale oamenilor de afaceri (67%) sau chiar pe cele ale jurnaliştilor (63%), dar şi că urmăreşte în principal să obţină profit (62%). Pe de altă parte, 57% dintre respondenţi afirmă că presa serveşte interesele populaţiei. Puţin peste jumătate dintre români consideră că presa aduce critici opoziţiei, iar un număr similar cred că presa este critică la adresa puterii politice. De asemenea, 45% sunt de părere că mass-media din România contribuie la combaterea corupţiei.
În ceea ce priveşte felul în care trăiesc, 43% din totalul respondenţilor consideră că viaţa lor este la fel ca acum un an şi doar 21% percep o îmbunătăţire. În acelaşi timp, 54% dintre cei intervievaţi sunt de părere că lucrurile în România merg într-o direcţie greşită, şi doar 37% îşi păstrează optimismul, afir-mând că direcţia este una bună. Românii rămân în marea lor majoritate (70%) nemulţumiţi de felul în care trăiesc, principalul motiv de nemulţumire fiind lipsa banilor. Ei identifică lipsa locurilor de muncă şi preţurile ca fiind cele mai mari două probleme ale României. Principalele lucruri care le aduc mulţumire în viaţă rămân familia şi prietenii.
Barometrul de Opinie Publică (BOP) este marcă înregistrată a Fundaţiei pentru o Societate Deschisă. Prezenta cercetare utilizează un eşantion reprezentativ pentru populaţia adultă neinstituţionalizată a României cu o eroare tolerată de ± 2,3%, la un nivel de încredere de 0,95. Volumul eşantionului a fost de 2004 persoane, alese pe baza lis-telor electorale, asigurând astfel consultarea populaţiei inclusiv din zonele rurale mărginaşe. Datele au fost culese în perioada 5 mai - 21 iunie 2006 de către The Gallup Organization România.