• Cele 12 firme vizate au acumulat, numai anul trecut, datorii de peste 300 milioane RON
Preşedintele României, Traian Băsescu, a trimis ieri Parlamentului cererea de reexaminare Legii pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 8/2006. Actul normativ se referă la aprobarea unor măsuri financiare, pe anul trecut, pentru unii operatori economici de sub autoritatea Ministerului Economiei şi Comerţului.
Urmează ca Parlamentul să decidă forma finală a acestei legi.
Preşedintele Băsescu a atras atenţia, prin intermediul unui comunicat de presă, că Legea trimisă spre promulgare prevede scutirea de la plată a obligaţiilor datorate şi neachitate către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi bugetul asigurărilor pentru şomaj a unor operatori economici din subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului. Aceste obligaţii se ridică la valoarea de 326.261.303 RON.
Potrivit textului ordonanţei nr. 8/2006, societăţile vizate sunt "Minvest" Deva şi filialele, "Remin" Baia Mare, "Societatea Naţională a Cărbunelui" Ploieşti, "Cuprumin" Abrud, "Băiţa" Ştei, "Moldomin" Moldova Nouă, "Minbucovina" Vatra Dornei, "Societatea Naţională a Lignitului Oltenia", "Compania Naţională a Huilei", "Compania Naţională a Uraniului", "Minieră Banat" şi "Societatea Naţională a Sării". Cele mai multe datorii le-a acumulat, anul trecut, "Compania Naţională a Huilei" (162 milioane RON), urmată de "Societatea Naţională a Lignitului Oltenia" (68 milioane RON) şi "Remin" (30 milioane RON).
Ordonanţa arată că scutirea la plată a obligaţiilor acestor operatori este necesară pentru punerea în aplicare a măsurilor de restructurare a sectorului minier şi pentru continuarea programului de închidere a minelor.
În adresa transmisă Parlamentului, şeful statului arată că, în această formă, Legea poate afecta angajamentele asumate de ţara noastră la Uniunea Europeană în ceea ce priveşte acordarea ajutoarelor de stat. Domnia sa susţine: "Astfel cum sunt formulate, atât în legea de aprobare, cât şi în Ordonanţa nr. 8/2006, scutirile de la plata obligaţiilor financiare acordate au semnificaţia unor ajutoare de stat lipsite de caracter reversibil. Este de natura legii să stabilească, în acest caz, o condiţionare a acordării scutirilor respective de elaborarea şi aplicarea unor proiecte de restructurare ce ar permite funcţionalitatea persoanelor juridice beneficiare". Astfel, s-ar evita repetarea situaţiei prin care, peste o altă perioadă de timp, ar trebui acordate noi scutiri pentru a păstra în funcţiune respectivele societăţi. De asemenea, s-ar asigura posibilitatea recuperării de către stat a unor sume prin impunerea veniturilor şi operaţiunilor comerciale a respectivilor operatori economici.
În cererea de reexaminare, Traian Băsescu aminteşte că toate actele normative care au avut drept obiect respectivele scutiri, începând cu Legea nr. 511/2004 a bugetului de stat pe anul 2005 şi continuând cu modificările articolelor 18 şi 19 ale acestei legi, au precizat expres că toate scutirile de la plată se vor acorda cu "respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat, după autorizarea acestora de către Consiliul Concurenţei". În avizul Consiliului Concurenţei se prevede că acordarea acestor scutiri de la plată trebuie să aibă un caracter ,,esenţialmente reversibil"". Legea referitoare la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2006 trebuie să cuprindă aspectele tehnice semnalate de această autoritate.
Oficialii Ministerului Economiei şi Comerţului ne-au precizat că, pentru sumele specificate în Ordonanţa de Urgenţă 8/2006, au fost transmise notificările la Consiliul Concurenţei. Autoritatea pentru concurenţă, în baza mecanismului de preconsultare cu reprezentanţii Comisiei Europene, a emis deciziile de autorizare a ajutoarelor de stat menţionate în actul normativ. Parlamentul României poate însă reanaliza prevederile actelor normative, dispunând în consecinţă asupra acestora.