Banca Comercială Română (BCR), a doua cea mai mare bancă din piaţa locală după active, testează un flux nou pentru acordarea la distanţă a finanţărilor garantate de stat prin programul IMM Invest, a declarat, ieri, într-o video-conferinţă de presă, Delia Olteanu, coordonatorul departamentului produse şi procese microîntreprinderi din cadrul băncii. Finanţările garantate vizează întreprinderile afectate de epidemia de coronavirus.
Aceasta a precizat: "IMM Invest este un suport pe care statul îl acordă companiilor prin intermediul băncilor. Deja am început să schiţăm un flux foarte simplificat, încercăm şi suntem în curs de testare, ca fluxul de acordare să fie complet la distanţă şi să nu necesite întâlnirea faţă în faţă sau semnături fizice din partea clienţilor. (...) N-am definitivat încă acest flux, este o intenţie, dar cu siguranţă căutăm soluţii de genul: acceptarea semnăturii electronice, utilizarea documentelor deja existente dacă sunt clienţi BCR, utilizarea bazelor de date externe chiar dacă au informaţii un pic mai vechi ca să nu solicităm documente de la client. Este evident că imediat ce vor apărea normele şi pe IMM Invest, imediat ce vom avea claritate asupra modului în care FNGCIMM va garanta aceste facilităţi (de creditare), o să putem să fim mai clari şi să spunem ce se poate face şi ce nu".
Reprezentul BCR nu a oferit un număr exact de cereri de amânări pe care le-a primit banca, dar a specificat că acestea reprezintă 3,6% din portofoliul de credite acordate IMM-urilor.
"Numărul de cereri este undeva la 3,6% din portofoliul microîntreprinderi, ceea ce înseamnă că deocamdată nu este un număr atât de mare sau un număr care la care să ne punem întrebarea ce se va întâmpla mai departe. Este foarte adevărat că odată ce vor apărea normele de aplicare clienţii vor şti mai bine dacă se vor focusa sau nu pe o astfel de amânare. Ce trebuie să nu uite clienţii noştri este că dacă îşi permit să plătească creditul, recomandarea este să o facă. Pot să vă spun şi opinia mea personală: dacă aş fi în postura lor, o amânare înseamnă un cost în plus. De aceea, recomandarea noastră este de ce să îţi asumi un cost în plus dacă îţi poţi permite. Este evident însă că pentru cei care au nevoie suntem aici şi vom amâna ratele lor şi ceea ce au nevoie sau dobânzile în cazul creditelor revolving", a spus Delia Olteanu.
Cele mai multe companii care au depus solicitări sunt firme Start-up Nation, a mai adăugat ea.
"Surpriza este următoarea: în mod normal am observat că cele mai mari scăderi sunt în zona de servicii, transport şi activităţi în general care conţin interacţiune umană. Este normal că astea au scăzut. Trebuie însă să recunoaştem cu toţii că lanţul economic face în aşa fel încât firmele impactate să nu fie doar cele din aceste sectoare. Dacă ar fi să discut despre un spread la nivelul portofoliului, aş putea spune că nu am observat o solicitare specifică dintr-o anumită industrie, dar, într-adevăr, trebuie să recunosc că foarte multe solicitări vin din partea clienţilor Start-up Nation, care ştim că sunt la început de drum şi au foarte mare nevoie de ajutor în perioada asta şi cărora le e mai greu, şi din partea clienţilor care au facilităţi de tip linii de credit. De ce? Pentru că procentul lor în portofoliul (BCR) este foarte mare. Deci industriile nu sunt neapărat altele decât structura normală a portofoliului, dar da, se observă că clienţii Start-up Nation şi clienţii cu facilităţi revolving au mai multe solicitări de amânare de dobânzi şi cheltuieli bancare în general", a spus Olteanu.
Aceasta a completat: "Marea majoritate a companiilor din România au facilităţi de tipul revolving, adică linii de credit sau overdraft. Având în vedere că aceste finanţări le asigură companiilor sursele pentru plata salariilor, plata furnizorilor, pentru noi a fost prioritar să prelungim aceste facilităţi fără niciun fel de efort din partea clientului. Aşa că primul lucru pe care l-am făcut a fost să prelungim aceste facilităţi, tot ce ar fi avut scadenţă până în 30 iunie de tipul card de credit, overdraft sau linii de credit, le-am prelungit pe 6 sau 12 luni fără niciun efort din partea clientului, la iniţiativa băncii. Surpriza a fost că mulţi dintre ei au dorit să-şi închidă facilităţile. Le-am prelungit în aceleaşi condiţii, la aceleaşi costuri, fără acte adiţionale sau documente din partea clientului".