Acordarea avizului pentru privatizarea CFR Marfă nu este de competenţa Comisiei Europene, ne-a spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Domnia sa ne-a precizat că, totuşi, CE ar putea dori să analizeze dosarul de notificare transmis, ieri, autorităţii de Grup Feroviar Român (GFR), firma care a câştigat licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă.
Domnul Chiriţoiu ne-a spus: "Am primit dosarul de la GFR cu o oră în urmă (n.r. ieri, în jurul orei 17.00). Vom vedea dacă dosarul este complet, dacă nu, vom face o cerere de completare, după care, odată ce vom avea toate documentele, le vom trimite la Comisia Europeană să vedem dacă doreşte să le analizeze. După noi, cazul nu ar fi de competenţa CE, însă, totuşi, Comisia ar putea dori să vadă acest dosar, pentru că GFR activează în mai multe state din UE".
Bogdan Chiriţoiu ne-a explicat că, pentru ca un caz de preluare a unei companii de către o altă companie să fie de competenţa autorităţii locale, ar trebui ca societatea cumpărătoare să aibă un anumit prag al cifrei de afaceri, iar aceasta să nu fie realizată în proporţie de 75% pe teritoriul aceluiaşi stat european.
"Chiar dacă anul trecut GFR a operat mai mult în ţară, recent, compania a câştigat o licitaţie în Croaţia şi derulează şi unele operaţiuni în ţări ca Bulgaria sau Grecia. Noi analizăm dosarul din perspectiva a ceea ce se va întâmpla în viitor, aşa că toate aceste acţiuni sunt de luat în seamă", ne-a mai spus Bogdan Chiriţoiu.
Notificarea depusă, ieri, de GFR, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, mai cuprinde, printre altele, şi documente legate de companiile implicate în tranzacţie şi de piaţa de profil.
Potrivit legii, autoritatea de Concurenţă ar trebui ca, în termen de şase luni, să stabilească dacă, prin preluarea CFR Marfă de către GFR va fi creată o concentrare economică.
În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiunile operatorului nostru feroviar de marfă.
Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, când a fost plătită şi garanţia de 10 milioane de euro, urmând ca până la data de 4 octombrie să fie depuse într-un cont escrow alte 20 de milioane de euro - 10% din preţul asumat. Pe lângă preţul pe care va trebui să-l plătească pentru pachetul majoritar de acţiuni, GFR şi-a asumat investiţii de circa 200 de milioane de euro.
Surse din piaţă ne-au spus că Gruia Stoica ar putea depune cele 20 de milioane de euro pe ultima sută de metri, respectiv în ultima zi a termenului-limită impus în acest sens.
• Mănescu: "Dacă privatizarea CFR Marfă nu se finalizează la mijlocul lunii octombrie, procesul se reia"
Procedura de privatizare a CFR Marfă este "în termen", dar va fi reluată dacă nu se va finaliza în graficul stabilit, respectiv până la jumătatea lunii octombrie, a declarat, ieri, ministrul transporturilor, Ramona Mănescu, citată de Mediafax.
Oficialul a subliniat: "CFR Marfă este într-o procedură de privatizare. (...) Cel care cumpără este încă în termen pentru a depune garanţia şi pentru a face toate diligenţele necesare. Atât timp cât este în termen şi nu avem motive să ne îndoim de buna credinţă, suntem în regulă cu procedura de privatizare şi sigur că noi ne dorim ca privatizarea aceasta să se finalizeze cu succes. (...) Dacă nu se finalizează privatizarea, se va relua procedura de privatizare. Este foarte simplu. Acesta este singurul plan B care este la dispoziţia noastră din punct de vedere legal".
• Chiţoiu: "O cerere pentru salarii compensatorii nu ar fi aprobată, întrucât CFR Marfă este în privatizare"
CFR Marfă nu a înaintat nicio solicitare pentru acordarea de salarii compensatorii eventualilor disponibilizaţi, iar o astfel de cerere nici nu ar fi aprobată, în condiţiile în care compania este în procedură de privatizare, a declarat, ieri, ministrul finanţelor publice, Daniel Chiţoiu.
"Deocamdată, nu avem o astfel de solicitare din partea CFR Marfă şi, fiind în procedură de privatizare, bineînţeles că nu aprobăm, chiar dacă solicită. După ce se finalizează procedura de privatizare, atunci vedem procedurile de urmat. Dar, în prezent, nu avem nicio solicitare privind acordarea de sume compensatorii'', a spus Chiţoiu.
În urmă cu două săptămâni, când salariaţii de CFR Marfă au fost anunţaţi că vor fi disponibilizaţi, Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, ne-a spus că, deşi angajaţilor li s-a promis că vor fi protejaţi, fiind aprobată Ordonanţa 36/2013 în acest sens, cei care vor pleca de la CFR Marfă nu vor primi salarii compensatorii, ca urmare a adoptării în şedinţa de Guvern din 27 august a unei Ordonanţe de Urgenţă care conţine următoarea prevedere: "Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, venitul lunar de completare prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2013 privind aplicarea în perioada 2013-2018 a unor măsuri de protecţie socială acordată persoanelor disponbilizate prin concedieri colective efectuate în baza planurilor de disponibilizare se acordă numai persoanelor disponibilizate în condiţiile stabilite de respectiva ordonanţă de urgenţă, din cadrul operatorilor economici reclasificaţi în sectorul administraţiei publice conform listei publicate de Institutul Naţional de Statistică".
Respectiva listă invocată în actul legislativ nu conţine, însă, şi compania CFR Marfă.