În timp ce întreaga lume priveşte la evoluţia crizei din Ucraina şi încearcă să facă faţă inflaţiei ridicate, industria turismului se pregăteşte pentru sezonul de iarnă. După o vară bună şi un sezon de toamnă promiţător, perspectivele pentru anul viitor nu par însă atât de luminoase. Preţurile ridicate la energie şi recesiunea iminentă i-ar putea forţa pe unii turişti să îşi anuleze planurile de călătorie şi de vacanţă, susţine Bogdan Maioreanu, analist eToro.
Potrivit unui sondaj realizat în Germania, rezervările pentru luna octombrie arată bine. Destinaţiile populare rămân Grecia,Turcia, Spania şi Egipt. Creta, Rodos şi Kos, precum şi Riviera turcească. De asemenea, continuă tendinţa puternică din timpul verii, potrivit directorului general al TUI Germania, Stefan Baumert. Mulţi consumatori germani caută să plece pentru o scurtă vacanţă în octombrie, în special familiile, în timpul vacanţei şcolare de luna viitoare.
La fel ca în Germania şi în România, pentru prima dată, toţi elevii, nu doar cei din clasele I-IV, vor avea vacanţă între 22 şi 30 octombrie. Acest lucru ar putea crea o creştere a rezervărilor turistice pentru acea perioadă, deoarece din cauza începerii anticipate a anului şcolar, unele vacanţe au fost scurtate, spune analistul eToro.
Statisticile arată că, în prima jumătate a acestui an, 50,3% dintre turiştii nerezidenţi au venit în România din motive personale, în timp ce 49,7% au venit pentru afaceri. Dintre aceştia, 43,8% şi-au organizat sejurul prin intermediul unei agenţii de turism, 33,5% şi-au organizat singuri sejurul, 16,1% au optat pentru alte mijloace de organizare, în timp ce 6% au folosit atât o agenţie, cât şi mijloace proprii. Principalul mijloc de transport folosit de turişti a fost avionul, trei din patru venind cu avionul în România.
Acest lucru nu a fost o întâmplare. Potrivit celor mai recente date IATA, în luna iulie a acestui an, traficul de pasageri al companiilor aeriene a crescut cu 58,8% faţă de iulie 2021. La nivel global, traficul este acum la 74,6% din nivelul de dinainte de pandemie. Traficul internaţional a crescut cu 150,6% faţă de iulie 2021. RPK-urile internaţionale din iulie 2022 - revenue passenger kilometres - au ajuns la 67,9% din nivelurile din iulie 2019. Toate pieţele au raportat o creştere puternică, scrie sursa citată.
Potrivit datelor de piaţă colectate de Guestcentric la începutul lunii septembrie 2022, sezonul de toamnă pare promiţător pentru hoteluri în ceea ce priveşte veniturile din rezervări. Luna septembrie arată extrem de pozitiv, luna octombrie arată o accelerare a rezervărilor, iar lunile noiembrie şi decembrie 2022 se aliniază la nivelurile din 2019.
Cu toate acestea, există o mulţime de obstacole, cum ar fi creşterea preţurilor la energie, inflaţia şi alţi factori care au un impact asupra portofelelor consumatorilor şi asupra deciziei lor de a călători. Pentru directorul general al Trivago (TRVG), Alex Hefer, viitorul nu pare deosebit de luminos. El se aşteaptă ca situaţia întregii industrii să se deterioreze până în primăvara anului viitor, din cauza faptului că clienţii au mai puţini bani pentru a călători. În plus, în 2023, sejururile vor fi, de asemenea, semnificativ mai scumpe - aşa cum a fost cazul în acest an - decât înainte de criză. Prin urmare, vom asista la călătorii mai puţine şi mai scurte. Multe companii vor resimţi deja acest lucru în primul trimestru din 2023. Dar şi restul anului viitor va fi, de asemenea, destul de slab faţă de 2022, a mai spus Hefer.