Coca-Cola (KO) şi rivalul său tradiţional, PepsiCo (PEP), au înregistrat rezultate impresionante în al doilea trimestru, vânzările în restaurante fiind din nou în plină creştere după un an dificil din cauza pandemiei. Ambele companii beneficiază de relaxarea restricţiilor şi şi-au îmbunătăţit previziunile privind rezultatele pentru acest an, arătând astfel încredere în redresarea economiei.
Coca-Cola a anunţat miercuri venituri de 10,1 miliarde de dolari în al doilea trimestru, în creştere cu 42%, depăşind aşteptările analiştilor cu 800 de milioane de dolari. Profitul pe acţiune a crescut cu 48%, la 0,61 de dolari, iar veniturile organice ale companiei au crescut cu 38%. Investitorii au fost precauţi privind compania în ultima vreme, preţul acţiunilor Coca-Cola având o performanţa inferioară indicelui S&P 500 în acest an, dar perspectiva redeschiderii economiei ar putea să le capteze din nou interesul. Compania a înregistrat o revenire a vânzărilor pe canalele HORECA, pe măsură ce restricţiile s-au relaxat pe anumite pieţe, ceea ce a generat venituri în T2 al 2021 peste nivelul trimestrului similar din 2019. Provocările Covid-19 încă persistă, deşi directorul general al companiei, James Quincey, a declarat că nu vede un impact al variantei Delta asupra vânzărilor, inclusiv în statele cu cele mai ridicate niveluri de infecţie.
Pe lângă Covid, Coca Cola s-a confruntat recent şi cu o mini criză de PR, când fotbalistul Cristiano Ronaldo a dat la o parte două sticle de Coca-Cola la o conferinţă de presă la EURO 2020. Internetul a lansat apoi un torent de meme-uri, iar acţiunile s-au prăbuşit pentru câteva zile. La o scară mai mare, acesta a fost doar un episod ce reflectă îngrijorarea tot mai mare a publicului cum că băuturile zaharoase pot dăuna sănătăţii.
Confruntată cu venituri în scădere şi cu provocările Covid-19, Coca-Cola a început anul trecut un proces de restructurare care se concentrează pe câteva categorii globale cu "cele mai puternice oportunităţi din partea consumatorilor", incluzând brand-ul Coca-Cola, băuturile carbogazoase cu arome, cele de hidratare, cafea, ceai, nutriţie şi lapte. Până la finalul restructurării, vor fi desfiinţate 2.200 de locuri de muncă. Rezultatele încep să se vadă, creşterea veniturilor Coca-Cola fiind dublă procentual faţă de cea a rivalului său PepsiCo în al doilea trimestru.
Săptămâna trecută, PepsiCo (PEP) a anunţat venituri de 19,22 miliarde de dolari în T2, o creştere de 20,5% faţă de anul precedent şi un profit pe acţiune de 1,72 de dolari, cu 19 cenţi peste aşteptări. PepsiCo a beneficiat şi de redeschiderea localurilor din multe ţări occidentale care au relaxat restricţiile, vânzările sale de băuturi răcoritoare crescând cu 21%.
Uitându-ne la rezultatele actuale, pare greu de crezut că John Pemberton, inventatorul Coca-Cola, s-a chinuit să-şi vândă "tonicul pentru nervi care previne epuizarea". Un întreprinzător, Asa Griggs Candler, a preluat afacerea în 1888 şi a început prin a oferi cupoane gratuite pentru băutură, doar pentru a atrage posibilii clienţi. Şi, în cele din urmă, întreaga lume s-a lăsat atrasă, Coca-Cola fiind prezentă în peste 200 de ţări şi înregistrând anul trecut vânzări de peste 33 de miliarde de dolari la nivel mondial.
Pepsi Cola a început în 1893 ca o băutură ce purta numele inventatorului său - Caleb Davis Bradham - Brad's Drink. Numele acesteia a fost schimbat cinci ani mai târziu pentru a reflecta convingerea creatorului său că ajută la evitarea dispepsiei (indigestiei), de unde şi numele Pepsi. După fuziunea cu Frito-Lay Inc. în 1965, a luat naştere PepsiCo Inc. În prezent, PepsiCo are o cifră de afaceri globală de peste 70 de miliarde de dolari.
În România, îmbuteliatorii Coca-Cola HBC (CCH.L) şi Pepsi - Quadrant Amroq domină top 10 al industriei băuturilor răcoritoare, cu o cifră de afaceri combinată care depăşeşte cifra de afaceri totală a celorlalte 8 companii din top. Coca-Cola HBC este lider de piaţă cu o cifră de afaceri de peste 2,4 miliarde de lei în 2020, urmată de Pepsi cu 0,94 miliarde de lei. Vânzările totale ale primelor 10 companii au depăşit anul trecut 6,1 miliarde de lei, cu perspectiva de a creşte şi mai mult în acest an datorită reluării activităţii hotelurilor şi restaurantelor.