Brazilia urmează să inunde piaţa mondială cu zahăr, pe măsură ce tranziţia la automobilele electrice va reduce cererea pentru biocombustibili produşi din trestie de zahăr, arată un studiu publicat de Soren Jensen, fost director la traderul de zahăr Alvean, transmite Bloomberg, citată de Agerpres.
Potrivit documentului, cererea pentru etanol, care în Brazilia este produs în principal din trestie de zahăr, ar urma să înceapă să scadă în 2030, pe măsură ce automobilele electrice vor deveni mai răspândite. Aceasta va lăsa procesatorii de trestie de zahăr din cel mai mare exportator mondial fără altă opţiune decât să producă mai mult zahăr.
Această tranziţie în cea mai mare economie a Americii Latine este o lovitură pentru piaţa mondială a zahărului, iar consecinţele dureroase ale surplusurilor mondiale şi preţurilor reduse vor fi resimţite în ţări precum Thailanda şi India, care au un cost mai mari de producţie. În plus, va fi o lovitură pentru acei producători de etanol care recent şi-au majorat capacităţile de producţie.
"Este clar că adaptarea la noile tehnologii va reprezenta o ameninţare semnificativă pentru sectorul rafinării zahărului din Brazilia. Jucătorii din industrie ar trebui să înceapă să ia acest lucru în considerare atunci când vor lua deciziile de investiţii de acum încolo", susţine Soren Jensen, care are o carieră de trei decenii în agribusiness.
Conform celui mai pesimist scenariu elaborat de autorii studiului, cererea pentru etanol, care în unii ani a fost responsabilă pentru mai mult de 50% din trestia de zahăr procesată în Brazilia, ar urma să înceapă să scadă în 2025 şi să se reducă cu aproximativ 40% până în 2035. Începând din 2035 şi până în 2040 o cantitate suplimentară de 20% ar urma să fie pierdută, ceea ce va lăsa cererea de etanol la doar 40% din nivelul actual.
Brazilienii au început să adauge etanol în combustibili încă din anii 1970 iar cererea a explodat după 2000 când industria auto locală a început să lanseze pe piaţă automobile care rulează doar pe biocombustibili sau pe un amestec de etanol şi benzină. În mod normal brazilienii aleg unul din cele două tipuri de combustibili în funcţie de preţ.
Procesatorii brazilieni de trestie de zahăr pot face rapid trecerea de la producţia de zahăr la cea de etanol, ceea ce le permite să răspundă la modificările de pe piaţa mondială a zahărului. În perioade în care există un surplus de zahăr, companiile braziliene de procesare de trestie produc mai mult etanol, ceea ce în multe cazuri contribuie la reducerea supraofertei mondiale de zahăr. Adoptarea automobilelor electrice înseamnă că Brazilia îşi va pierde capacitatea de a echilibra piaţa mondială a zahărului, afectând alte state producătoare care se luptă deja cu scăderea consumului pe măsură ce consumatorii preocupaţi de sănătatea lor evită zahărul.