Episodul de ploi abundente de săptămâna trecută a adus mari probleme în două comune buzoiene. Mai multe drumuri pe tuburi, amenajate în cursurile de apă, poduri şi punţi pietonale au fost distruse de apele crescute. Accesul către zeci de gospodării din comunele Lopătari şi Beceni a fost limitat. Localnicii au fost nevoiţi să meargă pe jos, prin pădure, sau să ocolească aproape patru kilometri, pentru a ajunge la primul magazin sau în oraş, la serviciu. Situaţia însă nu reprezintă o premieră pentru cele două comunităţi. De fiecare dată când plouă în cele două localităţi sunt probleme din cauza drumurilor ce devin impracticabile. Totuşi, edilii care s-au perindat pe la Primărie nu au tratat cu seriozitate problema infrastructurii şi s-au mulţumit să cârpească drumurile, ori de câte ori era nevoie.
• Trei sate, izolate aproape cinci zile
Primele probleme cauzate de ploile abundente au fost înregistrate în comuna Lopătari. De vineri, zeci de localnici din satele Chirani, Vârteju şi Săreni au fost izolaţi de restul comunei. Abia luni, când apele Slănicului s-au mai retras, autorităţile locale au putut interveni pentru refacerea podului de tuburi pe care se făcea accesul auto către primele două sate. Utilajele au mers şi marţi în teren pentru a reda calea de acces şi către Săreni. Lucrările însă nu pot asigura un drum solid care să reziste şi pe viitor, motiv pentru care actualul primar din Lopătari, Claudiu Constantin, a prezentat la Focus News care ar fi soluţiile pentru ca localnicii de acolo să nu mai treacă printr-o astfle de situaţie de fiecare dată când creşte debitul Slănicului.
FocusNews Claudiu Constantin: "Problemele acestea sunt de ani de zile la Lopătari. De fiecare dată când volumul de apă creşte, riscul ca ele să fie distruse este destul de mare. Şi se întâmpla cred că în fiecare an. Digurile sunt luate de apă, iar accesul auto devine imposibil pentru câteva câteva zile. Aici trebuia de mult timp nişte poduri, atât la Chirani cât şi la Săreni. Poduri auto, cel puţin pentru traficul auto uşor, dacă nu şi pentru traficul greu. Aici la Chirani a existat o punte pentru traficul uşor care însă a fost luată de ape şi care nu a mai fost construită la loc. Nu se ştie de ce nu s-a mai făcut. Dar asta e pe agenda mea. Aici e nevoie de un pod de trafic auto. Şi la fel şi la Săreni. Pentru Chirani, vom încerca să continuă un proiect pe care l-am găsit abandonat în Primăria prin care s-ar construi un pod cu fonduri prin Compania Naţională de investiţii. La Săreni trebuie făcut totul de la zero".
• Datoriile istorice, o piedică în accesarea fondurilor
Odată identificată soluţia este nevoie şi de sursă de finanţare. Lopătari însă are o datorie istorică fapt ce împiedică accesarea fondurilor europene.
"Din fonduri proprii este absolut imposibil să facem aceste poduri. Noi aici avem probleme şi cu o datorie istorică. Asta ne împiedică să accesăm fonduri europene. Am început să caut soluţii pentru a rezolva această problemă pentru că e un blocaj imens. O comună ca a noastră să nu poată accesa fonduri e foarte greu să o dezvolţi şi să rezolvi cu adevărat probleme. O să ajung inclusiv la Guvern pentru a dezbate problema şi să deblocăm accesarea fondurilor europene. Datoria este 2, 5 milioane de lei", a spus Claudiu Constantin.
Promisiuni noi şi la Beceni
Probleme din cauza ploilor abundente care au dus la creşterea debitului Slănicului au fost şi la Beceni. Acolo un pod de tuburi a fost luat de ape, iar localnicii din două sate au fost nevoiţi să parcurgă rute ocolitoare care îi obligau să parcurgă în plus până la patru kilometri. Invitat la Focus News, primarul Adrian Biurcanu a vorbit despre necesitarea construirii unui pod solid care să nu cedeze după fiecare ploaie.
Adrian Burlacu, primarul comunei Beceni, a spus: "Şi în mijlocul verii au fost probleme aici la Beceni, tot cu acest drum din poduri. E o veche problemă a administraţiilor publice. Tot refac podurile acestea pe tuburi, neavând finanţare să construiască altele mai solide. Tot consumăm bani din bugetul local, cred că e deja o tradiţie să investim în astfel de poduri. Eu deja am demarat proceduri la nivel de Guvern să facem un pod în adevăratul sens al cuvântului.Va fi un pod modern, pe care se va putea circula cu maşina. Investiţia se va ridica la 1,5-2 milioane de lei. Întrei-patru luni cred că putem avea un proiect gata. Vom încerca o investiţie prin Compania Naţională de Investiţii".
Totuşi, pentru ca noile căile de acces să reziste în timp şi localnicii să nu trăiască cu teama că prima ploaie îi va izola, primarul din Lopătari spune că ar fi nevoie de o analiză hidrologică astfel încât să se cunoască la cât pot ajunge debitele pârâului Slănic şi să nu mai existe riscul ca drumurile să fie luate de ape.
"Drumurile comunale sunt în curtea noastră şi trebuie să le administrăm. De fiecare dată când au fost afectate s-a intervenit minimal. Nu s-a făcut o analiză serioasă pe debitele de apă la care ne aşteptăm. Se poate cacula volumum maxim de apă la care drumurile ar trebui să reziste, având în vedere că cele mai multe sunt pe lângă un curs de apă. O analiză foarte serioasă, astfel încât drumurile să reziste la condiţiile meteo de aici", este de părere Claudiu Constantin, primarul comunei Lopătari.
Pentru început, cei doi primari, aflaţi la primele mandate, dau asigurări că vor fi refăcute căile de acces existe, atât drumuri, cât şi punţile pietonale, astfel încât oamenii să aibă o soluţie până când noile investiţii anunţate să fie finalizate. La Lopătari, astăzi ar trebuit să fie gata cele două poduri de tuburi, iar maximum zece zile autorităţile locale vor avea pe hârtie, cu exactitate, în cât timp vor putea construi punţi pietonale noi, mult mai rezistente ca cele din prezent.
La Beceni, primarul a dat asigurări că în zece zile, localnicii pot circula pe podul luat de ape.