Situaţia economică actuală din Austria va provoca efecte negative în economia noastră naţională, dar care vor fi resimţite în mod treptat, consideră analistul financiar Călin Rechea.
Domnia sa apreciază că ne vom confrunta cu un fenomen de uzură manifestat prin scăderi treptate ale expunerii financiare şi ale investiţiilor străine directe.
Austria se confruntă în prezent cu o deteriorare semnificativă a mediului economic şi financiar, reflectată de creşterea accelerată a numărului falimentelor companiilor din economia reală. Problemele economice şi financiare ale Austriei trebuie evaluate în contextul alegerilor generale din toamnă, când se vor scoate la "concurs" cele 183 de locuri din camera inferioară a Parlamentului, iar actuala coaliţie nu se poate prezenta în faţa alegătorilor cu o nouă majorare a datoriei publice.
Austria reprezintă cel de-al doilea mare investitor în ţara noastră, după Olanda, investiţiile austriece ridicându-se, la finalul lui 2012, la aproximativ 10 miliarde de euro. Au fost create, în total, peste 100.000 de locuri de muncă la cele peste 6.500 de societăţi comerciale cu capital austriac.
• Alpine - cel mai mare caz de insolvenţă din Austria
Compania austriacă de construcţii Alpine Holding, având contracte şi în România, a declanşat cel mai mare caz de insolvenţă produs în Austria după cel de-Al Doilea Război Mondial, încercările de a atrage noi fonduri eşuând săptămâna trecută.
În urma anunţului, Austria a decis creşterea cheltuielilor publice anuale cu 500 de milioane de euro pentru sprijinirea economiei.
Alpine Holding este deţinută de Fomento de Construcciones&Contratas (FCC), cea mai mare companie de construcţii de Spania. Alpine Bau, divizia Alpine Holding cu operaţiuni în Austria, Germania şi Europa de Est, a făcut cerere de intrare în insolvenţă la Curtea Comercială din Viena, potrivit unui comunicat al asociaţiei de protejare a creditorilor Kreditschutzverband von 1870 (KSV).
Conform comunicatului, Alpine Holding va depune la rândul său o cerere de insolvenţă, în următoarele câteva zile.
Alpine Holding a cerut săptămâna trecută un plan de restructurare din cauza crizei şi a conjuncturii dificile din Europa de Est, cumulând datorii de 2,56 miliarde de euro. Din această cauză, din cei 15.000 de angajaţi, doar pentru cei 4.600 de angajaţi din Austria se încearcă să fie salvaţi.
"Eforturile companiei de a-şi restructura datoriile în afara justiţiei au eşuat. Pentru evitarea insolvenţei ar fi fost nevoie de 400 de milioane de euro", a anunţat KSV, grup care reprezintă creditorii în procedurile de insolvenţă.
Nivelul obligaţiilor financiare este mai mare decât cel al grupului industrial A-Tec Industries, în 2010, şi al companiei de retail Konsum din 1995, intrate şi ele în insolvenţă.
Alpine Bau a depus un plan de restructurare prin care diviziile viabile vor continua să funcţioneze, urmând să fie salvate 4.600 din 6.500 de locuri de muncă, iar restul grupului va fi vândut sau închis.
Potrivit planului, care trebuie aprobat de un administrator special numit de Curtea Comercială, grupul va plăti creditorilor circa 20% din datorii, în următorii doi ani.
Cererea de insolvenţă pune capăt eforturilor băncilor creditoare, în frunte cu Erste Group Bank şi UniCredit Bank Austria, care au convenit în luna martie să reducă cu 30% creanţe de 520 milioane de euro pe care le aveau de încasat de la Alpine.
Această restructurare nu a afectat deţinătorii unor obligaţiuni ale Alpine în valoare de 290 milioane de euro.
O a doua măsură de reducere a datoriilor ar fi necesitat ca deţinătorii de obligaţiuni să contribuie la necesarul de finanţare de 400 de milioane de euro al companiei, alături de băncile creditoare şi compania mamă FCC, a anunţat recent Alpine.
Un purtător de cuvânt al Erste Group, Michael Mauritz, a refuzat să precizeze la cât se ridică împrumuturile acordate de bancă companiei Alpine. El a spus că Erste a constituit provizioane suficiente pentru aceste împrumuturi, în trimestrul patru al anului trecut. UniCredit şi Bawag PSK Bank, un alt creditor mare, nu au dorit să comenteze.
Porr, a treia mare companie de construcţii din Austria, este interesată să cumpere părţi ale operaţiunilor Alpine în Austria, a declarat un purtător de cuvânt al Porr, Juergen Leitner, el adăugând că discuţiile sunt în curs.
Grupul Strabag nu este interesat de divizia din Austria a Alpine întrucât preluarea nu ar fi probabil aprobată de autorităţile de reglementare, a declarat, citat de Mediafax, directorul general Hans-Peter Haselsteiner, la adunarea generală a grupului de săptămâna trecută.
Alpine a înregistrat anul trecut pierderi nete de 449,7 milioane de euro, provocate de operaţiunile din Germania şi din Europa de Sud-Est.
• În România, Alpine Bau are contracte de infrastructură de sute de milioane de euro
În România, Alpine Bau a obţinut din partea CFR, în asociere cu FCC Construccion (Spania) - Azvi (Spania) - Straco Grup (România), un contract de reabilitare a 30 km de cale ferată între localităţile Aţel (Sibiu)-Micăsasa (Sibiu), pentru 747,4 milioane de lei, fără TVA.
La începutul anului trecut, CFR a atribuit două contracte în valoare totală de 1,43 miliarde lei (334 milioane euro) fără TVA pentru modernizarea infrastructurii feroviare între localităţile Aţel (Sibiu) şi Coşlariu (Alba), pe o porţiune de 66,2 km, loturile fiind adjudecate de compania Impresa, respectiv asocierea Aktor-Arcada. În urma contestaţiilor, contractul atribuit Impresa a fost câştigat de asocierea FCC Construccion (Spania) - Alpine Bau - Azvi (Spania) - Straco Grup (România),
Asocierea de firme FCC Construccion (Spania) - Alpine Bau (Austria) - Azvi (Spania) va moderniza şi tronsonul de cale ferată Sighişoara-Aţel (judeţele Mureş şi Sibiu) în lungime de 23,3 kilometri, valoarea contractului atribuit de CFR SA fiind de 872,6 milioane de lei (207,7 milioane de euro) fără TVA.
Alpine Bau a început totodată, în octombrie 2011, lucrările de construcţie la un tronson din autostrada Nădlac-Arad, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane de euro.
Grupul spaniol FCC Construccion este implicat în numeroase proiecte din România, executând în prezent lucrări de reasfaltare a autostrăzii Arad-Tmişoara, deschisă în decembrie 2011 şi pe care a construit-o în colaborare cu compania Astaldi. Autostrada are o lungime de 32,25 de kilometri şi face parte din coridorul IV Pan-european.
FCC Construccion şi Astaldi lucrează şi la construcţia tronsonului Drumul Taberei - Eroilor de pe Magistrala 5 de metrou, cu o lungime totală de peste 6 kilometri şi 10 staţii. Grupul spaniol a construit centura Aradului în regim de autostradă şi a depus anul trecut oferte pentru construcţia unor tronsoane ale autostrăzii Lugoj-Deva şi ale autostrăzii Timişoara-Lugoj.
• Raiffeisen Bank International - reduceri masive de costuri
Raiffeisen Bank International (RBI) trebuie să reducă "masiv" costurile ca să menţină profitul la actualul nivel, în contextul unei recuperări economice în Europa de Est mai lente decât anticipa, a declarat recent directorul general al grupului bancar austriac, Karl Sevelda.
Întrebat cât de dure trebuie să fie reducerile de costuri, Sevelda a spus într-un interviu acordat cotidianului austriac Kleine Zeitung: "Trebuie să fie masive, dacă vrem măcar să ne menţinem profitul stabil".
Şeful RBI a mai precizat într-un interviu separat pentru ziarul austriac Kurier: "Chestiunea costurilor va fi absolut crucială în lunile şi anii care urmează. Din cauza situaţiei economice, oportunităţile de creştere sunt limitate. În consecinţă, trebuie încercat pe partea de costuri, să fie luate toate măsurile care conduc la o îmbunătăţire a profitabilităţii".
Grupul nu intenţionează să se retragă din nicio ţară, iar pe unele pieţe, inclusiv România, vrea să dezvolte afacerile, mai ales pe segmentul de retail: "Nu avem intenţia de a ne retrage dintr-o regiune. În Rusia, Polonia, Slovacia, Cehia, România şi Austria vrem să creştem, mai ales pe partea de retail bancar. Pe alte pieţe avem în vedere o creştere uşoară sau stagnare".
Sevelda a preluat postul de director general al RBI la 7 iunie, după demisia din această funcţie a lui Herbert Stepic.
Analistul economic Aurelian Dochia este de părere că decizia austriecilor nu va genera probleme şi în sistemul nostru bancar, având în vedere că instituţiile de credit au depăşit momentele dificile şi se află într-un proces de redresare.
Anul trecut, Raiffeisen Bank a fost cea mai profitabilă bancă de pe piaţa românească şi pe locul şase în topul celor mai importante bănci din ţară, deţinând active de 23,4 miliarde de euro şi o cotă de piaţă de 6,5%. Cu toate acestea, Raiffeisen Bank în ultima vreme, s-a canalizat în principal pe menţinerea profitabilităţii, dar şi pe corectarea problemelor de eficienţă.
Consilierul onorific al premierului Victor Ponta, Ionel Blănculescu, este de părere că probleme din Austria ale Alpine şi RBI nu vor avea efecte pe piaţa de la noi, având în vedere că ambele au un management foarte performant, cu principii de conducere "solide". Faptul că RBI a constatat că este nevoie de o reducere de costuri nu reprezintă o ameninţare pentru mediul bancar, având în vedere că Raiffeisen a avut întotdeauna o politică restrictivă, ne-a mai spus Ionel Blănculescu.
Domnia sa a exemplificat cazul activităţii Bank of Cyprus din ţara noastră, care nu a avut de suferit, chiar dacă banca mamă a trecut printr-o perioadă foarte dificilă. De asemenea, ideea unui mediu economic atractiv nu depinde foarte mult de naţionalitatea investitorilor, ci doar de oportunităţile pe care le poate oferi, consideră domnia sa. Structura acţionariatului se poate modifica, fără ca performanţele firmei să aibă de suferit, este de părere domnul Blănculescu.