Pieţele RCA şi Casco au fost deformate şi trebuie reinstalate, declara Mişu Negriţoiu la începutul lunii mai, când anunţa că Autoritatea de Supraveghere Financiară lucrează la un proiect de modificare a normelor RCA. Cele mai mari nereguli identificate de autoritate pe zona RCA sunt legate de constituirea rezervelor, de estimarea riscurilor şi de nivelul scăzut al lichidităţii, care a afectat solvabilitatea unor companii cu activitate pe segmentul RCA, potrivit lui Negriţoiu. Acesta preciza că inclusiv unele modele de business trebuie controlate, întrucât problemele identificate reprezintă efectele unui management defectuos.
Proiectul de modificare a normelor RCA, anunţat de supraveghetor va aduce schimbări importante atât pentru asigurători cât şi pentru intermediari, dacă va fi adoptat în forma lansată spre dezbatere publică, la sfârşitul lunii iulie.
Prima cerinţă din acest proiect este legată de nivelul solvabilităţii asigurătorilor avizaţi să practice asigurarea RCA, care va urca la 1,3 faţă de 1, cât este în prezent. Ceea ce înseamnă că nivelul de lichiditate al asigurătorilor va trebui să crească cel puţin cu 30% pentru a putea primi autorizare pentru vânzarea poliţelor RCA.
Această nouă prevedere va avea ca efecte imediate, pe de o parte, scăderea numărului de asigurători care vor putea vinde RCA, iar pe de altă parte, este posibil ca tarifele poliţelor să urce semnificativ până la sfârşitul acestui an, pentru a asigura lichiditatea necesară încadrării în marja de solvabilitate cu începere de la 1 ianuarie 2015, când va intra în vigoare reglementarea propusă de supraveghetor.
Aşa cum arată raportul ASF, la sfârşitul anului trecut, doar 6 asigurători aveau un grad de solvabilitate de peste 1,5, iar 16 asigurători aveau un nivel cuprins între 1,05 şi 1,5. Trei dintre companiile cu prezenţă semnificativă pe piaţa RCA - Astra, Euroins şi Carpatica - probabil fie vor ieşi de pe această piaţă, fie vor trebui să aducă aporturi semnificative de capital, întrucât la 31 decembrie 2013, nu îndeplineau cerinţele minime de capital. Ceea ce înseamnă că pe piaţa RCA funcţionează companii care nu respectă nici măcar reglementările aflate astăzi în vigoare.
În prezent, aigurătorii autorizaţi să practice RCA sunt următorii: ABC Asigurări, Allianz-Ţiriac, Asirom, Astra, Carpatica, City Insurance, Euroins, Generali, Groupama, Omniasig şi Uniqa.
Pentru a sprijini creşterea lichidităţii asigurătorilor, ASF introduce în acest proiect o prevedere care va obliga intermediarii (brokeri şi agenţi) să încaseze prima de asigurare aferentă poliţelor RCA integral în contul asigurătorilor sau, în cazul plăţilor în numerar, să vireze primele încasate integral în contul asigurătorului, în termen de 24 de ore, faţă de unul de maximum 15 zile, valabil în prezent. În general, practica în piaţă arată că decontarea dintre brokeri şi asigurători se realizează într-un termen minim de 5 zile şi unul maxim de 15 zile, în funcţie de condiţiile contractelor încheiate între companii. Procesul de decontare nu poate fi realizat, în mod realist, în termen de 24 de ore, pentru că nu există bănci care să lucreze 24 din 24 de ore, iar parcursul banilor de la persoana care încheie efectiv poliţa până la asigurător durează, în mod realist, cel puţin 5 zile.
Tot prin acest proiect, ASF şi-a propus să controleze costurile de achiziţie ale asigurătorilor pe segmentul RCA, în special pe cele legate de comisioanele plătite intermediarilor. Astfel că, supraveghetorul a decis să plafoneze comisionul plătit intermediarilor de către asigurători la 10% din valoarea primei de asigurare, faţă de o medie de 18% cât este în prezent. Această decizie va produce efecte directe asupra veniturilor intermediarilor - brokeri şi agenţi -, dar nu va rezolva problema lipsei de profitabilitate pe segmentul RCA, unde rata combinată se ridica la aproape 131%, la sfârşitul anului 2013. Ceea ce înseamnă că pentru fiecare 100 de lei primă subscrisă pe RCA, asigurătorii aveau pierderi de 31 de lei.
Pornind de la 100 de lei primă de asigurare subscrisă pe segmentul RCA şi luând în calcul că 70% din această sumă este adusă asigurătorilor de intermediari, plafonarea comisionului la 10% va însemna o economie de 8% pentru acest volum. Aplicată la media comisionului practicat în piaţă, de 18%, această economie s-ar traduce în 5,6 lei pentru fiecare 100 lei primă subscrisă. Rata combinată ar ajunge astfel la aproximativ 126%, ceea ce înseamnă că asigurătorii vor marca, în continuare, pierderi pe această linie de business.
Mai mult decât atât, ASF dispune şi o măsură pe care nici măcar cele mai dezvoltate pieţe de asigurări din Europa nu au adoptat-o, şi anume înscrierea comisionului plătit intermediarilor de către asigurători pe poliţele RCA. Subiectul dezvăluirii comisionului plătit de asigurători intermediarilor este unul îndelung dezbătut la nivel european, iar argumentele aduse împotriva acestei măsuri iau în calcul efectele asupra consumatorului, a cărui atenţie va fi deviată de la condiţiile contractuale către remuneraţia primită de cel care îi vinde produsul.
"RCA este parte dintr-o competiţie neloială în piaţă, din cauza căreia nivelul preţului a scăzut cu mult sub nivelul riscului potenţial. Dacă preţul a scăzut atât de mult pe considerente de cotă de piaţă, acesta trebuie să revină la niveluri care să acopere riscurile potenţiale şi care pot asigura plata despăgubirilor", declara Mişu Negriţoiu.
Aşa cum arată acum proiectul de modificare a normelor RCA, pare că autoritatea vrea să scoată castanele fierbinţi din acest segment de piaţă cu mâinile intermediarilor şi cele ale consumatorilor, care vor fi primii afectaţi de noile prevederi. Pe de o parte veniturile din intermediere vor coborî cu 40%-50%, având în vedere scăderea de 8% a unui comision mediu pe piaţă de 18%, ceea ce va afecta extrem de abrupt activitatea din piaţa de brokeraj de asigurare, iar pe de altă parte consumatorii vor trebui să facă faţă unor noi creşteri de tarife, care să asigure nivelul de lichiditate necesar pentru încadrarea în marja de solvabilitate de 1,3 până la sfârşitul acestui an.
Dacă ASF va adopta proiectul în forma lansată spre dezbatere publică, piaţa RCA se va restrânge, existând premisele transformării acesteia într-o piaţă de oligopol, în care vor acţiona maximum 4-5 companii. În acelaşi timp, consumatorii vor trebui să asimileze rapid creşterile de tarife şi, este posibil, ca o bună parte dintre aceştia să renunţe la poliţa RCA. Ceea ce ar însemna că numărul autovehiculelor neasigurate ar putea creşte substanţial, iar România ar putea fi expusă sancţiunilor europene.
1. Extrem de realist
(mesaj trimis de Calinescu în data de 05.08.2014, 00:32)
Un comentariu excelent. Poate se trezeste si ASF-ul si regandeste pozitia adoptata
2. Niste mafioti
(mesaj trimis de Daniel în data de 06.08.2014, 10:29)
ASF este de fapt biroul care organizeaza si supravegheaza bunul mers al mafiei din asigurari.