Plenul Parlamentului urmează să voteze, astăzi, bugetul de stat pentru anul în curs. Buget care cuprinde şi alocarea financiară pentru Ministerul Transporturilor şi pentru companiile din subordine, inclusiv pentru cele care activează în domeniul transportului pe calea ferată şi infrastructurii feroviare.
Dintre cele trei companii în care statul este acţionar majoritar, numai CFR SA pare să aibă o soartă mai bună, ţinând cont de faptul că în ultimii ani a încheiat exerciţiul financiar pe profit, deşi surse din cadrul companiei afirmă că acest profit este mincinos atât timp cât există la nivel naţional mii de kilometri de cale ferată ce trebuie reabilitaţi şi modernizaţi şi sute de poduri, podeţe, viaducte şi tunele ce ar trebui consolidate şi reparate.
CFR Marfă şi CFR Călători sunt celelalte două companii feroviare în care statul este unic acţionar, dar care au înregistrat minusuri mari în execuţia bugetară.
Reprezentanţii angajaţilor CFR Călători susţin că o parte însemnată din aceste minusuri sunt cauzate de subfinanţarea companiei de către stat şi din diminuarea constantă a compensaţiilor acordate pentru transportul de persoane. Deşi compania ar trebui să primească în 2019 compensaţii de 1,7 miliarde lei, Guvernul i-a alocat doar 1,070 miliarde lei, cu peste 600 milioa-ne lei mai puţin decât este necesar.
Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), a spus, ieri, cu prilejul şedinţei pe care sindicaliştii din cadrul CFR Călători au avut-o la sediul Confederaţiei Naţionale Sindicale Meridian: "Suma res-pectivă este insuficientă pentru acest an. Vom ajunge în luna august să nu avem bani pentru salarii. Mecanicii de locomotivă m-au anunţat deja că, în prima zi în care nu primesc salariile, la ora 00:00 vor opri circulaţia pe calea ferată. Este posibil să oprească lucrul şi dacă nu li se vor mări salariile, ţinând cont de faptul că majoritatea personalului din cadrul companiei are salariul de bază la nivel minim pe economie, ca orice muncitor necalificat. Este inadmisibil să avem ingineri şi personal de specialitate angajaţi cu salariile unor muncitori necalificaţi".
• Lipsa materialului rulant, o problemă spinoasă pentru CFR Călători
Liderul FSTFR a precizat că, pentru a atrage atenţia guvernanţilor, toate sindicatele feroviare, indiferent de companiile în care membrii lor îşi des-făşoară activitatea, vor organiza un miting de protest în 10 aprilie 2019. Domnia sa a menţionat că nemulţumirea lor nu vizează doar mărirea salarială, care este necesară, ci şi alocarea de către stat a fondurilor pentru repararea, modernizarea şi achiziţionarea de material rulant: "Din cauza subfinanţării de către stat, care este singurul acţionar al companiei, ne confruntăm cu o acută lipsă a materialului rulant. Nu putem continua să ne desfăşurăm activitatea cu locomotive care trag un singur vagon. Călătorii rămân pe peroane şi sunt supăraţi pe mecanicii de locomotivă, pe ceilalţi angajaţi ai companiei CFR Călători, dar nu noi suntem vinovaţi. De vină este statul, care este singurul acţionar al companiei şi care a subfinanţat constant această societate, aducând-o în starea în care este acum".
Referitor la majorarea salarială, Ion Popescu, preşedintele CNS Meridian a precizat că salariile angajaţilor CFR Călători trebuie mărite cu 50% şi că este datoria sindicatelor feroviare să îşi impună punctul de vedere în faţa Ministerului Transporturilor şi chiar al Guvernului.
Ion Popescu a precizat: "Nu solicităm nimic altceva decât respectarea de către minister şi de guvern a muncii pe care o depuneţi. Este inadmisibil ca salariul de bază să fie minim pe economie pe toate categoriile de angajaţi de la CFR Călători. Pentru atingerea scopului nostru, vom utiliza toate mijloa-cele prevăzute de legea dialogului social, pentru că toate acţiunile noastre se vor încadra în prevederile acestui act normativ. Inclusiv greva de avertis-ment şi greva generală, dacă se va impune să iniţiem aceste acţiuni".
Reprezentanţii angajaţilor au şi soluţii pentru ca salariile de bază ale ceferiştilor să fie majorate cu 50%. Ei sus-ţin că, dacă Guvernul va investi în achiziţionarea de material rulant pentru cele 1200 de trenuri de persoane care circulă zilnic în ţara noastră, din veniturile rezultate prin vânzarea biletelor de călătorie va fi înregistrat un profit ce va permite companiei să majoreze cu 50% salariul de bază actual.
• CFR Călători, fără materialul minim necesar intrării pe piaţă, la momentul liberalizării transportului feroviar de persoane
Rodrigo Maxim, preşedintele FSTFR a precizat: "Ar trebui ca fiecare garnitură de tren, pe cele 1200 de curse zilnice, să fie alcătuită dintr-o locomotivă şi 10 vagoane. Aceasta înseamnă 1,2 milioane călători pe zi. Dacă preţul biletului ar fi de un leu, s-ar colecta 1,2 milioane lei pe zi, 37,2 milioane lei pe lună şi 430 milioane lei pe an. Este o sumă considerabilă, care permite o creştere salarială de 50%. Dar cum preţul biletului de călătorie nu este doar un leu, suma reală ar fi mult mai mare. Acest calcul depinde de un factor esenţial: materialul rulant pentru cele 1200 de trenuri, care în acest moment lipseşte. Statul însă poate ajuta la reducerea deficitului de material rulant, dacă va capitaliza CFR Călători cu 600 milioane lei. Cu capitalizarea de anul acesta, de numai 150 milioane lei, se pot achiziţiona doar 5 locomotive şi 80 de vagoane, în condiţiile în care noi avem nevoie de mult mai mult pentru a fi competitivi pe piaţa feroviară".
La ora actuală, CFR Călători are 670 de vagoane în exploatare, deşi minimul necesar este de 1150 de vagoane pe timp de iarnă şi de 1350 de vagoane pe timp de vară. Dintre cele 670 de vagoane, peste 200 sau chiar 300 de vagoane vor ieşi din circulaţie în acest an, deoarece le expiră revizia periodică, iar cele 115 de vagoane pe care CFR doreşte să le achiziţioneze nu vor acoperi această pierdere, ci doar o vor reduce un pic.
Liderul FSTFR a menţionat că implicarea statului în achiziţionarea de material rulant pentru CFR Călători este mai mult decât necesară în condiţiile în care ţara noastră va implementa directiva europeană privind liberalizarea activităţii de transport de persoane pe calea ferată. Liderul FSTFR afirmă că, în starea actuală, cu locomotive care trag un singur vagon, CFR Călători nu se va putea înscrie la nicio licitaţie pentru atribuirea de trasee feroviare, deoarece nu va întruni nici măcar punctajul minim necesar pentru participarea la aceste licitaţii. În lipsa achiziţiei materialului rulant necesar, Rodrigo Maxim susţine că este posibil ca, odată cu liberalizarea transportului feroviar de persoane, CFR Călători să intre în faliment, fapt nedorit de niciunul dintre angajaţii companiei tradiţionale de transport călători.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Ceferistul în data de 22.02.2019, 06:20)
Apa de ploaie