O afacere în franciză nu înseamnă o afacere complet lipsită de riscuri. O franciză înseamna mai multă siguranţă decât pornirea unei afaceri independente, de la zero, deoarece franciza se bazează pe un concept care şi-a dovedit valabilitatea în practică, piaţa este deja formată, iar francizatul beneficiază de diferite tipuri de suport şi ajutor de la francizor. Dar şi achiziţionarea şi operarea unei francize presupune asumarea de riscuri, de aceea este important să investigaţi mai bine oferta înainte de începerea negocierilor pentru încheierea contractului. Iar unul din aspectele pe care trebuie să le cercetaţi este situaţia francizaţilor din respectivul sistem, fie că încă mai operează, fie că sunt deja foşti francizaţi.
Publicaţia online BusinessWeek.com a realizat un clasament al domeniilor de activitate ale francizelor americane care au avut în 2006 cel mai mare număr de unităţi închise. Pentru aceasta s-au folosit date furnizate de FRANdata, companie americană care realizează cercetări şi analize privind sistemele de franciză existente, mărcile pe care acestea le operează şi francizaţii care investesc în aceste francize, din toată lumea. Statistic s-a arătat că francizele care au înregistrat un procent mare de unităţi închise, sunt de obicei francize în care investiţiile francizaţilor sunt mici sau afaceri care se pot conduce de acasă. De asemenea, media de unităţi închise pentru toate cele 26 de domenii de activitate este de 3,4%.
Cele mai multe unităţi închise (contracte de franciză anulate) s-au înregistrat în domeniul publicaţiilor - 7%. Au fost analizate şapte sisteme de franciză şi peste 1000 de unităţi. Pe locul doi se află afacerile care au activităţi legate de educaţie şi perfecţionare, precum cursuri de operare calculatoare, şcoli de dans/fitness, şcoli şi agenţii de modeling, precum şi diferite cursuri specializate. Astfel, în acest domeniu procentul de contracte anulate este de 6,3% (pentru 15 reţele de franciză, aproape 2000 de unităţi). Afacerile care comercializează produse şi servicii pentru computere (reparaţii, vânzări calculatoare, software, accesorii) se află pe locul al treilea, cu 5,8% (11 sisteme de franciză, aproape 1400 unităţi).
Pe locul patru, foarte aproape ca număr de procente de locul anterior, se află francizele care comercializează deserturi îngheţate, cu 5,4% unităţi închise în 2006 (17 reţele de franciză, adică peste 5300 de unităţi). Francizele care au ca obiect de activitate serviciile de recrutare personal, între care companii de recrutare de forţă de muncă pentru full-time sau temporar, pentru management, firme specializate în alcătuirea CV-urilor, servicii pentru personalul specializat, au inregistrat un procent de contracte anulate de 4,8% (11 sisteme de franciză, aproximativ 750 unităţi).
Pe locul şase, la egalitate, se află francizele care operează în domeniul auto şi cele din construcţii cu 4,7% contracte de franciză anulate. În domeniul automobilistic au fost incluse firme care oferă diferite tipuri de service pentru autovehicule si motociclete, general sau specializat (pentru partea electrică, schimb ulei şi lubricanţti, curăţarea parbrizelor, amortizoare, reparaţii ale sistemului de transmisie, vulcanizare, tune-up), spălătorii auto, staţii de benzină, vânzare piese de schimb, închirieri/leasing auto noi/second hand, închiriere camioane, în total 45 de reţele de franciză, adică aproximativ 5500 de unităţi. În ce priveşte construcţiile, aici au fost incluse firme specializate în construcţii pentru băi, care oferă servicii de curăţare a coşurilor de evacuare a fumului, companii de reamenajare a interiorului, a spaţiilor de depozitare (dulapuri, dressing room-uri, etc), diferite firme specializate în construcţii, reamenajări şi restaurări, de îmbunătăţiri ale unor părţi specifice ale locuinţei (bucătărie, acoperiş, exterior, ferestre) şi companii care oferş servicii de izolare a pereţilor; adică 30 de retele însumând peste 2500 de unităţi.
Francizele care oferă diferite servicii de întreţinere se află pe locul şase ca număr de contracte anulate, cu 4,5%. Între aceste francize se numără şi cele care oferă servicii de curăţenie în locuinţe şi birouri sau de curăţare a unor părţi specifice din locuinţă (băi, covoare şi textile de mobilă, ferestre), servicii de reparaţii, produse şi servicii pentru încălzire, răcire sau ventilare, servicii de îngrijire a peluzelor şi arhitectură peisagistică, control/exterminare paraziţi, servicii pentru instalaţii sanitare şi electrice; companii din 74 de sisteme de franciză, însumând 20400 de unităţi.
Domeniul brutăriei şi al patiseriei (covrigi, baghete, fursecuri, chifle, gogoşi) se află pe locul opt, cu 4,3% contracte de francizare anulate în 2006. În acest caz eşantionul studiat a cuprins 13 sisteme de franciză, adică aproximativ 2600 de unităţi. Pe ultimul loc, cu doar 3,9% contracte anulate, se află francizele de fitness şi întreţinere a sănătăţii, adică centre de fitness, de control al dietei şi al greutăţii corporale, companii care comercializează echipamente de întreţinere a sănătăţii, îngrijire la domiciliu, produse medicale, produse şi servicii tip "optica" (51 reţele de franciză, 14200 unităţi).