Anul 2022 a adus un val de scumpiri în toate industriile iar românii resimt acest lucru pe toate planurile, inclusiv în ceea ce priveşte vacanţele şi călătoriile, conform unui comunicat remis redacţiei. Cu toate acestea, românii din mediul urban nu renunţă la concedii, ci caută să îşi ajusteze bugetul şi să îşi ofere momente de relaxare, în ţară sau în străinătate, o arată cel mai recent studiu iSense Solutions.
Potrivit sursei citate, 79% dintre românii din mediul urban utilizatori de internet au cel puţin o vacanţă planificată pentru anul în curs, în uşoară scădere faţă de anul trecut (83% aveau o vacanţă planificată în mai 2021). Dintre cei care vor merge anul acesta în vacanţă, 37% vor pleca pe litoralul românesc, 34% la munte în România, 31% în afara ţării (un procent în creştere faţă de anul trecut, când doar 23% intenţionau să plece în concediu în afara hotarelor din cauza pandemiei) şi 19% într-o altă locaţie din ţară, precum Delta Dunării sau staţiunile balneare.
Pentru cei care aleg să îşi petreacă vacanţa de vară în afara României, cea mai frecventă destinaţie de vacanţă rămâne ca şi anul trecut, Grecia (32% în 2022, 42% în 2021), urmată de Bulgaria (19% în 2022, 20% în 2021), Italia (20% în 2022, 13% în 2021), Spania (12% în 2022, 18% în 2021) şi Turcia (12% atât în 2022, cât şi în 2021).
De asemenea, dintre cei care plănuiesc vacanţa în străinătate 64% (faţă de 68% anul precedent) declară că îşi achiziţioneză şi asigurări de călătorie. Cel mai comun tip de asigurare pe care aceştia îl vor cumpăra va fi asigurarea simplă de sănătate (42%), urmată de cea all inclusive (medicală, storno, COVID) în procent de 25% (faţă de 33% în 2021) şi de cea storno (9%).
Ca mijloc de transport către destinaţiile de vacanţă, cel mai utilizat este maşina, în scădere însă faţă de anul trecut datorită creşterii preţurilor la combustibil (71% în 2022, 82% în 2021), urmată de avion (25% în 2022, 22% în 2021) şi tren (18% în 2022, 16% în 2021), subliniază sursa citată.
Deşi anul acesta nu mai sunt restricţii de călătorie, românii din mediul urban s-au obişnuit să rămână precauţi. 64% dintre aceştia afirmă că vor pleca în concediu doar cu familia restrânsă (57% în 2021), 13% vor pleca cu familia şi câţiva prieteni (21% în 2021), iar 11% cu un grup de maximum 5 prieteni (13% în 2021).
Românii sunt mai atenţi cu cheltuielile. În 2022, 45% dintre românii din mediul urban vor achiziţiona doar cazare (faţă de 38% în anul precedent), 28% vor alege cazare cu mic dejun (34% în 2021), iar 23% vor achiziţiona pachete all inclusive (faţă de 26% în 2021). Pachetele de tip demipensiune, care includ cazarea, micul dejun şi cina, vor fi alese de 17% dintre călători, faţă de 16% în 2021.
Aproape 5 din 10 români din mediul urban se vor caza la un hotel (48%, faţă de 54% în 2021), iar 4 din 10 vor sta la o pensiune (faţă de 52% în 2021). Apartamentele private, de tip Airbnb, vor fi alese de 22% dintre români (faţă de 21% anul trecut), urmând ca 13% să se cazeze la prieteni sau rude (faţă de 9% în 2021). 5% vor sta la cort, 2% în rulota şi 1% în glamping, la fel ca şi anul precedent.
Suma alocată per persoană concediilor, indiferent de destinaţie, de către românii din mediul urban utilizatori de internet a scăzut faţă de anul precedent, suma medie alocată per persoană pentru concediile din 2022 fiind de 3179 lei, faţă de 3308 în 2021.
21% dintre românii din mediul urban nu intenţionează să plece în concediu în 2022. Pentru aceştia, motivele s-au schimbat comparativ cu anul trecut. Dacă în 2021 un motiv important erau temerile legate de pandemia de COVID (43% dintre cei care nu au plecat în 2021 au invocat pandemia, 7% în 2022), anul acesta motivul principal ţine de latura financiară (75% afirmând că acesta este motivul pentru care nu vor pleca în concediu, în creştere faţă de 47% în anul precedent). 32% dintre românii care nu vor pleca anul acesta în concediu vor utiliza banii pentru vacanţă în alt scop, iar pe 11% dintre români starea de sănătate îi opreşte din a face călătorii.
57% dintre românii din mediul urban preferă să aloce un buget limitat per vacanţă, dar să plece în mai multe weekenduri, pe când 43% preferă să aloce tot bugetul unei singure vacanţe.
Datele prezentate fac parte din studiul săptămânal iSense Solutions Omnibus, cercetare reprezentativă pentru populaţia utilizatoare de Internet din mediul urban. Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 500 de respondenţi atât în 2022, cât şi în 2021, marja maximă de eroare +/- 4.38%, la un nivel de încredere de 95% şi a fost desfaşurat în luna mai 2022 şi luna mai 2021, se menţionează în comunicat.