CFR Marfă, aproape de faliment

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 25 februarie 2020

CFR Marfă, aproape de faliment

Compania trebuie să returneze un ajutor de stat de 570 milioane de euro către bugetul de stat

Debitul respectiv măreşte considerabil valoarea de 1,3 miliarde lei a datoriilor istorice prevăzute în planul de concordat preventiv

Surse din cadrul CFR SA: Compania noastră nu este de acord cu intrarea CFR Marfă în concordat preventiv

Comisia Europeană a decis, ieri, că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puţin 570 de milioane euro din partea guvernărilor din ţara noastră, care au anulat datoriile companiei la bugetul de stat şi nu au încasat datoriile pe care societatea le avea către instituţiile publice. Comisia a decis că, în următoarele şase luni, guvernul de la Bucureşti trebuie să recupereze de la CFR Marfă ajutorul ilegal şi dobânzile aferente.

Vicepreşedintele executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager, res­ponsabilă cu politica în domeniul concurenţei, a declarat: "Piaţa trans­portului feroviar de marfă este o componentă esenţială a legăturilor de trans­port în orice economie. Anumite măsuri de sprijin public în favoarea operatorului istoric CFR Marfă, deţinut de stat, i-au conferit acestuia un avantaj economic neloial faţă de alţi operatori. Acestea au constat în anularea datoriilor publice şi necolectarea de către creditorii publici a sumelor datorate de operator. Măsurile încalcă normele UE privind ajutoarele de stat. România trebuie acum să recupereze ajutorul incompatibil".

Decizia Comisiei Europene va atârna destul de greu în aprobarea de către creditorii CFR Marfă a procedurii de concordat preventiv în care doreşte să intre compania de stat - procedură care prevede o restructurare a companiei şi un plan de redresare a situaţiei financiare. La sfârşitul săptămâ­nii trecute, administratorul judiciar CITR a transmis către Tribunalul Bucureşti planul de concordat pentru CFR Marfă. Numai că acest plan de concordat trebuie negociat cu creditorii şi aprobat de către cei care deţin cel puţin 75% din creanţe. În acest moment, cel puţin unul dintre creditori nu doreşte continuarea procedurii de concordat preventiv.

Surse din cadrul CFR SA au menţionat pentru Ziarul BURSA că res­pectiva companie de stat, care are în patrimoniu infrastructura feroviară, nu este de acord cu intrarea CFR Marfă în procedura concordatului preventiv şi că se va opune oricărui plan de redresare din cadrul acestei proceduri.

"Dacă guvernul nu găseşte o soluţie privind salvarea companiei CFR Marfă referitoare la modalitatea în care va încasa ajutorul de stat pe care societatea trebuie să îl returneze, firma res­pectivă riscă să intre în faliment. Ar fi un dezastru pentru istoria feroviară din ţara noastră, dar se pare că nimeni nu doreşte să ia vreo măsură pentru salvarea CFR Marfă. Cu alde Bogdan Chiriţoiu la conducerea Consiliului Concurenţei şi cu alţi înalţi funcţionari publici sau demnitari, soarta companiei CFR Marfă pare pecetluită", au spus pentru Ziarul BURSA, sursele citate.

Plan de redresare, calculat pe datoriile istorice, fără debitul rezultat din returnarea ajutorului de stat

Planul de redresare prevede eficientizarea operaţională, astfel încât compania să genereze profit operaţional din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat preventiv şi obţinerea de venituri prin valorificarea şi darea în plată a activelor neproductive ale companiei, cu scopul capitalizării sale şi al achitării creanţelor istorice.

Printre măsurile de eficientizare operaţională, se menţionează creşterea, din 2020, a volumului de mărfuri transportate prin implementarea unei politici comerciale la preţuri competitive, structurarea parcului de material rulant conform nevoilor clienţilor, reducerea cheltuielilor de exploatare, reducerea cheltuielilor cu închirierea de vagoane prin investiţii în parcul propriu, înfiinţarea unui departament de restructurare cu obiective clare, reorganizarea regionalelor CFR Marfă şi a structurii centrale.

Planul a fost realizat în urma unei analize a activităţii curente a societăţii, respectiv a raportului dintre activele aflate în patrimoniul CFR Marfă S.A., inclusiv din perspectiva gradului de utilizare a acestora, şi datoriile înscrise în evidenţele contabile. 

La data depunerii planului, activul companiei are un cuantum de 5,1 miliarde de lei, din care imobilizările corporale ating 4,7 miliarde de lei. 

Toate imobilizările corporale au fost evaluate de către un evaluator agreat ANEVAR, printr-un raport finalizat în luna mai 2019. 

Din păcate, datoriile evidenţiate în contabilitatea CFR Marfă SA şi incluse în planul de concordat preventiv nu includeau şi cele 570 milioane euro pe care compania va fi nevoită să îi returneze bugetului de stat. Cu acest debit imens, activul companiei la data depunerii planului se reduce considerabil şi riscurile pentru creditori cresc exponenţial.

În definirea strategiei de redresare, administratorul concordatar a identificat active neproductive, iar în etapa următoare, după finalizarea identificării tuturor acestor active neproductive, ele vor fi valorificate sau date în plată, cu obiectivul de a degreva compania de costuri suplimentare - servicii de pază, întreţinere, reparaţii, taxe şi impozite locale. 

În ceea ce priveşte recuperarea ajutorului de către stat, cei de la CITR consideră că există soluţii conforme cu legislaţia internă şi europeană pentru aplicarea procedurii de concordat şi tratarea, inclusiv a sumei respective, în cadrul acestei proceduri. Concordatul este o soluţie de prevenţie cu rolul de a asigura redresarea rapidă, desfăşurată sub supravegherea judecătorului sindic. Procesul de restructurare permite continuarea activităţii companiei şi rambursarea datoriilor conform prevederilor legale, interne şi comunitare.

Ajutorul de stat ilegal, acordat de guvernul Ponta

CFR Marfă este operatorul istoric de pe piaţa românească de transport feroviar de marfă. De mai mulţi ani, societatea, care este deţinută integral de stat, se confruntă cu dificultăţi economice. Aceasta are un nivel ridicat de îndatorare, în special faţă de adminis­tratorul infrastructurii feroviare din România, CFR SA (Infrastructură), care este, de asemenea, deţinut în totalitate de stat, şi a avut datorii mari faţă de agenţiile naţionale de asigurări sociale şi de administrare fiscală timp de mulţi ani. Spre deosebire de transportul feroviar de călători, piaţa transportului feroviar de marfă din România este extrem de competitivă, întrucât există numeroşi operatori privaţi; unii dintre aceştia au dobândit o cotă de piaţă considerabilă ca urmare a liberalizării pieţei în anul 2007. În martie 2017, Asociaţia Transportatorilor Feroviari Privaţi din România a adresat Comisiei o plângere oficială, în care a susţinut că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de stat cu încălcarea normelor UE în materie. La 18 decembrie 2017, Comisia a iniţiat o investigaţie aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societăţii CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special conversia creanţelor în acţiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane EUR (1,669 miliarde lei) în 2013 şi necolectarea, cel puţin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale şi a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum şi a datoriilor societăţii faţă de CFR Infrastructură. Comisia a concluzionat că finanţarea publică acordată de România societăţii CFR Marfă, care se ridică în total la cel puţin 570 de milioane EUR plus dobânzi, este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat şi, prin urmare, trebuie să fie recuperată de România.

Normele UE privind ajutoarele de stat impun, ca o chestiune de principiu, recuperarea fără întârziere a ajutoarelor de stat incompatibile, în scopul de a se elimina denaturarea concurenţei create de ajutor. Normele UE privind ajutoarele de stat nu prevăd aplicarea de amenzi, iar recuperarea nu are drept scop penalizarea societăţii în cauză, ci pur şi simplu restabilirea egalităţii de tratament cu alte societăţi. Decizia prevede şase luni pentru punerea în aplicare a deciziei de recuperare, în locul perioadei obişnuite de patru luni.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb