• Cu datoriile dublate în ultimele şase luni, compania şi-a completat domeniul de activitate ca să acorde credite societăţilor din grup
• Proiectul de privatizare al CFR Marfă, întors din proceduri, pentru dezbatere publică
Compania de stat CFR Marfă, aflată în dificultate financiară din cauza datoriilor, se apucă de operaţiuni de creditare.
Acţionarii societăţii au decis, recent, să completeze domeniul principal de activitate al societăţii - transportul de mărfuri în trafic intern şi internaţional - cu "alte activităţi de creditare", potrivit Monitorului Oficial.
Reprezentanţii CFR Marfă au declarat, pentru ziarul BURSA, că societatea urmăreşte astfel să-şi sprijine, prin activităţile de creditare, propriile filiale şi societăţi din grup.
"Scopul îl reprezintă intenţia CFR Marfă ca, în masura posibilităţilor sale financiare, să poată susţine şi activitatea societaţilor din grup (filiale) aflate în dificultate financiară", ne-au explicat reprezentanţii companiei.
Decizia acţionariatului CFR Marfă este inedită în condiţiile în care datoriile societăţii s-au dublat în ultimele şase luni: de la 64,63 milioane lei, la 31 decembrie 2009, la 121,41 milioane lei, la 30 iunie 2010, potrivit Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Interesant este că, probabil, tocmai din cauza problemelor financiare, pentru sprijinul filialelor s-a recurs la operaţiuni de creditare (n.r. - care pot să prevadă inclusiv perceperea de dobânzi) şi nu la transferul direct de lichidităţi.
Reprezentanţii CFR Marfă ne-au precizat că introducerea obiectului de activitate "alte activitaţi de creditare" nu a fost determinată de intenţia societăţii de a întreprinde, în mod uzual, activităţi ce se încadrează în sfera obiectului de activitate menţionat.
Ceea ce arată că, cel puţin momentan, CFR Marfă nu îşi va lua în serios rolul de creditor şi va acorda, cu chibzuinţă, credite celor trei filiale ale sale: SC Întreţinere şi Reparaţii Locomotive şi Utilaje "CFR IRLU SA", SC Întreţinere şi Reparaţii Vagoane " SC CFR IRV SA" şi CFR Ferry-Boat SA.
CFR Marfă figurează, alături de celelalte societăţi din domeniul feroviar, într-un proces de restructurare iniţiat de Ministerul Transporturilor.
Proiectul de restructurare a sectorului feroviar, puternic contestat de sindicate, prevede, printre altele, şi posibilitatea concedierii a 3400-3600 de salariaţi din cei 10.980 ai companiei.
• Privatizarea CFR Marfă, în dezbatere publică
Controversatul proiect de privatizare a companiei CFR Marfă a fost retras din proceduri şi urmează să intre în dezbatere publică.
Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, susţine că liderii sindicali s-au înţeles cu Ministerul Transporturilor, pentru retragerea proiectului de privatizare a CFR Marfă de pe ordinea de zi a Consiliului Economic şi Social (CES), pentru dezbaterea publică a acestuia, documentul urmând să fie transmis, ulterior, pentru avizul consultativ al CES.
Liderii sindicali ne-au precizat că se opun proiectului de privatizare a CFR Marfă, mai ales variantei de vânzare a 100% din acţiunile companiei, pe motiv că astfel, în opinia lor, nu va fi păstrat domeniul de activitate şi că din CFR Marfă "nu va mai rămâne nimic".
Discuţiile dintre liderii sindicali şi Ministerul Transporturilor au vizat şi posibilitatea efectuării unui număr mai mic de concedieri decât cel anunţat iniţial, de 8300 de salariaţi din cadrul companiilor CFR.
"Ţinta Ministerului Transporturilor este echilibrarea bugetelor companiilor feroviare şi nu disponiblizarea de personal", a declarat Radu Berceanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, citat de Agerpres.
Ministrul a menţionat că discuţiile cu sindicatele pe tema restructurării companiilor CFR vor continua şi săptămâna viitoare: "În primele zile ale săptămânii viitoare vom şti exact punctele unde ne-am înţeles şi urmează să lucrăm asupra divergenţelor din acest program".
Prim-vicepreşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial, Gheorghe Frăţică a declarat, pentru ziarul BURSA, că dacă negocierile pe tema restructurărilor vor eşua, atunci trenurile ar putea fi oprite, cel mai probabil, pe 30 august.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 26.08.2010, 00:09)
daca o iau tot austriecii, mai bine ne mutam toti la Viena de acum
1.1. Audiatur et altera pars.. (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de A.L. în data de 26.08.2010, 10:30)
Sa-i ascultam si ceilalti. Ideea este buna pentru ca se asteapta evenimente politice majore in lunile urmatoare. Articol excelent.