Obiecţiunile producătorilor de ţigarete împotriva Directivei tutunului au fost respinse ieri de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), cu doar două săptămâni înainte de data la care Directiva ar trebui să intre în vigoare în cele 28 de state membre, se arată într-un comunicat al JTI trimis redacţiei.
În acţiunea formulată de companiile de tutun, s-a arătat că Directiva nu este de natură să îmbunătăţească funcţionarea pieţei interne, contravenind astfel principiilor Tratatului UE.
"Este regretabilă decizia Curţii de a sprijini reglementări diferite, în cadrul Uniunii Europene, cu privire la acelaşi produs. Hotărârea contravine unuia dintre obiectivele fundamentale ale tratatului UE, care presupune îmbunătăţirea funcţionării pieţei interne prin intermediul unei legislaţii armonizate. Această decizie inexplicabilă ar putea determina statele membre să încalce principiul liberei circulaţii a bunurilor pe teritoriul UE", a declarat Vassilis Vovos, preşedinte regional JTI pentru Europa de vest.
"Mai sunt doar două săptămâni până la intrarea în vigoare a Directivei. Cu toate acestea, în majoritatea statelor membre, transpunerea acesteia în legislaţia naţională nu a fost finalizată. Pentru industrie, multe aspecte sunt încă neclare, atât la nivelul Comisiei, cât şi la nivelul statelor membre. Iar Decizia CJUE provoacă şi mai multă confuzie", a adăugat Vassilis Vovos.
În 20 dintre cele 28 de state membre, transpunerea Directivei tutunului nu a fost finalizată, în ciuda avertismentelor lansate din timp de industrie şi solicitărilor referitoare la urgentarea procesului, pentru ca producţia să poată fi adaptată corespunzător noilor reglementări.
În ţara noastră, proiectul de transpunere a Directivei tutunului se află în prezent în dezbaterea comisiilor de specialitate din Senat, prima cameră sesizată.
Potrivit JTI, este, practic, imposibil ca Legea de transpunere a Directivei tutunului să fie votată de Senat şi, ulterior, de Camera Deputaţilor, care este decizională, înainte de data limită de 20 mai.
"Executivul a exclus companiile de tutun din procesul normal de consultare, dialog şi transparenţă decizională, bazându-se doar pe părerile aşa-zişilor experţi. Mai mult, textul proiectului de lege a fost schimbat după adoptarea în şedinţa de Guvern, Ministerul Sănătăţii erijându-se în reglementator unic şi discreţionar al pieţei ţigaretelor, inclusiv prin posibilitatea de a introduce prin Ordin de ministru pachetele generice. Chiar şi în ţările în care această măsură extremă a fost adoptată, proiectele au trecut prin Parlament, nefiind eludat procesul legislativ firesc. Potrivit proiectului de transpunere, legea ar urma să intre în vigoare pe 20 mai 2016 şi, începând cu aceeaşi dată, fabricile de ţigarete ar trebui să producă conform prevederilor acestuia, fără nici o garanţie asupra reglementărilor finale ale legii şi ale normelor ei de aplicare, norme ce urmează să apară ulterior, într-un număr record de 33 de Ordine ale Ministrului Sănătăţii. Cei care au mers pe mâna Guvernului, demarând deja conformarea producţiei pe baza informaţiilor incomplete furnizate, în februarie, de Ministerul Sănătăţii, nu vor putea pune pe piaţă noile produse, în absenţa legii", a declarat Gilda Lazăr, director corporate affairs & communications, JTI Romania, Moldova şi Bulgaria.
Potrivit agenţiilor AFP şi DPA, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a validat ieri directiva UE antitutun, respingând recursurile introduse de Polonia şi de producătorul american Philip Morris împotriva interdicţiei aromelor precum mentholul şi a uniformizării pachetelor de ţigări.
CJUE a confirmat, astfel, noile dispoziţii adoptate de legislativul european în materie de prezentare a pachetelor, în special avertismentul privind riscurile asupra sănătăţii, care trebuie să rămână lizibil după deschiderea pachetului.
Constituit dintr-un mesaj şi dintr-o fotografie color, acesta trebuie să ocupe 65% din suprafaţa exterioară a fiecărui pachet, după reglementarea UE.
Cea mai înaltă instanţă europeană consideră de altfel că interdicţia de a afişa pe etichetă sau pe ambalajul exterior orice mesaj care să contribuie la promovarea şi incitarea la consumul de tutun este proporţională cu riscul şi "de natură să protejeze consumatorii".
Statelor membre, mai precizează CJUE, le este acordată posibilitatea de a menţine sau de a institui noi exigenţe numai în ceea ce priveşte aspectele ambalării produselor din tutun "care nu sunt armonizate în directivă".