Proiectul "Paşaport de Export" a fost implementat în perioada februarie 2020 - noiembrie 2022 de către Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România şi are în vedere îmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe / competenţe / aptitudini necesare derulării activităţilor de internaţionalizare / export ale angajaţilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele economice / domeniile identificate conform SNC şi SNCDI, din regiunile de dezvoltare Centru, Sud-Est, Nord-Est, Nord-Vest, Sud şi Vest, fiind finanţat din Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, ca urmare a implementării proiectului, peste 350 de angajaţi au dobândit competenţe suplimentare cu privire la activităţi de internaţionalizare / export şi peste 35 de IMM-uri au fost ajutate să introducă programe de invăţare la locul de muncă pentru angajaţii proprii.
În cadrul proiectului a fost elaborat "Ghidului Exportatorului", care creează premisele pentru creşterea competitivităţii prin inovare pe termen mediu şi lung. Acest ghid este un instrument care descrie parcursul optim de urmat de o întreprindere pe termen lung pentru maxim de competitivitate în activităţile de export şi permite celor peste 35 de întreprinderi care şi l-au însuşit să işi poată instrui personalul actual şi viitor în vederea eficientizării la maximum a activităţilor de export.
Valoarea adăugată pe care proiectul a generat-o vizează trei componente principale:
-Creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele economice cu potenţial competitiv identificate conform SNC şi din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI, sau a angajatorilor care intenţionează să-şi adapteze activitatea la aceste domenii/specializări inteligente privind importanţa şi necesitatea participării angajaţilor la programe de formare continuă.
-Formarea unui număr de peste 350 de persoane în domeniul exporturilor fiind derulate transferuri de informaţii cu privire la cele mai relevante arii tematice din domeniul comerţului exterior: încheierea şi derularea contractelor; modalităţi, tehnici şi instrumente bancare şi valutare; operaţiuni de vămuire; Convenţia internaţională privind regulile şi uzanţele internaţionale privind condiţiile de livrare - INCOTERMS; transportul internaţional de mărfuri, precum şi politica de marketing şi asigurarea calităţii.
-Susţinerea a peste 35 de IMM-uri în vederea elaborării şi introducerii unor programe de învăţare la locul de muncă.
În plus, prin sustenabilitatea proiectului, aceste activităţi vor fi continuate şi după finalizarea acestuia, permiţând creşterea efectelor pozitive pe termen lung şi multiplicarea rezultatelor. Totodată, statul beneficiază în mod indirect de implementarea proiectului, având în vedere că prin creşterea competitivităţii şi adaptabilităţii firmelor şi resurselor umane se va genera creştere economică, se menţionează în comunicat.