Un univers de 27.252 de firme care au ca domeniu principal de activitate "Transportul rutier de mărfuri" au generat în cursul anului 2013 o cifra de afaceri totală de 26,6 miliarde lei, în creştere cu 8% faţă de anul anterior, conform situaţiilor financiare publicate de Ministerul Finanţelor, analizate de Coface.
Dacă se analizează distribuţia acestor companii în funcţie de cifra de afaceri, se poate constata că un sfert dintre cele care au depus declaraţiile pentru 2013 nu au desfăşurat în realitate nicio activitate, iar 1.010 de firme din acest sector înregistrează o cifra de afaceri anuală de un milion euro, ele fiind cele care generează aproximativ 64% din veniturile înregistrate la nivelul întregului sector.
Urmărind structura contului de profit şi pierdere pentru companiile din cadrul sectorului, precum şi impactul acestuia asupra soldurilor înregistrate în bilanţurile consolidate, se poate remarca că, spre deosebire de anul 2012, care a înregistrat la nivel sectorial un avans total al cifrei de afaceri de 15%, iar aproximativ 70% dintre companii au obţinut venituri în creştere, în anul 2013 s-a observat o oarecare temperare din acest punct de vedere. Astfel, avansul cifrei de afaceri consolidate la nivel sectorial în anul 2013 a fost de 8%, comparativ cu anul anterior, în condiţiile în care doar 57% dintre companii au raportat venituri în creştere.
În ciuda acestui fapt, rezultatul net a evoluat mai bine, atât din perspectiva valorilor absolute, cât şi a dinamicii acestuia. Astfel că, valorile înregistrate pentru acest indicator la nivel sectorial pentru anul 2013 au fost de 1%, comparativ cu -1% raportat pentru anul anterior.
Din perspectiva atragerii de resurse de finanţare şi a alocării de resurse pentru investiţii pe termen lung, Coface apreciază că pe parcursul anului 2013, companiile din sectorul analizat au alocat investiţii semnificative pentru extinderea activelor fixe, dar în scădere uşoară, comparativ cu anul anterior.
Gradul de îndatorare înregistrat la nivel sectorial a scăzut de la 90% (2012) la 85% pentru anul 2013, însă ponderea numerică a companiilor supraîndatorate este în continuare foarte ridicată. Mai exact, 5 din 10 companii prezintă un grad de capitalizare negativ (echivalent cu o îndatorare mai mare de 100%), acestea fiind cu preponderenţă firmele de dimensiune mică sau sub medie.
Indicatorii de lichiditate înregistrează o tendinţă uşoară de îmbunătăţire la nivel sectorial. Diminuarea indicatorilor de lichiditate se înregistrează pe fondul păstrării profiturilor în companii şi al creşterii soldurilor la furnizori şi bănci.
Din analiza Coface, reiese faptul că firmele din sectorul analizat au redistribuit o parte dintre resursele atrase pe termen scurt (rularea facturilor în sold către furnizori care asigura în permanentă un credit furnizor în creştere şi creşterea soldurilor datoriilor către bănci) pentru investiţii pe termen lung, în condiţiile în care gradul de capitalizare a fost foarte redus. Astfel, au ajuns să achite datoriile către furnizori cu 24 de zile mai târziu decât ar fi putut să o facă, dacă nu ar fi redirecţionat o parte din creditul comercial către investiţii pe termen lung.
Analiza riscului sectorial evidenţiază faptul că 4.295 de companii din sectorul transporturilor rutiere de mărfuri şi-au încetat activitatea pe parcursul lui 2013, iar dintre acestea, 41 de firme înregistrau o cifră de afaceri de peste un milion euro. Cu toate acestea, sectorul rămâne unul concurenţial, volumul şi calibrul companiilor care şi-au încetat activitatea pe parcursul anului 2013 fiind relativ egal cu cel al companiilor înfiinţate în sector, în 2011 şi 2012 la un loc. Astfel, numărul de firme care şi-au încetat activitatea raportat la cele nou înfiinţate într-o perioadă comparabilă (un an) este de aproape 2.
"Se observă că în 2013 veniturile au crescut mai temperat, în condiţiile unor profituri mai mari, dar acestea din urmă sunt insuficiente, comparativ cu nivelul investiţiilor făcute pe banii furnizorilor. Astfel, situaţia de lichiditate rămâne în continuare fragilă, analiză de stress test scenario confirmând că firmele din sector sunt foarte expuse la riscul de neincasare al creanţelor sau la scăderea cifrei de afaceri, astfel că dacă se întâmplă aceste scenarii în 2014, acestea pot intră în insolvenţă dacă nu se vor restructura. În condiţiile în care avansul producţiei industriale a decelerat în Semestrul I 2014/ 2013 atunci aceste scenarii, în special cel referitor la scăderea veniturilor, sunt destul de probabile", a declarat Constantin Coman, Country Manager, Coface România.