Actualizare 22:17 Grindeanu, scrisoare către liderii CE: "Lupta împotriva corupţiei este una dintre priorităţile Guvernului"
Premierul Sorin Grindeanu a adresat, miercuri, o scrisoare către preşedintele Comisiei Europene (CE), Jean Claude Juncker, şi către prim-vicepreşedintelui forului, Frans Timmermans, în care explică raţiunile din spatele OUG privind modificarea Codurilor penale şi a proiectului privind graţierea, dând asigurări că Executivul susţine lupta anticorupţie, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul Guvernului.
În scrisoare se arată: "Am luat notă de declaraţia comună făcută astăzi cu privire la lupta împotriva corupţiei în România. Doresc, de la bun început, să subliniez că lupta împotriva corupţiei este una dintre priorităţile Guvernului pe care îl conduc şi sunt în totalitate de acord cu evaluarea dumneavoastră privind raportul Comisiei de Cooperare şi Verificare care reprezintă şi pentru Uniunea Europeană şi pentru noi o temă de maxim interes.
Prin Delegaţia noastră permanentă vă voi transmite şi textele legislative adoptate de Guvern privind amendarea Codului Penal şi proiectul de lege cu privire la graţiere. De la bun început, doresc să precizez că, în realitate, este vorba despre două lucruri diferite: primul pachet, compus din cele două legi care vor fi trimise de Guvern Parlamentului şi care vor urma procesul legislativ obişnuit. Ambele proiecte normative au ca obiectiv punerea în acord a legislaţiei române cu prevederile Directivei 334/ 2016 a Parlamentului European şi a Consiliului privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumţiei de nevinovăţie şi a dreptului de a fi reprezentat la procesele penale.
În ceea ce priveşte tematica graţierii, vă informez că există deja o procedură în cadrul CEDO care se referă la o decizie pilot privind supraaglomerarea din închisorile române şi condiţiile precare de detenţie, situaţie care poate conduce la o penalizare semnificativă a României (cca 80 milioane EUR pe an - conform calculelor estimative întocmite de ministrul de justiţie din fostul guvern).
Subliniez faptul că ambele proiecte legislative vor intra în procedură de dezbatere parlamentară obişnuită, asigurând astfel parcurgerea integrală a tuturor etapelor prevăzute de Constituţia României.
Cel de-al treilea act normativ se referă la adoptarea Ordonanţei de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Codului Penal şi a Codului de procedură penală. Alegerea procedurii de adoptare a unei Ordonanţe de Urgenţă a Guvernului decurge din Constituţia României care prevede în articolul 147 alin (1) că Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei şi pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.
Prin decizia Curţii Constituţionale nr. 405/ 2016, s-a constatat că dispoziţiile art. 246 din Codul Penal din 1969 sunt constituţionale pentru infracţiunea de abuz în serviciu, numai în cazul în care prin sintagma «îndeplineşte în mod defectuos» din conţinutul acestei legi se înţelege «îndeplineşte prin încălcarea legii». De asemenea, Curtea a constatat că, în prezent, orice acţiune sau inacţiune a persoanei care se circumscrie calităţilor cerute subiectului activ, indiferent de gravitatea faptei săvârşite, poate intra în sfera normei de incriminare. Această constatare a determinat Curtea să aibă rezerve în a aprecia că aceasta a fost voinţa legiuitorului când a incriminat fapta de abuz în serviciu. Totodată, Curtea a constatat că fapte care potrivit reglementării actuale se pot circumscrie săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu nu prezintă gradul de intensitate necesar aplicării unei pedepse penale.
În ceea ce priveşte valoarea plafonului, precizez că acesta a fost introdus la recomandarea Curţii Constituţionale, care a constatat că legiuitorul nu a reglementat un prag valoric al pagubei, şi nici o anumită intensitate a vătămării, ceea ce determină instanţa de contencios constituţional să concluzioneze că, indiferent de valoarea pagubei sau intensitatea vătămării rezultate din comiterea faptei, aceasta din urmă, dacă sunt îndeplinite şi celelalte elemente constitutive, poate fi o infracţiune de abuz în serviciu. Stabilirea plafonului de 200.000 lei nu a fost una arbitrară, ci s-a plecat de la prevederile art. 183 Cod Penal care definesc noţiunea de consecinţe deosebit de grave ale unei infracţiuni, unde regăsim un cuantumul de 2 milioane lei. Am apreciat că pentru existenţa infracţiunii de abuz în serviciu un cuantum de 10 ori mai mic este în acord cu Decizia Curţii
Constituţionale, Comisiei de la Veneţia şi jurisprudenţei CEDO. De menţionat că, prin fixarea unui plafon de 200.000 lei, răspunderea nu este înlăturată, ci va continua să fie o răspundere administrativă şi disciplinară iar prejudiciul va fi recuperat integral, acest lucru fiind în consonanţă inclusiv cu recomandările instituţiilor europene.
După cum cunoaşteţi, lipsa de coerenţă dintre o decizie constituţională şi prevederile declarate neconstituţionale ar putea conduce la vid legislativ, precum şi la o interpretare şi aplicare neunitară a acestor prevederi.
De asemenea, au fost avute în vedere şi recomandările Comisiei de la Veneţia din 2013 asupra relaţiei dintre răspunderea ministerială politică şi cea penală, potrivit căreia prevederile penale naţionale cu privire la «abuzul în serviciu», «abuz de putere» şi expresii similare trebuie interpretate în sens restrâns şi aplicate la un nivel înalt, astfel încât să poată fi invocate numai în cazuri în care fapta este de natură gravă.
Este esenţial şi faptul că Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, reţinând cele expuse în Raportul Comisiei de la Veneţia a invitat organismele legislative ale statelor membre ale căror reglementări penale includ încă dispoziţii generale referitoare la «abuzul în serviciu» să ia în considerare abrogarea sau reformularea unor astfel de dispoziţii, în scopul de a limita domeniul lor de aplicare, în conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneţia. De menţionat că abuzul în serviciu nu a fost eliminat din legislaţie, ci s-a vizat înlocuirea sintagmei «îndeplineşte în mod defectuos» din art. 246 din Codul Penal din 1969 şi ale art. 297 alin 1 din noul Cod Penal prin sintagma «îndeplineşte prin încălcarea legii», în conformitate cu deciziile obligatorii ale Curţii Constituţionale.
Acestea sunt principale elemente care au determinat necesitatea unei Ordonanţe de Urgenţă care va fi transmisă Parlamentului pentru dezbatere, aprobare, modificare sau respingere.
Aşteptăm cu interes părerea dumneavoastră asupra textelor, iar ministrul justiţiei vă va sta la dispoziţie pentru obţinerea tuturor clarificărilor necesare, inclusiv printr-o eventuală deplasare la Bruxelles. De asemenea, ministrul afacerilor externe, care va fi la Bruxelles cu prilejul Consiliului Afaceri Externe, va fi onorat să aibă o discuţie cu dumneavoastră pe această temă, dacă programul dumneavoastră permite.
În încheiere, doresc să vă asigur de deschiderea mea de a continua dialogul cu dumneavoastră, inclusiv la Bruxelles, şi reiterez angajamentul ferm al tuturor instituţiilor şi factorilor decizionali din România privind continuarea luptei împotriva corupţiei. În aceste eforturi contăm pe sprijinul şi susţinerea Comisiei Europene, dar şi pe o evaluare echilibrată şi corectă din partea acesteia, care să ţină cont de cadrul constituţional naţional şi de substanţa concretă a prevederilor legislative, nu doar de reacţiile din spaţiul public şi mediatic".
(M.I.)
--------
Preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, şi prim-vicepreşedintele instituţiei, Frans Timmermans, susţin într-o declaraţie comună că lupta anticorupţie trebuie să avanseze în România şi nu să fie subminată.
În declaraţia celor doi oficiali, publicată astăzi pe site-ul reprezentanţei Comisiei Europene în ţara noastră, se arată: "Lupta împotriva corupţiei trebuie să avanseze, nu să fie subminată. Urmărim cu foarte mare îngrijorare evoluţiile recente din România. Ireversibilitatea progreselor realizate în lupta împotriva corupţiei este esenţială pentru a permite Comisiei Europene să ia în considerare eliminarea treptată a monitorizării României în cadrul Mecanismului de cooperare şi verificare (MCV)".
Raportul Comisiei privind Mecanismul de cooperare şi verificare (MCV), publicat săptămâna trecută, a salutat bilanţul pozitiv realizat de către procurorii şi judecătorii din România în abordarea corupţiei la nivel înalt. Totodată a precizat că orice alte măsuri care subminează acest progres, sau au ca efect slăbirea sau restrângerea domeniului de aplicare a corupţiei ca infracţiune, vor avea impact asupra evaluărilor viitoare, amintesc Juncker şi Timmermans.
"În acest context, Comisia Europeană atrage atenţia asupra posibilelor regrese şi va examina în detaliu ordonanţele de urgenţă privind Codul penal şi Legea cu privire la graţieri", se mai arată în declaraţie.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2017, 19:41)
Când situația e gravă, e mai bine să minți. :)))))
2. fără titlu
(mesaj trimis de R în data de 01.02.2017, 20:25)
PSD a facut mizerii (nu foarte grave) din prostie...pnl sunt ipocriti. toti sunt la fel de prosti si de hoti (sau mai exact de 'abuzisti' in serviciu). Nu mi se pare nimic special..nimic de Revolutie, desi doar o Revolutie adevarata e singura solutie sa ii schimbe pe toti in normalitate. USR sunt periculosi ca nu se stie exact ai cui sunt. Pana aici nimic special. Cel mai grav e ca tinerii aia din strada habar nu au de ce sunt acolo. Stiu ei de pe facebook si what's up..ca psd si comunistii au furat 'ceva' si dau drumul la hori pe strada..si atat. Nu au cea mai mica idee despre ce e vorba exact. Multi nici nu stiu cine e premier acum. Nu au televizor, nu citesc ziare..si se uita pe facebook doar la titlurile cu like-uri multe. Au vazut ei pe facebook, instagram si tweeter ca e [citez] : cool, misto, interesant..sa fie in strada sa topie pe acolo. Personal am discutat cu tineri de facultate, doctoranzi...despre proteste si habar nu au ce si cum. Spuneau: iesim sa nu fie dragnea premier (de parca acum nu e tot el,indirect, prin Grindeanu). De fapt nici nu conteaza exact ce au facut tampitii din politica....ingrijorator pentru Romania si viitorul ei este faptul ca tinerii (multi corporatisti si it-sti care cred ca USA e ceva bun ca le da salarii mici pe ore lucrare peste program) nu au nici cea mai mica idee despre componenta clasei politice....nu stiu cine conduce Romania..nu stiu sferele de influenta care conduc Romania si nici nu le pasa. Nu voteaza.Si esential sunt foarte usor influentabili! Un popor de oite tinere si oarbe e un popor fara viitor. Protestele sunt legitime dar trebuie facute de oameni constienti si informati. Pa
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2017, 20:48)
S-au taiat bugetele la servicii, in premiera. E insuportabil, inadmisibil, daca la anul va fi mai grav? Daca va fi criza? Creste deficitul? Astia s-au invatat sa taie prost.
Romanii au strigat Jos Ceausescu dupa 25 de ani de tiranie, vreo 15 ani de foame, frig si intuneric. Acum s-au saturat de Dragnea instantaneu. N-are nicio luna de cand si-a investit guvernul ca tinerii au ajuns la limita. :)))))))))))))
3. Junker cum s-a ajuns aici?
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2017, 20:46)
Ca ai inchis ochi pana acum?