• JTI: "Standardizarea pachetelor va uşura munca infractorilor"
Consecinţele adoptării noii legislaţii în domeniul tutunului vor fi cât se poate de dramatice pentru bugetele statelor membre, fără ca obiectivele de sănătate declarate să fie atinse, este de părere Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications al Japan Tobacco Internaţional (JTI) România, Moldova şi Bulgaria, care subliniază: "Aşa cum s-a demonstrat în trecut, de fiecare dată când o categorie de produse a fost interzisă, acele produse au fost traficate ilegal, evitându-se plata taxelor. În acelaşi timp, ambalajul reprezintă ultima frontieră în calea contrafacerii, drept urmare standardizarea pachetelor va uşura munca infractorilor".
Gilda Lazăr opinează că adoptarea noii Directive va determina pierderi la bugetele statelor membre UE.
Potrivit reprezentantului JTI, pe parcursul lunilor premergătoare votului, statele membre şi comitetele importante ale Parlamentului au ridicat obiecţii, în mai multe rânduri, însă acestea nu au fost luate în seamă: "Presiunile politice exercitate de grupurile de interese anti-tutun au cântărit mai greu decât necesitatea unor propuneri echilibrate, corecte şi bazate pe dovezi. Deciziile părtinitoare, luate în grabă, sunt contraproductive şi nu au ca rezultat o legislaţie eficientă. Asistăm la încă un precedent periculos, prin care sunt îngrădite drepturile comerciale ale unei industrii legale în numele unui bine public iluzoriu".
• PMI: "Directiva, o abordare în notă extremă a reglementării produselor din tutun"
Directiva privind produsele din tutun adoptată de Parlamentul European reprezintă o abordare în notă extremă a reglementării acestor produse, consideră Sorana Mantho, Director Corporate Affairs la Philip Morris România şi Bulgaria, care apreciază că noua directivă încearcă să-şi atingă obiectivele îndepărtându-se de la principii europene clare, precum cel al proporţionalităţii.
Domnia sa ne-a spus: "Putem afirma că măsurile incluse în Directivă vor genera scăderea competitivităţii în Uniunea Europeană. Impactul va fi amplificat de creşterea pieţei ilegale a tutunului pentru care noua Directivă este o oportunitate. Aceasta va reprezenta o lovitură nedreaptă pentru mii de angajaţi din industria legală şi pentru guvernele statelor membre, care sunt nevoite să se confrunte cu problema acoperirii găurilor bugetare".
Drago Azinovic, Preşedintele regiunii UE din cadrul Philip Morris (PMI), susţine că noua Directiva privind produsele din tutun "reprezintă o îndepărtare îngrijorătoare de standardele UE de bază privind proporţionalitatea, o adoptare de politici pe bază de dovezi, care va eroda, mai departe, drepturile de proprietate intelectuală şi va submina Carta Uniunii Europene, unde aceste drepturi sunt protejate".
• BAT: "Suntem pregătiţi să aplicăm prevederile noii Directive conform calendarului PE"
British American Tobacco (BAT) România este pregătită să aplice prevederile noii Directive europene privind produsele din tutun, urmând să se alinieze la legislaţia europeană conform calendarului aprobat de Parlamentul European în luna februarie, după cum ne-a spus Adrian Popa, Corporate Regulatory Affairs Director British American Tobacco România.
Domnia sa ne-a precizat că principala provocare pentru industrie este contrabanda.
"Observăm cu îngrijorare revenirea pe un trend acendent a pieţei negre, ajunsă la 15,7% din totalul pieţei de ţigarete în luna ianuarie a acestui an. Avem în faţă un record pentru ultimii doi ani, cauzat în special de contrabanda cu ţigări contrafăcute. Această evoluţie necesită o reacţie fermă din partea autorităţilor şi a producătorilor legali, pentru a evita situaţia din 2010, când produsele de contrabandă reprezentau 36% din totalul pieţei", potrivit domnului Adrian Popa.
• Producătorii europeni de ţigarete: "Noile reglementări vor determina creşterea profiturilor organizaţiilor criminale"
Michiel Reerink, Preşedintele Confederation of European Community Cigarette Manufacturers (CECCM) susţine că, pe parcursul procesului legislativ, producătorii europeni de ţigarete au arătat că nu comercializează produsele minorilor.
Domnia sa a subliniat: "Am reiterat faptul că sprijinim dreptul Comisiei Europene de a reglementa produsele din tutun, în măsura în care se ating obiectivele legitime de sănătate. Din păcate, multe dintre măsurile Directivei sunt disproporţionate şi este improbabil să-şi atingă scopurile declarate. În schimb, vor avea ca rezultat creşterea profitului organizaţiilor criminale, care vând produse mult mai ieftine, nereglementate legal".
Pe parcursul ultimilor doi ani, CECCM şi societăţile membre au contribuit în mod deschis la dezbaterile privind Directiva tutunului. Reprezentanţii CECCM şi-au exprimat temerile cu privire la eficienţa măsurilor care vor avea impact asupra întregului sector al industriei tutunului, dar şi asupra miilor de întreprinderi mici şi mijlocii partenere.
• Jumătate din suprafaţa părţilor laterale ale pachetelor de ţigarete va fi acoperită cu avertismente referitoare la sănătate
Viitoarele pachete de ţigarete vor fi acoperite în mod obligatoriu cu avertismente referitoare la sănătate sub formă de text şi imagini pe 65% din partea lor anterioară şi posterioară. De asemenea, 50% din suprafaţa părţilor laterale ale pachetelor va fi acoperită cu avertismente referitoare la sănătate, fiind înlocuite actualele indicaţii privind conţinuturile de gudron, nicotină şi monoxid de carbon, anunţă Comisia Europeană (CE).
Pentru a asigura vizibilitatea avertismentelor referitoare la sănătate, va fi obligatoriu ca pachetele de ţigarete să aibă o formă "cuboidă", iar fiecare pachet va conţine un minim de 20 de ţigarete.
Pe pachete nu va fi permisă prezenţa caracteristicilor sau a elementelor promoţionale sau înşelătoare. Acestea includ, de exemplu, referiri la beneficii pentru stilul de viaţă, la gust sau la arome ori la absenţa lor (de exemplu, "fără aditivi"), oferte speciale sau sugestii că un anumit produs este mai puţin dăunător decât altul, potrivit noilor reglementări europene.
Norme similare vor fi aplicate şi pachetelor conţinând tutun de rulat, care, de asemenea, vor trebui să aibă pe 65% din suprafaţa lor avertismente combinate referitoare la sănătate, pe partea anterioară şi posterioară, precum şi avertismentele suplimentare sub formă de text. Ambalajele conţinând tutun de rulat pot avea o formă "cuboidă", cilindrică sau de pungă, iar fiecare pachet va conţine cel puţin 30 de grame de tutun.
• Trabucurile, ţigările de foi şi tutunul pentru uz oral - exceptate de la interdicţia de utilizare a aromelor
În componenţa ţigaretelor şi în tutunul de rulat nu trebuie utilizate arome în cantităţi care să confere produsului o aromă distinctă ("caracteristică") alta decât cea a tutunului, arată noua legislaţie. Mentolul este considerat o aromă caracteristică şi va fi eliminat treptat din comerţul cu produse din tutun pe parcursul unei perioade de patru ani.
Alte produse din tutun, cum ar fi trabucurile, ţigările de foi şi produsele care nu se fumează, sunt exceptate de la interdicţia de utilizare a aromelor caracteristice. Această exceptare va fi eliminată în cazul în care circumstanţele se vor modifica substanţial (în ceea ce priveşte volumul vânzărilor sau prevalenţa utilizării în rândul tinerilor). Tutunul pentru uz oral (tutunul snus) este exceptat, de asemenea, de la această interdicţie, precum şi de la alte reglementări referitoare la ingrediente.
Aditivii necesari pentru fabricarea produselor din tutun, inclusiv zahărul pierdut în timpul procesului de prelucrare, vor putea fi utilizaţi în continuare. Directiva nu face diferenţe între soiuri de tutun, cum ar fi tutunul Virginia, Burley sau Oriental.
Raportarea obligatorie cu privire la ingrediente este prevăzută pentru toate produsele din tutun, într-un format electronic standardizat.
La fel ca în precedenta directivă, raportarea va fi obligatorie pentru emisiile de gudron, nicotină şi monoxid de carbon în cazul ţigaretelor, precum şi pentru alte emisii în cazul în care aceste informaţii sunt disponibile. De asemenea, statele membre pot solicita producătorilor să efectueze studii suplimentare privind efectele aditivilor asupra sănătăţii.
Directiva menţine interdicţia tutunului pentru uz oral, care nu este mestecat. Suedia beneficiază de o derogare în conformitate cu tratatul de aderare a Suediei, cu condiţia ca produsul să nu fie vândut în afara ţării.
• Producătorii de ţigarete electronice vor fi obligaţi să informeze statele membre înainte de a introduce pe piaţă produse noi
Consumatorii de ţigarete electronice vor beneficia de pe urma cerinţelor mai stricte privind siguranţa şi calitatea produselor, subliniază reprezentanţii CE, menţionând că nicotina va fi clasificată drept substanţă toxică, dar şi că va exista un nivel maxim pentru concentraţia de nicotină în cazul ţigaretelor electronice şi volume maxime pentru cartuşe, rezervoare şi recipiente cu lichide care conţin nicotină.
Producătorii de ţigarete electronice vor fi obligaţi să informeze statele membre înainte de a introduce pe piaţă produse noi, să raporteze anual statelor membre cu privire la volumele de vânzări ale produselor, la tipurile de utilizatori, precum şi la preferinţele şi la tendinţele acestora şi să respecte norme specifice privind publicitatea.
Notificarea privind introducerea pe piaţă a produselor noi va include informaţii cu privire la producător, la ingredientele utilizate şi la emisii, la doză şi la aportul de nicotină, la produs şi la procesul de producţie, precum şi o declaraţie în care să se specifice că producătorul îşi asumă întreaga responsabilitate pentru calitatea şi siguranţa produsului în condiţii de utilizare normală.
Ţigaretele electronice vor fi în continuare disponibile pentru utilizare. Cu toate acestea, noile norme vor fi puse în aplicare astfel încât siguranţa şi calitatea produsului să poată fi asigurate. Ţigaretele electronice pot fi dispensabile (adică de unică folosinţă), reutilizabile prin reîncărcare (cu un cartuş de unică folosinţă) sau reutilizabile prin reumplere (prin intermediul unui recipient de reumplere).
Aceste produse reprezintă o categorie relativ nouă, iar cota lor de piaţă este în creştere. Deşi ele ar putea avea un rol în renunţarea la fumat sau în reducerea acestuia, efectele acestora pe termen lung asupra sănătăţii publice nu sunt cunoscute încă, apreciază reprezentanţii CE.
Obligaţiile de raportare sunt necesare şi în cazul ţigaretelor electronice, astfel încât autorităţile publice să poată monitoriza şi să afle mai multe despre aceste produse. Unele decizii referitoare la ţigaretele electronice vor fi lăsate la latitudinea statelor membre (de exemplu, reglementarea aromelor, a publicităţii în afara graniţelor proprii şi a limitelor de vârstă).
Noile norme nu vor fi aplicate ţigaretelor electronice medicinale (astfel cum se prevede în Directiva 2001/83/CE) sau dispozitivelor medicale (Directiva 93/42/CEE), ci vor viza toate ţigaretele electronice destinate consumatorilor introduse pe piaţă UE.
• CE: "Revizuirea va determina reducerea cu 2% a consumului de tutun, în decurs de cinci ani"
Directiva include măsuri ferme împotriva comerţului ilicit cu produse din tutun, pentru a asigura faptul că numai produsele care respectă noile reglementări sunt vândute în UE.
În acest sens, actul legislativ "introduce un sistem de urmărire şi trasare la nivelul UE pentru lanţul legal de aprovizionare, precum şi caracteristici de securitate vizibile şi invizibile (de exemplu, holograme), care ar trebui să faciliteze aplicarea măsurilor de respectare a legislaţiei şi să ajute autorităţile şi consumatorii să detecteze produsele ilicite".
Reprezentanţii CE estimează că măsurile prevăzute în noua Directivă vor contribui la readucerea în legalitate a comerţului ilicit cu tutun şi la recuperarea de către statele membre a unor venituri neîncasate. Urmărirea şi trasarea produselor din tutun vor fi introduse treptat, ţigaretele şi tutunul de rulat fiind primele produse pentru care conformarea va fi obligatorie, urmate de toate celelalte produse din tutun.
Potrivit Comisiei Europene, noua Directivă urmăreşte să îmbunătăţească funcţionarea pieţei interne a UE pentru produsele din tutun, "asigurând un nivel înalt de sănătate publică".
Oficialii CE precizează: "În primul rând, au apărut noi dovezi ştiinţifice privind, de exemplu, aromele destinate utilizării în produsele din tutun şi eficienţa avertismentelor referitoare la sănătate. În al doilea rând, pe piaţă au apărut produse noi, cum ar fi ţigaretele electronice şi produsele din tutun puternic aromate.
În al treilea rând, au existat evoluţii la nivel internaţional, în ultimul deceniu, la care statele membre ale UE au răspuns prin reglementări diferite. (...) Unul dintre cele mai importante motive pentru ca normele privind produsele din tutun să devină mai stricte este impactul negativ al consumului de tutun asupra sănătăţii populaţiei.
Utilizarea tutunului provoacă aproximativ 700.000 de decese evitabile în UE, în fiecare an. Cei mai mulţi fumători încep să fumeze din tinereţe - 70% înainte de vârsta de 18 ani şi 94% înainte de vârsta de 25 de ani. Noua directivă urmăreşte ca produsele din tutun şi consumul de tutun în UE să fie mai puţin atractive, în special pentru tineri".
Oficialii europeni se aşteaptă că revizuirea să determine o reducere cu 2% a consumului de tutun, în decurs de cinci ani, ceea ce înseamnă aproximativ 2,4 milioane de fumători mai puţin, în UE.
"Se estimează că diminuarea consumului de tutun determinată de noile măsuri se va transpune în economii anuale ale cheltuielilor cu asistenţa medicală în valoare de 506 milioane euro", arată comisarii europeni.
• Vânzările transfrontaliere la distanţă nu vor fi interzise la nivelul UE
Vânzările transfrontaliere la distanţă nu vor fi interzise la nivelul UE, dar fiecare stat membru poate decide să interzică astfel de tranzacţie. În acest caz, comercianţii cu amănuntul nu pot vinde consumatorilor din statul membru respectiv.
Dacă statele membre decid să nu interzică aceste vânzări, comercianţii cu amănuntul trebuie să îşi notifice activitatea înainte de prima vânzare în statul membru în care sunt stabiliţi şi în statele membre în care îşi vând produsele din tutun. De asemenea, ei trebuie să instituie un sistem de verificare a vârstei, pentru a se asigura faptul că produsele din tutun nu sunt vândute copiilor şi adolescenţilor.
• Noua Directivă ar trebui să intre în vigoare în mai 2014
Noua Directivă ar trebui să intre în vigoare în mai 2014, statele membre urmând să aibă la dispoziţie o perioadă de doi ani pentru transpunerea ei în legislaţia naţională. Cu toate acestea, Directiva prevede o perioadă de tranziţie pentru toate categoriile de produse, pentru a oferi timp fabricanţilor şi vânzătorilor cu amănuntul să îşi vândă stocurile existente. Astfel, pentru toate produsele cu o cotă de piaţă de peste 3% în UE, cum este cazul ţigaretelor mentolate, este prevăzută o perioadă de patru ani în care comercializarea lor va fi treptat oprită.
Nu toate ţările au fost de acord cu proiectul de revizuire a Directivei pe tutun. Cinci comisii europene din şase au votat împotriva interzicerii ţigaretelor slim şi mentol, precum şi împotriva ambalajului generic şi a interzicerii ingredientelor şi afişării produsului la punctul de vânzare.
Nici autorităţile noastre nu au aprobat propunerile făcute la nivelul CE pentru modificarea legislaţiei din domeniu, potrivit documentului care exprimă poziţia de ţară faţă de acest proiect. Alături de România, s-au exprimat public împotriva prevederilor proiectului de Directivă şi Polonia, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Cehia, Slovacia, Spania, Italia.
Comisia Europeană a primit 14 avize negative motivate pe principiul subsidiarităţii (principiu potrivit căruia problemele apărute la un moment dat, într-un sistem, sunt soluţionate la cel mai apropiat nivel decizional al acestora), privind propunerea de revizuire a Directivei pe tutun, din partea unui număr de opt state membre, fiecărui parlament naţional fiindu-i atribuite două voturi.
• ANALIZA REGIONALĂ A CONTRABANDEI:
Regiunea SUD-EST înregistrează o creştere semnificativă de la 12,9% la 22,2%, în celelalte regiuni nivelul comerţului ilicit s-a menţinut la valorile din noiembrie;
Regiunile NORD-VEST (24,5%) şi NORD-EST (24,2%) au fost, în luna ianuarie, cele mai afectate de comerţul ilicit, urmate de regiunile SUD-EST (22,2%) şi VEST (21,2%).