Perspectivele pieţei tutunului sunt de natură să îngrijoreze, susţine Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications al Japan Tobacco Internaţional (JTI) România, Moldova şi Bulgaria, care subliniază: "Cu toate că este preconizată pentru 2014 o creştere economică de circa 3%, acest lucru nu se va reflecta semnificativ în creşterea puterii de cumpărare, iar majorarea taxelor, fără a fi contrabalansată de un program de investiţii şi dezvoltare, duce aproape întotdeauna la evaziune". Domnia sa consideră că Agenţia Naţională pentru Administrare Fiscală ar fi avut, mai degrabă, nevoie de resurse şi personal, nu doar de o nouă structură.
JTI România exportă circa trei sferturi din producţia realizată în fabrica din Pipera, în peste 50 de ţări. Compania şi-a crescut anual ponderea producţiei destinate exportului, începând din 2009.
Anul trecut, compania a împlinit 20 de ani de când şi-a început activitatea în ţara noastră. În luna aprilie, societatea urmează să se mute într-un nou sediu.
Investiţia JTI România din anul 2012 în majorarea capacităţilor de producţie a presupus crearea de 125 de noi locuri de muncă. În acelaşi an, compania a angajat peste 50 de oameni în vânzări. În prezent, circa 1.000 de persoane lucrează pentru JTI România, în Bucureşti şi în cele peste 30 de birouri din ţară.
"Capacităţile de producţie au fost mărite, utilajele au fost modernizate. Procesul de modernizare a fabricii este, însă, permanent. Am continuat să investim în oamenii noştri, în mărci, în afacerea din România. Am continuat să creştem cota de piaţă şi să mărim ponderea exporturilor", ne-a spus Gilda Lazăr.
JTI comercializează la noi mărci de ţigarete renumite pe plan internaţional, ca Winston, Camel sau Glamour. Portofoliul pe plan local include şi Sobranie, în categoria prestige, precum şi More, Monte Carlo şi Winchester, pe segmentul Base.
Compania este membră a Grupului Japan Tobacco (JT), unul dintre cei mai mari producători mondiali de produse din tutun. JTI are sediul central la Geneva, Elveţia, 27.000 de angajaţi şi operaţiuni în 120 de ţări.
În anul fiscal încheiat la 31 decembrie 2013, veniturile de bază ale JTI, la nivel global, au fost de 12,3 miliarde dolari.
În perioada 2003-2012, cantitatea de dioxid de carbon şi alte emisii a fost redusă în fabricile Japan Tobacco Internaţional, la nivel global, cu 29%. De asemenea, cantitatea de deşeuri rezultată în urma procesului de producţie a fost diminuată, în aceeaşi perioadă, cu 46%.
• Gilda Lazăr: "Evoluţia producătorilor de ţigarete depinde de cadrul legislativ, politica fiscală şi eforturile depuse pentru combaterea contrabandei"
Evoluţia producătorilor de ţigarete depinde în foarte mare măsură de cadrul legislativ, politica fiscală şi de eforturile depuse de autorităţi pentru combaterea comerţului ilicit cu astfel de produse, consideră Gilda Lazăr. Domnia sa menţionează că acesta este efectul faptului că produsele din tutun sunt puternic taxate, circa 80% din preţul unui pachet de ţigarete însemnând taxe plătite la stat.
Industria tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al României, după companiile din sectorul petrolier. Accizele şi taxele plătite anul trecut de companiile din sectorul tutunului, în sumă de peste 2,7 miliarde euro, reprezintă circa 13% din veniturile bugetare şi aproximativ 2% din PIB, potrivit domniei sale.
În vederea reducerii pieţei negre este necesară, pe lângă reglementarea unitară, pe criteriu cantitativ, a infracţiunilor de evaziune fiscală şi contrabandă cu ţigarete, precum şi clarificarea situaţiei la punctele de trecere a frontierei interne, cu Ungaria şi Bulgaria, opinează reprezentantul JTI. De asemenea, trebuie stabilite atribuţii specifice pentru poliţia locală şi jandarmerie, întrucât comerţul ilicit cu ţigarete se desfăşoară în zona de competenţă a acestora (pieţe, oboare, staţii de metrou etc.).
Marii producători de tutun au semnat acorduri de cooperare cu Comisia Europeană pentru combaterea comerţului ilicit cu produse din tutun şi susţin instituirea, din sumele alocate României ca urmare a acestor acorduri, a unui fond de premiere pentru cei care s-au remarcat prin rezultate deosebite în lupta împotriva contrabandei cu ţigarete.
În ceea ce priveşte contribuţia JTI la măsurile de combatere a contrabandei cu tutun, doamna Lazăr ne-a precizat: "Am continuat parteneriatele demarate cu autorităţile de aplicare a legii. JTI a fost prima companie de tutun din România care a semnat, în 2005, un Protocol de colaborare în scopul combaterii comerţului ilicit cu ţigarete, cu ANAF. Ulterior, colectarea accizelor a fost transferată de la ANAF în responsabilitatea ANV. Aşadar, am semnat, în 2008, un Protocol de colaborare şi cu această instituţie. Pentru că, în noua organizare, Vama nu mai are personalitate juridică, suntem pe cale de a încheia un nou Protocol cu ANAF". Principiul de bază al Protocolului îl reprezintă sprijinul mutual în lupta împotriva contrabandei cu ţigarete. Anul trecut, JTI a demarat colaborarea formală cu Poliţia de Frontieră. Tot împreună cu Poliţia de Frontieră, compania a derulat, în 2013, o campanie anticontrabandă în regiunea de Sud-vest şi Vest, cu rezultate vizibile.
Fluxul produselor provenite din Serbia a scăzut accelerat în perioada de desfăşurare a campaniei, de la circa 24% în 2012, la aproximativ 6% în ianuarie 2014. La finele anului trecut, JTI a lansat o campanie anticontrabandă şi în regiunea Nord-Vest. Campania s-a încheiat în luna februarie. "Suntem convinşi că, prin aceste campanii la nivel regional, pe care vom continua să le derulăm şi pe viitor, vom reuşi să educăm publicul din zonele de graniţă cu privire la efectele negative ale contrabandei cu ţigarete asupra economiei, societăţii şi a fiecăruia dintre noi", ne-a mai precizat reprezentantul JTI.
• JTI, certificată Top Employers în România şi în Europa
Japan Tobacco Internaţional a primit certificarea Institutului Top Employers în România şi Europa, în 2014. Top Employers Institute atestă standardele ridicate aplicate de JTI în ceea ce priveşte cursurile de pregătire profesională, dezvoltarea carierei şi cultura organizaţională, categorii care au obţinut cele mai bune punctaje: 91,7%, 81,1%, respectiv 79,5%.
Potrivit lui Jörg Schappei, Human Resources Senior Vice President JTI, numărul birourilor JTI certificate de Top Employers s-a dublat faţă de anul trecut: "În ultimii ani, am investit resurse semnificative pentru a asigura consistenţa şi transparenţa practicilor HR. Angajaţii noştri se află în centrul acestei abordări, care este susţinută de o platformă online, devenită un instrument eficient pentru managementul echipelor şi al carierei".
•
JTI se implică şi în lumea culturală, potrivit doamnei Gilda Lazăr, care ne-a spus că societatea susţine cele mai importante instituţii culturale: Muzeul Luvru din Paris, Muzeul Prado din Madrid, Royal Academy of Arts din Londra, Teatrul Scala din Milano, Muzeul Hermitage din St Petersburg, Teatrul Bolshoi şi Teatrul Mariinsky din Moscova.
Domnia sa ne-a precizat: "Şi în 2014 vom continua să fim parte din viaţa comunităţii. Întâlnirile JTI, la a 15-a ediţie, îi vor avea ca invitaţi pe artiştii Maria Pages şi Sidi Larbi Cherkaoui, recunoscuţi ca pionieri ai dansului contemporan. Şi anul acesta vom fi parteneri ai Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu şi ai Festivalului de Film Comedy Cluj".