Consiliul Concurenţei a constatat că operatorii de telefonie au implementat angajamentele asumate în cadrul investigaţiei privind o posibilă discriminare a tarifelor de terminare a apelurilor (practicate pe piaţa de gros faţă de nivelul tarifelor serviciilor de terminare a apelurilor autofurnizate), iar acestea au produs efectele urmărite, respectiv au înlăturat îngrijorările concurenţiale care au condus la declanşarea acesteia, se arată într-un comunicat al instituţiei.
Autoritatea de concurenţă a monitorizat atât implementarea angajamentelor, cât şi evoluţiile înregistrate, şi a remarcat o îmbunătăţire a mediului concurenţial pe pieţele serviciilor de comunicaţii electronice mobile, în particular, în cazul serviciilor de telefonie mobilă, menţionează sursa citată.
Instituţia adaugă: "Astfel, începând cu decembrie 2015, ofertele comerciale ale companiilor Orange, Vodafone, Telekom şi RCS&RDS includ un volum mai mare de servicii faţă de perioadele precedente, această tendinţă continuând şi în prezent. Numărul de minute naţionale incluse în oferte a crescut în mod considerabil, în general, pentru acelaşi prag tarifar, operatorii dublând sau triplând numărul de minute naţionale, precum şi volumul de trafic de date (Internet), iar pentru unele praguri tarifare (în jurul a 10 euro) operatorii au oferit un număr nelimitat de minute naţionale în limitele unor niveluri de tarif identice sau similare".
În prezent, ofertele existente includ un număr de minute (atât on-net, cât şi off-net) suficient de mare încât să acopere şi chiar să depăşească nevoile medii de comunicare ale utilizatorilor raţionali. Autoritatea de concurenţă remarcă ponderea din ce în ce mai mare a ofertelor care nu fac diferenţiere între traficul on-net şi off-net - la nivelul operatorilor mobili investigaţi.
De asemenea, s-a constatat o scădere semnificativă a numărului de utilizatori de servicii pe bază de cartele preplătite (pre-paid) în 2015 şi 2016 şi o creştere a numărului de utilizatori pe bază de abonament (post-paid).
"Această tendinţă poate fi explicată atât prin renunţarea unor utilizatori la folosirea mai multor cartele SIM, de la operatori diferiţi, întrucât această practică nu mai este justificată în contextul scăderii tarifelor apelurilor către toate reţele naţionale (off-net) şi a creşterii semnificative a volumului beneficiilor (minute off-net) incluse în ofertele comerciale, cât şi prin migrarea unor utilizatori de servicii pe bază de cartele preplătite către ofertele atractive de post-paid lansate de operatori pe piaţă", se mai arată în comunicat.
Comportamentul utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă din perspectiva traficului on-net şi off-net realizat indică faptul că aceştia nu resimt nicio barieră în realizarea de apeluri, menţionează Autoritatea. Mai mult, au fost evidenţiate o serie de indicii privind reducerea barierelor relevante pentru consumatorul de servicii de telefonie mobilă, respectiv numărul semnificativ de utilizatori ce se transferă între operatori arată lipsa unei bariere semnificative la transfer, fapt de natură să accentueze concurenţa dintre operatorii de telefonie mobilă (RCS & RDS a atras cele mai multe portări în cadrul reţelei. Totodată, portările utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă din anul 2015 sunt împărţite aproximativ egal între segmentele preplătite (cartelă) şi postplătite (abonament), ceea ce arată că există concurenţă pe cele două segmente ale pieţei.
În ceea ce priveşte barierele în a iniţia şi termina apeluri off-net, acestea au fost eliminate având în vedere că traficul off-net a crescut ca pondere din totalul traficului de voce, de la 14% în 2014 la 28 % la sfârşitul semestrului 2 din 2016.
De asemenea, la nivelul întregii pieţe, durata medie de convorbire off-net în perioadă creşte de la 1:57 minute la 2:34 minute, devenind egală cu durata medie a unei convorbiri on-net.
În comunicatul Consiliului Concurenţei se mai arată: "Reamintim că îngrijorările concurenţiale care au stat la baza investigaţiei erau legate de posibilele efecte anticoncurenţiale - atât asupra concurenţei între furnizorii de servicii de telefonie mobilă, respectiv fixă (în ceea ce priveşte serviciile convergente fix-mobil), cât şi asupra utilizatorilor finali - ca urmare a diferenţelor existente între nivelul tarifului de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei operate de fiecare companie în parte furnizat pe piaţa de gros (în vederea realizării de apeluri off-net - în speţă, apeluri în reţeaua respectivei companii iniţiate/originate de către utilizatorii finali ai altor furnizori de servicii de comunicaţii electronice; în acest caz traficul de voce se realizează între reţele diferite) şi nivelul tarifului serviciului de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei operate de fiecare companie în parte autofurnizat (în vederea realizării de apeluri on-net - în speţă, apeluri în reţeaua respectivului operator iniţiate/originate de către proprii utilizatori finali; în acest caz traficul de voce nu părăseşte reţeaua, adică se realizează în aceeaşi reţea)".