CORESPONDENŢĂ DE LA MADRID Transportul intermodal, o soluţie pentru fluidizarea traficului

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 19 septembrie 2019

Transportul intermodal, o soluţie pentru fluidizarea traficului

Interconectivitatea mijloacelor de transport în comun reprezintă mijlocul optim de fluidizare a traficului şi de reducere a timpului petrecut de cetăţeni în drumul către locul de muncă sau către casă. Soluţiile, deşi sunt simple, nu par a fi la îndemâna edililor din ţara noastră, care, în loc să se ocupe de realizarea unor noduri intermodale de transport în zone eficiente din punctul de vedere al călătorilor, preferă să apeleze la modalităţi ineficiente în privinţa reducerii traficului rutier în zonele metropolitane şi în apropierea marilor aglomerări urbane.

Un exemplu de bune practici privind mobilitatea urbană îl reprezintă Madrid, capitala Spaniei, şi regiunea din apropierea sa. Guvernul regional, împreună cu cel statal au accesat, din exerciţiul bugetar multianual european 2014-2020, 510,2 milioane de euro. Banii au fost alocaţi din Fondul European pentru Dezvoltare Regională, pentru realizarea unui transport sustenabil, pentru realizarea unei reţele de transport intermodal, în mijlocul căreia se află infrastructura feroviară al cărei punct terminus este gara Atocha din centrul capitalei Spaniei. În afara acestor sume, menţionăm că, în perioada 2000-2013, Spania a mai primit de la Uniunea Europeană încă 604 milioane de euro pentru reabilitarea şi modernizarea căilor ferate pe tronsoanele care leagă Madrid de principalele oraşe şi provincii din peninsula iberică: Barcelona, Murcia, Extremadura, Valencia, Asturia, Galicia, Andaluzia şi Castilla y Leon.

O parte dintre sumele respective au fost folosite de Renfe - compania naţională de căi ferate spaniolă şi de ADIF - Administraţia pentru Infrastructură Feroviară pentru modernizarea gării Atocha din centrul Madridului. În urma lucrărilor efectuate de ADIF, în gara din centrul capitalei Spaniei ajung zilnic 256 de trenuri de mare viteză (TGV), la care se adaugă trenurile pe distanţe medii, lungi şi trenurile regionale, acestea din urmă deservind localităţile din apropierea Madridului.

Conform datelor oferite de ADIF, în gara Atocha circulă anual 93.500 de trenuri de mare viteză, care trans-portă, împreună cu trenurile pe dis-tanţe medii şi lungi şi cu cele regionale peste 22 milioane de călători, cu un potenţial de transport de 35 de milioane de călători.

Reprezentanţii ADIF susţin că mulţi dintre cetăţenii spanioli care călătoresc din Barcelona sau Valencia către Madrid au ales în ultimii ani să vină în capitala Spaniei cu TGV, datorită faptului că punctul terminus al călătoriei lor pe calea ferată este centrul oraşului, de unde au acces imediat la metroul cu cele 12 magistrale - ce se întind pe 350 de kilometri - şi la transportul public de suprafaţă. Chiar dacă timpul petrecut în tren este un pic mai mare decât cel petrecut în avion, el se compensează cu faptul că persoanele care vin cu trenul în Madrid nu mai sunt nevoite să stea în trafic de la aeroport până în centrul oraşului. De aceea, pentru cursele care durează între trei şi cinci ore, cetăţenii spanioli aleg transportul pe calea ferată, infrastructura feroviară preluând practic o mare parte din transportul de persoane din zonele metropolitane şi nu numai.

Spania are 4500 de kilometri de cale ferată destinată TGV-urilor şi mai are în lucru, tot pentru aceste garnituri de tren, încă 1300 de kilometri, fapt care o va duce pe locul al doilea în lume, după China, cu privire la infrastructura feroviară destinată trenurilor de mare viteză.

În urma modernizărilor efectuate pe fonduri europene la calea ferată, de către ADIF şi Renfe, TGV-urile circulă cu viteze cuprinse între 251 şi 310 kilometri pe oră, trenurile pe dis-tanţe lungi au viteze cuprinse între 160 şi 250 kilometri pe oră, iar trenurile regionale, care deservesc localităţile din apropierea Madridului, circulă cu o viteză medie de 110 kilometri pe oră. Reţeaua totală de cale ferată din nordul Spaniei este de aproximativ 15.000 de kilometri din care o treime este destinată trenurilor de mare viteză.

Toată această reţea de cale ferată care leagă principalele oraşe şi provinciile Spaniei de Madrid şi care are punct terminus gara Atocha este conectată la transportul public din capitala iberică în mai multe puncte din oraş. Pentru a veni în sprijinul călătorilor, ADIF împreună cu adminis-traţia metroului din Madrid a construit două noi staţii de metrou situate în imediata apropiere a unor staţii pentru trenurile regionale. Cea mai recentă staţie inaugurată este Paco de Lucia, pentru care din fonduri europene, din fonduri acordate de Banca Mondială, din sume alocate de la guvernul regional şi de la cel al statului spaniol au fost alocaţi 20 de milioane de euro la care se adaugă încă 50 milioane de euro din care au fost construiţi 1,5 kilometri de cale ferată pentru metrou. Lucrările au fost efectuate pe parcursul a patru ani, dintre care şase luni au fost dedicate deciziei politice privind construirea acestei noi staţii de metrou, 8 luni au fost alocate întocmirii proiectului, doi ani execuţiei acestuia, iar restul perioadei pentru ultimele finisaje înainte de darea în exploatare a staţiei Paco de Lucia.

Menţionăm că, în afara staţiei de trenuri regionale din imediata vecinătate a noii staţii de metrou, se află şi staţii pentru liniile de autobuze, ceea ce demonstrează încă o dată că autorităţile din capitala Spaniei au stabilit că interconectivitatea mijloacelor de transport în comun este un obiectiv primordial, iar realizarea nodurilor intermodale a devenit o realitate pe întreg teritoriul Madridului.

Toate acestea au loc într-un stat membru al Uniunii Europene, în timp ce în alt stat membru, România, Ministerul Transporturilor nu este în stare să modernizeze şi să reabiliteze calea ferată de pe principalele culoare pan-europene şi unde viteza de circulaţie a trenurilor de călători este de 40 kilometri la oră pe foarte multe tronsoane, iar viteza trenurilor de marfă depăşeşte foarte rar 30 de kilometri la oră. Amintim că reabilitarea Gării de Nord trenează de foarte mult timp, fapt care l-a făcut pe edilul Sectorului 1 al Bucureştiului, Daniel Tudorache, să declare că şi-ar dori să mute acest obiectiv în altă parte, iar în locul gării să ridice un parc şi să planteze arbori.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb