CORESPONDENTA DIN BELGIA / GABRIEL STANCIU, ALSTOM: "Nu mai putem vorbi de soluţii de transport clasice pe termen lung, autovehiculele electrice sunt viitorul"

ADELINA TOADER
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 25 octombrie 2017

"Nu mai putem vorbi de soluţii de transport clasice pe termen lung, autovehiculele electrice sunt viitorul"

"În ţara noastră, multe oraşe de talie medie au în plan să achiziţioneze autobuze electrice pe fonduri europene"

"Trebuie regândit planul de mobilitate la nivelul Capitalei, pentru că traficul în Bucureşti este infernal"

Tot mai multe capitale europene vor interzice în următorii ani vehiculele pe carburanţi, iar viitorul aparţine autovehiculelor electrice, potrivit domnului Gabriel Stanciu, directorul general Alstom pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova, prezent la expoziţia Busworld din Belgia, unde Alstom prezintă autobuzul electric Aptis.

Domnia sa a declarat pentru Ziarul BURSA: "Ultima direcţie este evident către un mijloc de transport care să fie ecologic şi cu precădere electric. Mai ales că multe oraşe europene au luat decizia ca începând cu un anumit an să interzică total vehiculele cu tracţiune bazată pe motoare termice. Tendinţa către autovehicule electrice este clară, nu cred că mai putem vorbi de soluţii clasice de transport pe termen lung şi este normal din multe puncte de vedere".

Gabriel Stanciu ne-a mai spus că, în ţara noastră, sunt foarte multe oraşe de talie medie care au în plan să achiziţioneze autobuze electrice pe fonduri europene, fiind alimentate de fondurile regionale.

Oficialul Alstom ne-a explicat: "Am avut deja câteva întâlniri cu autorităţi din oraşe de talie medie, cu societăţi locale şi primării cam din toată ţara. Preocuparea este comună. În Capitală nu am avut nicio discuţie concretă încă şi de altfel nici în alte oraşe mari, dar aşteptăm ca acest lucru să se întâmple curând. În oraşele de talie medie, oamenii sunt mai convinşi să cumpere autovehicule electrice".

Domnia sa a mai mărturisit că, după câte ştie, în ţara noastră a fost organizată o singură licitaţie pentru autobuze electrice la Cluj.

În opinia directorului Alstom, anul viitor, autorităţile locale ar putea depune dosarele de finanţare, pentru ca abia în 2019 să se ţină licitaţiile pentru achiziţia de autobuze electrice.

Gabriel Stanciu a mai afirmat: "Mai devreme de a doua jumătate a anului 2019 sau cel mai probabil în prima jumătate a lui 2020 nu cred că vor fi livrate autobuze electrice în acest program de finanţare. Există fonduri regionale pentru aşa ceva, dar ca să ajungem să le accesăm primul pas este să facem un studiu de fezabilitate în care să fie trasaţi nişte indicatori tehnico-economici, să fie verificaţi şi să se aleagă rutele optime, ceea ce nu e o chestiune simplă. Dacă aş fi beneficiar m-aş gândi să fac un business plan pe o perioadă de măcar 20 de ani, dacă nu mai mult, în care să calculez costurile de proprietate. Pentru că, desigur, preţul de achiziţie al autobuzului este important, dar nu trebuie să fie singurul criteriu. Eu m-aş uita mai degrabă la costurile de operare pe o perioadă de 20 de ani să văd ce este mai avantajos pentru mine ca primărie sau ca societate de transport local. Este mult de gândit, nu trebuie făcut ceva pripit şi nici nu trebuie cumpărat cel mai ieftin vehicul de pe piaţă".

Potrivit reprezentantului Alstom, vehiculele de transport în comun nu se bucură de beneficii la nivel legislativ, dar un prim beneficiu îl reprezintă costul.

"La ora aceasta consumul de carburant fosil este mai costisitor decât cel electric. Dacă cineva ar face un calcul va vedea că investiţia într-un autobuz electric se va amortiza numai din această economie a combustibilului, într-o perioadă remarcabilă de timp. Nemaivorbind de celelalte beneficii cum ar fi poluare aproape de zero şi costuri de mentenanţă mult mai scăzute", a mai adăugat Gabriel Stanciu.

Domnia sa apreciază că este momentul în care trebuie regândit planul de mobilitate la nivelul Capitalei, pentru că traficul în Bucureşti este infernal.

"Spun asta pentru că ştiu cum este organizat acum traficul în Capitală. Sigur că cei de acolo au făcut ce au putut până la această oră, dar trebuie să te gândeşti să-i dai beneficiarului final, care este călătorul, o alternativă la autoturismul personal. Aceasta trebuie să constea într-un confort ridicat, într-un vehicul modern şi civilizat şi care să fie accesibil la o distanţă rezonabilă de mers pe jos. Dacă lucrurile acestea se vor lua în calcul în planurile de mobilitate, eu nu văd decât consecinţe bune de acolo, inclusiv achiziţia de autobuze", ne-a explicat directorul Alstom.

Conform Alstom, politicile ţărilor europene încurajează trecerea de la vehiculele pe motorină la cele care funcţionează pe bază de energie nepoluantă. În general, cererea de mijloace de transport fără emisii este în creştere. Proiecţiile demografice estimează faptul că, până în anul 2050, populaţia globului va ajunge la aproximativ 9,7 miliarde de oameni, din care 70% locuitori ai zonelor urbane. În condiţiile în care se prevede o dublare a emisiilor produse de transportul urban global, care vor ajunge la aproape 1 miliard de tone de CO2 echivalent până în 2025, autorităţile publice sunt din ce în ce mai preocupate de impactul transporturilor asupra mediului înconjurător.

Alstom şi NTL au lansat un nou tip de vehicul 100% electric, denumit Aptis, conceput să ofere oraşelor o soluţie de sistem de transport curat şi performant. Aptis oferă avantajele unui tramvai incluse într-un autobuz, pentru a consolida atât experienţa pasagerilor, cât şi exploatarea, conform reprezentanţilor Alstom.

Gabriel Stanciu ne-a declarat: "Autobuzul nostru, Aptis, are o tehnică particulară, este derivat din tehnica tramvaielor. Adică nu are nişte axe de autobuz, el are bughiuri, ambele bidirecţionale în toate cele 4 roţi. Ca atare se poate încadra în spaţii înguste, se poate opri foarte aproape de trotuar, ceea ce permite şi o rampă pentru persoanele cu mobilitate redusă, este un autobuz cu podea coborâtă 100%, ferestrele sunt mari şi uşi duble care permit o evacuare extrem de rapidă. Este un altfel de produs faţă de un autobuz clasic".

Totodată, domnia sa ne-a explicat că un motor electric este mult mai fiabil decât orice motor termic şi are la bază magneţi permanenţi şi mai puţine părţi în mişcare.

În opinia oficialului companiei, autobuzele şi tramvaiele electrice ar fi o soluţie bună pentru traficul din Bucureşti.

De altfel, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, declara recent că Primăria Capitalei este interesată să achiziţioneze 100 de autobuze electrice.

Potrivit Alstom, autobuzele electrice vor constitui o tehnologie esenţială pentru transportul urban în următorii 10 - 20 de ani, ca fiind una dintre soluţiile de înlocuire a autobuzelor care funcţionează pe motorină. Numeroase ţări şi oraşe au proiecte de înlocuire a flotei lor de autobuze. Până în anul 2035, în majoritatea reţelelor de transport ale oraşelor din Europa ar trebui să circule autobuze electrice.

Prima piaţă ţintă a companiei va fi regiunea Île de France, după cum au anunţat oficialii Alstom, deoarece aici se aşteaptă ca aceasta să crească semnificativ în următorii ani, având ca obiectiv înlocuirea a 80% din flota sa de autobuze. În Franţa, STIF a decis lansarea a două experimente, dintre care unul cu RATP. Aptis va circula în Paris şi într-un oraş de suburbie din Regiunea Île de France, în a doua jumătate a anului 2017.

Alte oraşe din Franţa intenţionează să achiziţioneze o primă flotă de autobuze electrice şi s-au arătat interesate de Aptis, conform Alstom.

În Europa, Alstom şi NTL vizează Ţările de Jos, Belgia, Germania şi Spania, pieţe care deschid calea către soluţii electrice de mobilitate.

Gabriel Stanciu a declarat că, personal, îşi doreşte ca prima piaţă pentru autobuzul electric Aptis să fie România. Domnia sa a precizat că are în vizor colectarea de date de la societăţile de transport local şi realizarea unui business plan prin care să arate potenţialul pieţei.

"Dacă numerele arată bine va deveni un business plan pentru Alstom la nivel central şi acolo sunt mecanisme decizionale foarte bine puse la punct care vor favoriza preocuparea pentru piaţa românească", a mai adăugat directorul Alstom.

Aptis are patru roţi manevrabile faţă de un autobuz clasic care are doar două şi oferă o economie de 25% la suprafaţa ocupată în curbă.

Conform companiei, costurile operaţionale sunt şi ele mai reduse datorită resurselor de energie electrică, capacităţii mai mari de transport a pasagerilor, ratei mai ridicate de transfer a pasagerilor, optimizării energetice şi ciclului mai lung de viaţă, de aproximativ 20 de ani. Sistemul de tracţiune al autobuzului Aptis este solid şi fiabil, fiind inspirat din gama de tramvaie Citadis de la Alstom, cu motor cu magnet permanent şi o durată de viaţă mai lungă.

Autobuzul are o capacitate de până la 95 de persoane, 12 metri lungime şi o autonomie de până la 200 km, iar durata de viaţă a unei baterii este de şapte ani. Bateriile vor putea fi reîncărcate în depou pe timpul nopţii, de la o priză standard şi necesită circa 6 ore pentru reîncărcare la 100%.

Potrivit reprezentanţilor Alstom preţul unui autobuz electric este cam de două ori cel al unui autobuz diesel.

Gabriel Stanciu a declarat pentru Ziarul BURSA: "Ca preţ de achiziţie, Aptis este mai sus pe piaţă. Dar este un mijloc de transport diferit, care va avea o durată de viaţă de peste 20 de ani, spre deosebire de alte vehicule de acest fel de pe piaţă care funcţionează 5-7 ani".

Pentru autobuzul Aptis, Grupul Alstom împreună cu una din companiile la care este acţionar, NTL, a câştigat premiul pentru inovaţie la expoziţia Busworld organizată în oraşul Kortrijk din Belgia.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. O solutie ar fi troleibuzele electrice care la pret sunt compatibile cu cele diesel si au autonomie nelimitata. Singura probelma e infrastructura.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb