Schimbarea mijloacelor de transport în comun din Bucureşti reprezintă o prioritate pentru Primăria Capitalei. Compania turcească Durmazlar, aflată pe piaţă de 65 de ani, este una dintre cele două care au depus oferte în cadrul procedurii de achiziţie a 100 de tramvaie, lansată de PMB.
Aflată în uraşul Bursa, la poalele muntelui Uludag (Olimpul Turciei), compania a "pus ochii" pe piaţa autohtonă de transport pe şine. Abdullah Bocan, manager general la Durmazlar Railway Systems a anunţat că intenţionează să participe, în această vară, şi la licitaţiile pentru livrarea de tramvaie ce urmează a fi organizate de municipalităţile oraşelor Arad, Timişoara, Brăila şi Craiova. Detaliile tehnice prezentate de conducerea companiei au fost multiple, de la calitatea sudurii, realizate de roboţi, până la pregătirea muncitorilor, care fac practică câteva luni în interiorul uzinei. Un amănunt interesant este acela că tot metalul folosit pentru realizarea tramvaielor provine din ţara noastră, de la Galaţi. Pentru un singur tramvai se folosesc cabluri în lungime de 25 de kilometri. Abdullah Bocan susţine că tramvaiele produse de firma turcă sunt la standarde şi cu componente europene, dar la preţuri mult mai mici: "Pot să spun că noi am propus Primăriei Bucureşti un preţ sub bugetul pe care îl aveau dânşii. Noi propunem o calitate germană la un preţ mult mai mic ". Compania a semnat, anul trecut, cu Primăria oraşului Olszytn (Polonia), un contract care prevede livrarea a 24 de tramvaie modelul Panorama în valoare de 40 milioane euro, de asemenea urmează să livreze tramvaie pentru Istanbul, iar în Bursa (oraş cu aproape 3 milioane de locuitori) pe străzi poate fi văzut "viermele de mătase", unul dintre modelele produse local.
Conform lui Bocan, de doi ani se fac demersurile necesare pentru contractul cu Capitala noastră, până acum s-au făcut numeroase studii de piaţă, care au inclus şi interviuri cu călătorii, aceştia plângându-se în special de comfortul actualelor mijloace de trans-port din Bucureşti. Tramvaiele trebuiesc livrate "în luna a 12-a de la semnarea contractului", iar ulterior ar urma să fie trimise câte patru exemplare pe lună, iar întreaga comandă de 100 de tramvaie (care vor circula pe pe traseele 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 şi 55) ar trebui să fie livrată în doi ani. În ultimii trei ani firma a livrat 106 tramvaie, iar dacă acum capacitatea de producţie este de opt tramvaie pe lună, în curând aceasta se va dubla, graţie unor inves-tiţii de aproximativ 50 milioane de dolari într-o nouă facilitate de producţie, care se va întinde pe o suprafaţă de 80.000 de metri pătraţi. Potrivit lui Murat Corapcigil, director de dezvoltare al firmei, valoarea unui tramvai este de 1,7 milioane euro, dar preţul final este în funcţie de proiect. Durmazlar Holding are aproximativ 900 de angajaţi, dintre care 120 de ingineri se ocupă numai de cercetare-dezvoltare, realizând o cifră de afaceri anuală de 150 milioane euro, din care 70 milioane euro este cifra de afaceri a diviziei de sisteme feroviare.
În cazul în care contractul va fi semnat, tramvaiele (greutatea unuia este de 45 de tone) vor fi livrate gata de utilizare (garanţia este de 30 de ani) cu ajutorul unor tiruri imense, durata unui transport pe ruta Bursa - Bucureşti fiind de o săptămână.
Conform Primăriei Capitalei, doi operatori economici au depus oferte în cadrul procedurii de achiziţie a 100 de tramvaie. Iniţial, în cadrul procedurii s-au înscris un număr de 20 de operatori economici, au depus oferta doar 2, respectiv Astra Vagoane Călători SA şi Durmazlar Makine San VE TIC A.S.v. Primăria Municipiului Bucureşti a publicat în SICAP, pe data de 11 decembrie 2018, anunţul pentru achiziţia celor 100 de tramvaie, valoarea estimată a contractului fiind de 845,68 milioa-ne lei (180 de milioane de euro). Cele 100 de tramvaie noi vor avea podeaua complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, din gama de 36 m, cu minim 5 uşi duble, dotate cu echipament de climatizare destinat asigurării atât a aerului condiţionat, cât şi a încălzirii salonului pasageri. Sistemul va oferi posibilitatea reglării, atât a temperaturii, cât şi a debitului de aer. De asemenea, prin documentaţia de achiziţie s-a solicitat ca tramvaiele să aibă o capacitate de cel puţin 220 de călători total, din care minim 56 pe scaune, să aibă nivel de zgomot redus, instalaţie de supraveghere video, echipamente pentru validarea cardurilor. Pentru persoanele cu dizabilităţi care folosesc scaune cu rotile, se va prevedea o platformă rabatabilă sau culisanta cu acţionare manuală şi se vor amenaja 2 locuri speciale la cea mai apropiată uşa dublă de acces faţă de postul de conducere. De asemenea, în apropierea acestor spaţii trebuie prevăzute bare de susţinere, dis-pozitive de asigurare, butoane de comandă şi comunicare etc. Durata de utilizare a tramvaiului - minim 30 ani, garanţia funcţionarii fără defecţiuni a tramvaiului - minim 5 ani sau minim 300.000 km. Consumul specific de energie electrică este factor de evaluare cu o pondere însemnată. Instalaţia IT care echipează tramvaiul şi realizează funcţiile de: Informare călători (audio-vizuala); Infotainment; Numărare călători; Supraveghere video; Wi-Fi şi sistem de comunicare online. Posibilitatea transportării bicicletelor printr-un sistem de prindere şi fixare rabatabil, care să nu ocupe spaţiul destinat călătorilor atunci când nu este utilizat. Echipare cu sistem Infotaiment cu monitoa-re TFT LCD-LED sau superioare pentru indicarea traseului, a poziţiei tramvaiului în traseu şi pentru difuzarea de reclame comerciale, cu proprietăţi antivandalism, montate în interiorul salonului pentru călători astfel: minim 4 monitoare. Achiziţia face obiectul a 8 proiecte pentru care s-a solicitat finanţare din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 (2 proiecte fiind aprobate şi contractate, iar 6 - aprobate şi în perioada de contractare a finanţării). Obiectivele generale ale proiectelor sunt de a reduce emisiile poluante generate de transportul rutier motorizat la nivelul Municipiului Bucureşti. Prin achiziţionarea celor BURSA_100 tramvaie noi care vor circula pe cele 8 linii de tramvai se urmăreşte creşterea atractivităţii şi îmbunătăţirea eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor de parcurs, accesabilităţii şi implicit a transferului către acesta de la transportul privat cu autoturisme.
1. Nu-l vad...
(mesaj trimis de Prostu satului în data de 23.04.2019, 11:18)
... dar sunt convins ca el exista pe undeva, eventual in editia tiparita. La acel "P" ma refer.
Altfel, astept cu interes un articol cel putin la fel de elogios de la Arad - e si mult mai aproape, va duceti si va intoarceti intr-o zi.
De asemenea, pentru ca vorbim de un ziar de calitate, ar fi de mare interes o analiza a caietului de sarcini, care sa raspunda la minimum doua intrebari:
1. Ce anume din documentatia de atribuire a pus pe fuga 90% din potentialii ofertanti? Mi se pare foarte greu de inghitit galusca conform careia in toata Uniunea Europeana (plus SUA, Canada, Japonia etc.) nu exista un producator de tramvaie capabil sa concureze cu domnii din Bursa.
De exemplu, fara pretentia de a descoperi ceva, daca documentatia permite descalificarea unui concurent pe motiv ca produsul sau are doar trei monitoare in loc de minimum patru, sau ca nu are, citez "Posibilitatea transportării bicicletelor printr-un sistem de prindere şi fixare rabatabil, care să nu ocupe spaţiul destinat călătorilor atunci când nu este utilizat.", sau "instalatia" IT nu poate sa numere calatorii... atunci m-am cam lamurit.
2. Care sunt criteriile de evaluare, asa-numitul "punctaj" si daca el cuprinde, asa cum ar fi normal in orice tara (alta decat Romania pesedista), puncte in plus pentru reputatia producatorului, pentru garantii, pentru productia in UE etc. Pentru ca am vazut cum, in lipsa lor, ne pricopsim cu niste superbe tigai albastru-moschee pe considerentul ca-s cu 2 sau 3% mai ieftine decat niste Mercedesuri prapadite...
Despre alte lucruri - cum ar fi ca tramvaiele "noastre" vor fi produse intr-o facilitate care inteleg ca inca nu exista, sau ca nu ni se spune nimic despre fiabilitate (cat de vechi e cel mai vechi tramvai Durmazlar aflat in circulatie si unde?), despre situatia financiara a firmei, daca si unde au mai exportat, despre faptul ca Olsztyn e un oras de nici 200000 de locuitori etc. - despre toate astea mai bine sa nu mai vorbim.