Dacă vă uitaţi la ceea ce se întîmplă sub ochii noştri în politica României, o să înţelegeţi, imediat, de ce "originala" noastră democraţie a atins o performanţă de neegalat, a trecut culmile de dincolo de culmea culmilor: nu este nici reprezentativă, nici democraţie!!! Un conglomerat de instituţii create nu pentru a reprezenta cetăţenii şi interesele lor, ci ca să asigure privilegii de statut social, putere şi acces la resurse unor grupuri relativ restrînse de indivizi organizaţi în clanuri, haite şi cumetrii. Cît despre funcţionarea, la noi, a instituţiei numită "Parlament", ea serveşte toate şi oricare dintre interesele aleşilor şi aproape niciunul dintre cele ale alegătorilor pe care teoria presupune că îi reprezintă.
Ca să nu ne mai mirăm, din cale-afară, de ceea ce se întîmplă pe la noi, este suficient să citim articolul 1 din Constituţia României. Dacă nu l-aţi citit niciodată cu ochii dumneavoastră nu trebuie să vă speriaţi prea tare, faceţi parte din largul grup al celor peste 90% dintre cetăţenii acestei ţări care nu l-au citit nici ei. Lectura merită, totuşi, căci de aici puteţi afla, scris negru pe alb, că forma de guvernare în statul numit România nu este "democraţia reprezentativă", ci republica! O confuzie gravă care pune din capul locului între paranteze, democraţia. Autorii constituţiei noastre nu au aflat, probabil, că republica este doar o superficială aproximare a formei de guvernămînt, care face simpla deosebire faţă de monarhie. Gestiunea puterii publice într-o republică, aşa cum orice cercetare istorică atestă, chiar şi a istoriei României, poate fi organizată după principii foarte diferite, ba chiar contrare democraţiei, cum este cazul oligarhiilor şi al autocraţiilor (republicane!). Nu trebuie să mergeţi prea departe cu cercetarea, suficient ar fi să îşi aducă aminte cineva de trecutul politic şi relaţia cu democraţia ale celor două republici care o preced pe cea actuală, respectiv Republica Socialistă România şi, anterior, Republica Populară Română. Republică, da, democraţie ba!! O grea moştenire, de care nu ne-am debarasat încă, nici acum!!! Ca dovadă, la paragraful doi al aceluiaşi prim articol din Constituţie, abia apare palid adjectivul democratic, ca determinant pe lîngă substantivul stat, fără să existe nici o legătură care să facă posibilă şi credibilă această calitate a statului. Evident, acelaşi lucru este valabil şi pentru celelalte două atribute înghesuite alături, "de drept" şi respectiv "social". Nu este deloc întîmplător faptul că "valorile supreme" pe care acest stat le garantează cetăţenilor săi, conform Constituţiei, nu sunt Drepturile fundamentale care se regăsesc în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, (nici urmă de referire la acest document fundamental!), ci o însăilare supradiluată de pseudo-principii presupus democratice, trei la număr, dezvoltarea personalităţii umane, dreptate (!!!) şi pluralism politic!!!! În sfîrşit, paragraful patru, ultima şansă de a introduce democraţia ca formă de organizare a instituţiilor de gestiune a puterii publice, ratează majestuos ocazia: "Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor, legislativă, executivă şi judecătorească, în cadrul democraţiei constituţionale. Va să zică, nu democraţie reprezentativă, ci constituţională!! Ce o fi aia, doar Bunul Dumnezeu ştie! Las la o parte că atributul fundamental al organizării democratice a instituţilor puterii, controlul reciproc şi eficient, a fost înlocuit cu un alt surogat, aşa zisul echilibru. Păi, ce fel de echilibru poate exista între puterea judecătorească şi cea legislativă, ca să luăm un exemplu? Nici unul, căci atribuţiile şi instrumentele lor, tipul de putere de care dispun sunt de naturi radical diferite. Nu poţi măsura metri cu litri, folosind aceeaşi unitate etalon. Poţi, în schimb, să organizezi relaţiile dintre cele două instituţii fundamentale, astfel încît, în anumite cazuri şi condiţii, puterea unuia să poată fi folosită eficient pentru a bloca excesele în exercitarea puterii de către cealaltă. La fel şi raporturile Executiv-Legislativ, Executiv-Putere judecătorească.
Cu o asemenea bază constituţională, nu este deloc de mirare că, la noi în România aceasta post-decembristă, organizarea instituţiilor pentru gestiunea puterii publice este varză, harcea-parcea, şi nu are mai nimic de a face cu democraţia, în afara numelui pe care îl foloseşte, prea puţin îndreptăţit... spre deloc! Realitatea vorbeşte de la sine!
Puterea legislativă a pus capăt unui mandat al executivului, organizat în jurul majorităţii PSD-Alde. În mod normal, ar fi trebuit să urmeze alegeri anticipate. Ok, nu se poate. Nu dă voie Constituţia! De aici şi pînă la aberaţia parlamentară potrivit căreia Comisiile parlamentare controlate de PSD sunt cele chemate să dea avizul pentru miniştrii propuşi de noua putere, organizată în jurul PNL, este mai mult decît un pas, este o prăpastie. La fel şi în privinţa aşa zisului drept al aleşilor de a lipsi "politic" de la şedinţele Parlamentului pentru a împiedica realizarea cvorumului. Cîtă teorie democratică ar trebui să învăţăm, pînă la a înţelege că mandatul de reprezentant în Parlament, Camera Deputaţilor sau Senat, nu este proprietatea personală a desemnatului mandatat? Alesul nu poate să facă ce vrea sau ce îi convine politic partidului din care face parte. Mandatul conţine obligaţia exercitării cu bună credinţă a funcţiei de reprezentare şi obligaţia de a face acest lucru conform programului instituţiei respective. Cine nu vrea sau nu poate, nu are decît să depună mandatul. Aberaţiile reglementărilor parlamentare, după urechea interesului meschin al alesului, se prelungeşte şi asupra executivului. Executiv invalidat pe moţiunea de cenzură; cu toate acestea guvernul cu pricina rămîne în funcţie cu atribuţii depline pînă... pînă cînd o vrea cel de sus să primească votul de învestitură alt guvern. Pînă atunci, Dăncilă împarte miliarde, funcţii şi sinecuri, în vreme ce se victimizează electoral şi din maşina oficial-guvernamentală de care se bucură nestingherit, ca şi de celelalte privilegii ale puterii. De ce? Pentru că cineva grijuliu a zis că Republica nu poate rămîne fără guvern. OK, nu poate rămîne, dar nu ar fi mai bine să dăm soluţia constituirii imediate a noului guvern, decît să prelungim aberant şi anti-democratic viaţa unui guvern căruia i s-a retras mandatul prin votul Parlamentului? Ba da, dar cine să o facă, dacă parlamentarii îşi fac singuri regulamentele, iar Curtea Constituţioană suferă de orbul găinilor în stadiu grav-avansat, cînd este vorba să scoată la iveală aberaţiile anti-constituţionale şi anti-democratice ale prevederilor regulamentelor şi ale legilor de funcţionare a instituţiilor principale, Parlament, Guvern, Putere judecătorească?
După trei decenii de teste şi încercări nereuşite de a obţine democraţie reprezentativă dintr-o formulă constituţională paralelă şi cu democraţia şi cu reprezentativitatea, nu şubredă, ci dezastruoasă, poate ar fi cazul să înţelegem că democraţia nu creşte în pom, ci răsare din principii şi formule de organizare cît se poate de precise, dacă ele sunt cu îngrijire respectate şi ocrotite de lege şi de oameni. Lăsaţi de capul lor, reprezentanţii se reprezintă doar pe ei, iar libertăţile şi drepturile fundamentale ale cetăţenilor nu sunt apărate de nimeni şi cel mai puţin de stat!
1. fără titlu
(mesaj trimis de Jiji în data de 30.10.2019, 01:16)
Excelent articol, domnule Codita, felicitari! O problema majora a Romaniei este lipsa de educatie a unei mari parti a populatiei. Si aici nu ma refer la matematica, fizica sau biologie, ci la educatia politica, economica si civica. De aceea e si foarte simplu pentru casta politica sa-si stabileasca propriile reguli de joc. Datorita lipsei de educatie si cultura poporul e dus cu zaharelul si distras cu circ. Din presa romanesca mai citesc doar acest site. Restul mi se par fituici de scandal....
1.1. ai dreptate jiji (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.10.2019, 09:55)
Invatamantul sa aiba 2 obiecive, unul global si altul de specialitate. Nu putem sti totul despre nimic,cume cazul specializarii si nici sa stim de toate si nimic special sau mai rau, nimic din cele prezentate.
Paradigma de invatamant trebuie schimbata pentru ca actuala formeaza minti fragmentate care nu pot vedea padurea din cauza copacilor. Institutul de stiinte ale educatiei poate sa largeasca acest proces la padogigia fericii.
1.2. pedagogia fericii europeana (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.10.2019, 09:59)
Atuu-ul Europei rămâne în „grija față de viața și fericirea umană, este singurul obiectiv legitim al guvernului bun ” , după cum a spus Thomas Jefferson. Fericirea umană se învârte, în esență, în șase ingrediente, potrivit Națiunilor Unite:
PIB pe cap de locuitor,
speranță ani de viață sănătoasă,
sprijin social (măsurat prin a avea pe...
1.3. culmea intelepciunii (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.10.2019, 10:13)
Europa este deja unul dintre cele mai fericite locuri de pe Pământ!
Sa punem fericirea in centrul tuturor activitatilor umane ar fi culmea intelepciunii.
Paradisul Lumii sau sufletul ei- Europa! Romania ar putea exemplu Europei si lumii, intoarcerea la suflet, la cunoasterea interiorului si apoi la reflectarea lui inafara.
1.4. suflet sanatos=trup sanatos (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.10.2019, 10:49)
Inima noastră este un mecanism uluitor: într-o zi şi o noapte, ea bate fără încetare, de aproape 100.000 de ori, trimițănd sângele să circule prin vase şi organe. Iar nouă ni se pare absolut firesc. Abia în momentul când ea iese din ritm, se poticneşte ori se opreşte, sau când avem senzaţia că pompează prea slab şi că începem să respirăm cu...
1.5. democratizarea fericii (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.10.2019, 11:01)
Modificarea curriculum-ului avand in centru fericirea umana, implicit cea a sufletului.
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Jiji în data de 30.10.2019, 13:18)
Nu stiu absolut nimic despre pedagogia fericirii. Mi se pare un termen ezoteric. Pacat ca nu e permisa postarea de linkuri. Intotdeauna sunt dispus sa-mi largesc orizontul.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Jiji în data de 30.10.2019, 13:27)
Poate o solutie ar fi preluarea sistemului (constitutie, legislatie etc.) unui alt stat cu adaptarile de rigoare si structurile aferente. Nu trebuie sa inventam noi ceva nou. Oricum sistemul nostru francofon de republica semi-prezidentiala e o strutocamila.
Eu propun un sistem de model scandinav sau eventual german. E clar ca propunerea mea nu conteaza, dar ar fii interesant stiut ce modele prefera comentatorii.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.10.2019, 19:03)
1. FORMA de guvernare este republica . 2 METODA de guvernare este democratia reprezentativa .Simplu ,dar daca nu echivala arbitrar primele cuvinte din cele doua afirmatii , ii lipsea materia prima pentru jumatate de articol .Scamatorie gen hocus-pocus .
2.2. Ar fi daca s-ar gasi! (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Autorul în data de 30.10.2019, 20:27)
Daca textul Constitutiei ar fi facut precizarea pe care o faceti dumneavoastra inca ar mai fi fost ceva, dar nu o face!!!! Faptul ca, de buna credinta, dumneavoastra o presupuneti, este OK, dar nu tine loc de text constitutional! Iar ca dumneavoastra multi, foarte multi alti oameni de buna credinta ai acestei tari presupun ceea ce nu este si apoi se mira ca nu se afla....democratie, stat de drept, respectul institutiilor statului si al legii fata de drepturile si libertatile fundamentale etc...
3. “democraţia nu creşte în pom,
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 30.10.2019, 22:55)
ci răsare din principii şi formule de organizare cît se poate de precise, dacă ele sunt cu îngrijire respectate şi ocrotite de lege şi de oameni.”
Care principii?
Care formule de organizare?
Care lege?
Care oameni? Atotputernicii Iordache, Nicolicea, Nicolae, Radulescu..., sprijiniti de infractorii din CCR, din CSM, din... ?
Poate de Dancila? In actual situatie, care sunt obligatiile Dancilei, reiesite din posturile ei de presedinte PSD si...
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Jiji în data de 31.10.2019, 10:56)
Si daca Dragnea ar fi fost presedinte si ar fi semnat aderarea la Uniunea Euro-Asiatice? Atunci nu ar fi fost buna republica prezidentiala? Mie mi se pare mult mai bine ca parlamentul sa aiba mai multe puteri decat o persoana. De fapt mi-as dori o presedentie ca in Germania. Presedintele are rol reprezentativ si onorific.
In rest mi se pare foarte ok comentariul. Poate trebuie pentru cativa ani niste straini in anumite pozitii cheie.
3.2. Cind (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 31.10.2019, 21:28)
Presedintele si Puterea au aceiasi culoare politica sau se alege praful sau lucrurile merg exceptional, sau merg asa si asa, daca toti sunt mediocri si nimeni nu-i locomotiva. Cu atitea interese si atita coruptie cel mai probabil este ca lucrurile sa mearga prost si f prost, cum merg.
Daca Dragnea sau Ponta ajungea presedinte era clar ca se alegea praful, Justitia era calarita ca-n primi 24 de ani ai regimului democratic. Si cind Justitie nu e, nimic nu e. :))
Cel mai bine este ca...